پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
مهارتهای ارتباطی در زندگی و شیوه های ارتباط موثر
مهارتهای ارتباطی در زندگی و شیوه های ارتباط موثر 

آیا می دانید ارتباط چه نقشی در زندگی انسان به عهده دارد ؟
آیا در ایجاد ارتباط با دیگران از یک فرایند تبعیت می کنید ؟
آیا میدانید در مواجهه با دیگران می توان از چه روشهایی برای ایجاد ،ادامه و پایان دادن به یک ارتباط اولیه استفاده کرد؟
آیا میدانید ویژگی های یک شنونده ماهر در موقعیت های ارتباطی چیست؟
آیا می دانید چگونه می توان کیفیت ارتباطی با دیگران را افزایش داد؟

...............................................................

اهمیت روابط بین فردی و ارتباطات موثر در زندگی ما انسانها در چه میباشد ؟
چه ضرورتی وجود دارد که ارتباطات موثر و روابط بین فردی را فرا بگیریم؟
اعتقاد بر این است که نیازهای آدمی بر اساس یک یک سلسه مراتب ،ارتباط با دیگران یک از ابزار اصلی و اولیه ی رفع نیاز های انسان است :

"سلسه مراتب نیازها بر اساس دیدگاه مازلو"
نیازهای فیزیولوژیک 
نیازهای ایمنی 
نیاز به تعلق خاطر 
نیاز خود شکوفایی

...............................................................

شما چه تعریفی از مهارتهای ارتباطی دارید؟
 توانایی فرد برای ارتباط برقرار کردن با دیگران در جهت بر آورده نمودن نیازها ،خواسته ها ،حق و حقوق یا تعهدات به شیوه ای قابل قبول بدون اینکه به نیاز ها ،خواسته ها ،حق و حقوق یا تعهدات دیگران صدمه ای وارد آورد .

............................................................

رفتارهای مشترک در مراحل سه گانه ی مهارتهای ارتباطی :

-تبسم
-برخورد خوش
-تماس چشمی 

............................................................
ارتباط بین فردی دارای چه مراحلی است؟

مرحله اول :

شروع :آیا افکار نا کار آمد مانع شروع ارتباط می شود ؟
1)یک سلام همراه با لبخند اراِئه کنید 
2)از پرسش های ساده استفاده کنید 
  -بعد از سلام همراه با لبخند ،سوالی را مطرح کنید 
3)به علاقمندی های طرح مقابل توجه کنید 
4)از شخص مقابل در حد متعارف تمجید کنید 
5)در مورد خودتان اطلاعات دهید 


...............................................

مرحله دوم :

ادامه گفتگو
1)هنر گوش دادن را فرا بگیرید 



ویژگی های شنونده ماهر 

     الف:محیط مناسب خوب گوش دادن را فراهم کنید 
     ب:خوب گوش دادن مستلزم تمرکز و توجه به احساسات  میباشد 
      ج:لازمه گوش دادن فعالانه ،صبور بودن است 
       د:خلاصه کردن جزیی از گوش دادن صحیح است 
         ه:گوش دادن ثمر بخش ،پاسخ دهی را دنبال دارد 
            ی:گوش دادن فعال ایجاد می کند که مطالبی را بیاد آوریم


      ...................................................

علائمی که نشان دهنده ی ضعف در فرایند گوش دادن فعالانه است :

  حالات چهره ای نامناسب 
فقدان تماس چشمی 
 قطع کردن صحبت های طرف مقابل 
تغییر ندادن وضعیت بدنی 
تکان ندادن سر
رفتارهای ناشی از حواس پرتی نظیر مالیدن چشم ،خمیازه کشیدن،نوشتن یا خواندن در حین صحبت های طرف مقابل

..................................................

2)در صحبت کردن با دیگران خود را علاقمند نشان دهید 
3)علایق خود را مطرح کنید
4)به موقع موضوع صحبت را تغییر دهید 

...................................................

مرحله سوم :

پایان دادن به یک گفتگو 

1)سعی کنید که با یک احساس خوشایند دو طرفه به گفتگوی خود پایان دهید 
2)به رفتارهای غیر کلامی فرد مقابل توجه کنید 
3)دقت کنید که نقش فعالتری را در پایان دهی به عهده بگیرید 
4)قبل از شروع یک موضوع جدید به گفتگو خاتمه دهید 

 .......................................................

افزایش کیفیت ارتباط با دیگران 

   مهارتهای ارتباطی در دو جهت کاربرد دارد :


  -افزایش مجموعه ارتباطی دیگران 
-افزایش کیفیت ارتباطی با دیگران 

 بعضا جملاتی نظیر موارد را گفته یا شنیده اید 
چیزی که الان میگویی با جیزی که که دیروز میگفتی زمین تا آسمان با هم فرق دارد 
شاید به زبا این را گفتید ولی قیافه تان چیز دیگری میگفت 
 تو اصلا فرصت صحبت کردن به من ندادی فقط تو بودی که حرف میزدی 
 شاید منظور تو چیز دیگری بود ولی شیوه برخورد تو بسیار ناراحت کننده بود
وقتی که شما با با آن لحن صحبت کردید توقع داشتید که چه عکس العملی نشان دهم 
اگر موضوع را به روشنی توضیح داده بودی شاید من ...
چرا اینقدر موضوعات گذشته را پیش  میکشید چرا اصل مطلب را نمی گویید؟



    اگر جملات فوق را برای شما آشنا می باشد بهتر است در ویژگی های ارتباطی خود بیشتر تعمق کنید .آگاهی بیشتر از نکات زیر به شما در مهارت های ارتباطی بیشتر کمک کنید 

    - گوش کردن :توانایی همدلی،قطع حرفهای طرف مقابل ،حواس پرتی ،سوء تعبیر 

    -گفتگو:صجبت های کوتاه یا بلند ،تنظیم گفتگو با توجه به جو مناسب دوستانه یا ......

   -احترام : توانایی تمجید با قاطعیت ،توانایی تماس چشمی و شفاف و روراست بودن ،توانایی در ختم با احترام گفتگو
 
   -در خواست :توانایی نه گفتن در مقابل در خواست های غیر مستقیم و مبهم ،انتظار از دیگران که باید بتوانند ذهن شما را بخوانند 
  
   -شکایت :غر زدن و شکایت کردن ،پافشاری بر اعتراض خود 



    -زبان بدن:داشتن عاداتی که ارتباط با دیگران را مختل میکند ،و خیلی خشک بودن و ...

   -ظاهر:ظاهری گمراه کننده ،و منفعلانه یا قاطعانه و یا اقتدار طلبانه و...





  















۱۳۳۹ بازدید


۴ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .