پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
آموزش پروژه محور چیست ؟

آموزش پروژه محور چیست ؟ 
یادگیری مبتنی بر پروژه (PBL) یک آموزش دانش آموز محور است که دانش آموزان را به طور فعال در چالش ها و مشکلات دنیای واقعی در طول ترم یا سال تحصیلی درگیر و اهداف آموزشی را از این طریق تعقیب میکند.
در Project Based Learning دانش آموزان روی پروژه هایی کار می کنند که نیاز به تفکر انتقادی، همکاری، خلاقیت و مهارت های ارتباطی دارند. معلم به عنوان یک تسهیلگر عمل می کند و دانش آموزان را برای چارچوب بندی سوالات، ساختاربندی وظایف و ارزیابی یادگیری آنها راهنمایی می کند.
ویژگی های کلیدی PBL عبارتند از: دانش آموزانی که روی پروژه هایی کار می کنند که آنها را در حل مسائل دنیای واقعی یا پاسخ به سؤالات پیچیده درگیر می کند. پروژه هایی که از یک هفته تا یک ترم یا شایدیک سال تحصیلی به طول می انجامد.
در مدارس پروژه محور دانش آموزان دانش و مهارت های خود را با ایجاد محصولات عمومی یا عرضه و ارائه آن برای مخاطبان واقعی نشان می دهند.
تاکید بر توسعه دانش و محتوای نافذ آموزشی و کسب مهارت های حیاتی مانند حل مسئله و همکاری از ویژگی های قابل توجه مدارس پروژه محور است.
محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در ادامه اضافه میکند مدرسه پروژه محور با روشهایی شناخته شده ای دیگری همانند یادگیری مبتنی بر تحقیق، تفکر انتقادی، حل مسئله، همکاری و اشکال متنوع دیگری از آموزش متفاوت است.
وی در ادامه اضافه کرد که تبدیل پروژه به وسیله اصلی آموزش ، چیزی فراتر از”انجام یک پروژه” است هدف(PBL) Project Based Learning تعمیق درک دانش‌آموزان و حفظ دانش محتوا و در عین حال پرورش مهارت‌های ضروری برای موفقیت در کالج، شغل و زندگی است. این یک رویکرد تحول آفرین است که دانش آموزان را در تجربیات یادگیری عمیق و طولانی مدت درگیر می کند

طراحی برنامه درسی یادگیری مبتنی بر پروژه (PBL) شامل چندین مرحله کلیدی است توجه به این موضوعات این اظمینان را ایجاد میکند  که پروژه ها جذاب، معنادار و همسو با اهداف آموزشی هستند
ارایه یک راهنمای گام به گام برای کمک به طراحی برنامه درسی PBL میتواند در این مسیر راهگشا و الهام بخش باشد:
اهداف یادگیری را مشخص کنید:
دانش و مهارت های خاصی را که می خواهید دانش آموزانتان از تجربه PBL کسب کنند، تعیین کنید. این اهداف باید با برنامه درسی و استانداردهای آموزشی شما همسو باشد.
 
موضوع یا موضوع پروژه را انتخاب کنید: موضوعی را انتخاب کنید که برای دانش آموزان شما مرتبط، جذاب و معتبر باشد. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که دانش آموزان در پروژه سرمایه گذاری می کنند و تجربه یادگیری معنادار است.
طراحی ساختار پروژه: جدول زمانی، وظایف و ارزیابی های پروژه را برنامه ریزی کنید. در مورد نوع پروژه (مثلاً فردی، گروهی یا ترکیبی) و قالب محصول نهایی (به عنوان مثال، ارائه، ویدئو، وب سایت یا نمونه اولیه فیزیکی) تصمیم بگیرید.یک سوال کلیدی ایجاد کنید: یک سوال یا چالش ایجاد کنید که پروژه را هدایت کند و دانش آموزان را تشویق کند تا دانش خود را کشف و به کار گیرند. سوال رانندگی باید باز، جذاب و مرتبط با اهداف پروژه باشد. یک طرح پروژه تهیه کنید: مراحلی را که دانش‌آموزان برای تکمیل پروژه برمی‌دارند، از جمله تحقیق، همکاری و تأمل را مشخص کنید. نقاط عطف و موقعیتهایی را بازبینی و اطمینان از پیشرفت آنها به سمت اهداف یادگیری قرار دهید. هر از گاهی تامل و لازم است .
ارزیابی و ارزشیابی هماهنگ را مد نظر داشته باشید: ارزیابی هایی را طراحی کنید که با اهداف پروژه هماهنگ باشد و پیشرفت دانش آموزان را در طول پروژه ارزیابی کند. این می‌تواند شامل ارزیابی‌های تکوینی (مانند بررسی همتایان، خودارزیابی‌ها، و بازخورد معلم) و ارزیابی‌های جمع‌بندی (مانند ارائه‌های نهایی، محصولات یا عملکردها) باشد. به دانش‌آموزان اجازه دهید به یکدیگر بازخورد دهند و در مورد استراتژی‌ها برای غلبه بر موانع بحث کنند و یافته‌های خود را به کلاس و یا همتایان ود ارائه کنند.
منابع حمایتی و پشتیبانی را فراهم کنید: منابعی (به عنوان مثال، کتاب، مقاله، ویدئو، و وب سایت) را جمع آوری کنید که به دانش آموزان در تحقیق و تکمیل پروژه کمک می کند. برای پاسخ به سوالات، ارائه راهنمایی و ارائه بازخورد در طول پروژه در دسترس باشید.
پروژه را تسهیل کنید: به عنوان یک تسهیل کننده عمل کنید و به دانش آموزان کمک کنید تا سؤالات را تنظیم کنند، وظایف را ساختاردهی کنند و یادگیری خود را ارزیابی کنند. همکاری، تفکر انتقادی، حل مسئله و مهارت های ارتباطی را تشویق کنید.
ارزیابی پروژه: ارزیابی اثربخشی پروژه در دستیابی به اهداف یادگیری و شناسایی زمینه های بهبود.از این بازخورد برای اصلاح پروژه های آینده PBL و تطبیق استراتژی های آموزشی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید، PBL یک رویکرد دانش آموز محور است که کاوش فعال، تفکر انتقادی و همکاری را تشویق می کند. ارائه پشتیبانی، منابع و راهنمایی لازم برای دانش آموزان برای اطمینان از تجربه یادگیری موفق و جذاب ضروری است.

آموزش مبتی بر پروژه (PBL) می تواند به دانش آموزان کمک کند تا با ارائه فرصت هایی برای مقابله با مشکلات دنیای واقعی، کار مشترک و ارائه یافته های خود به همسالان و جامعه، تاب آوری خود را توسعه دهند.برخی مطالعات نشان داده اند که PBL  میتواند در حفظ محتوا به دانش آموزان کمک کرده و نگرش دانش آموزان را نسبت به یادگیری بهبود می بخشد.

آموزش پروژه محور مهارت های حل مسئله و همکاری را افزایش می دهد این رویکرد علاوه بر این،می تواند به دانش آموزان کمک کند تا با شجاعت و اراده بر چالش ها غلبه کنند آموزش پروژه محور تمرین اقدام است که این برای ایجاد و توسعه تاب آوری ضروری است.

در خاتمه یاد آور میشود علاقه مندان برای توسعه خلاقیت و تاب آوری دانش آموزان میتوانند از کتابهایی که در این زمینه منتشر شده اند هم برخودار باشد .



۴۶۳ بازدید


۱ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .