پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
تسهیلگری اجتماعی چیست ؟
تسهیلگر یک فرد است که با توانایی‌های خاص خود، به گروه‌ها یا افراد کمک می‌کند تا به طور مؤثر و کارآمد با یکدیگر همکاری کنند و به رسیدن به اهداف مشترکشان کمک می‌کند. این شخص می‌تواند مانع بروز مشکلات شود یا در حل آن‌ها به گروه کمک کند.تسهیلگری از تکنیک‌های خاص برای افزایش هماهنگی و کارآمدی در گروه‌ها استفاده می‌کند در این روند تسهیلگر بی‌طرف می‌ماند.
تسهیلگر کمک می‌کند فعالیتهای گروه و تعامل اعضای گروه موثر واقع شود برای تسهیلگر ویژگی هایی در نظر گرفته شده است که عبارتند از :
(۱) عضوی از گروه نیست
(۲) دربارهٔ محتوای بحث گروه هیچ موضعی ندارد یا ابراز نمی‌کند
(۳) هیچ اختیاری برای دخالت در محتوای تصمیم‌ها ندارد
(۴) همهٔ اعضای گروه او و حضورش را پذیرفته‌اند
(۵) وضعیت گروه و بحث گروهی را عارضه‌یابی کرده و در صورت لزوم مداخله می‌کند
(۶) به بهبود فرایندهای تصمیم گیری و حل مسئله در گروه کمک می‌‌کند

برای تقویت مهارت تسهیلگری می‌توانید میتوان  از راهکارهای زیر استفاده کنید:

 آموزش: شرکت در دوره‌ها و آموزش‌های مرتبط با تسهیلگری به شما کمک می‌کند تا تکنیک‌ها و روش‌های موثر را یاد بگیرید
تجربه عملی: با شرکت در جلسات گروهی و فعالیت‌های تیمی، می‌توانید تجربه عملی بیشتری در زمینه تسهیلگری کسب کنید
بازخورد: درخواست بازخورد از افراد گروه بعد از هر جلسه، به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و در بهبود عملکردتان پیشرفت کنید

تسهیلگری اجتماعی به معنای تشویق گفت‌و‌شنود آزاد و بازدر میان افرادی است که دیدگاه‌های متفاوت دارند، تا فرضیه‌ها و گزینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
فهیمه حدادی روانشناس ومربی مهارتهای زندگی درادامه اینمطلب اضافه میکندکه تسهیلگران با افزایش تعامل گروهی، مشارکت بیشتر و طراحی مسیر مؤثر، کمک به موفقیت گروه از طریق آسان‌تر کردن کارها می‌کنند. آن‌ها در جلسات به رهبری گروه نمی‌پردازند، اما با کمک به گروه در انتخاب بهترین راه و افزایش مشارکت، به پیشبرد فعالیت‌ها کمک می‌کنند
.

برای تقویت تسهیلگری، مهارت‌های ارتباطی قوی بسیار حائز اهمیت هستند.
تسهیلگران باید بتوانند ایده‌ها و دیدگاه‌ها را به طور واضح و موثر انتقال دهند. همچنین، با ایجاد جلسات موثر و هدفمند، می‌توان زمان تلف شده را کاهش داد و کارایی را افزایش داد. برای تقویت مهارت‌های تسهیلگری، شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مرتبط با تسهیلگری، کمک زیادی به بهبود این مهارت‌ها خواهد کرد. همچنین، تسهیلگران باید بتوانند جلسات و فعالیت‌های گروهی را به طور موثر سازماندهی کنند.  از روشهای تسهیلگری را می‌توان برای انجام پروژه‌ها، بهبود فرایندهای کاری، تقویت بهره وری استفاده کرد.
تسهیلگری تاب آوری یک اقدام ساختارمند آموزشی است که برای تقویت تاب آوری برنامه ریزی شده است. این آموزش شامل درک و غلبه بر استرس، روش‌های کاهش تنش، و یادگیری تاب آوری برای مدیریت سختی‌ها می‌باشد
آموزش تاب آوری یک فرایند است که به افزایش توانایی انسان برای مقابله با تجربیات نامطلوب کمک می‌کند. این آموزش شامل تطابق، غلبه و تقویت شدن با مواقع استرس زا و دشوار می‌شود
پروتکل‌های آموزش تاب آوری مانند برنامه‌های ۱۵ جلسه‌ای هفتگی با روش‌های گوناگون از جمله سخنرانی و بحث گروهی اجرا می‌شوند
 این نوع آموزش، باعث مدیریت بهتر مشکلات زندگی، افزایش توانایی افراد در برابر سختی‌ها و کمک به حل مسائل مختلف می‌شود.






۱۵۸ بازدید


۱۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .