پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
تاثیرات پنجگانه شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی جیست ؟

تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی زناشویی برای روابط نابالغ بیشتر است
یک زندگی اجتماعی جداگانه‌ی دیگری را در این رسانه ها به وجود نیاورید.
به طور کلی رسانه ها و شبکه های اجتماعی نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کنند. اما آیا این تاثیر و نقش، مثبت است یا منفی؟ مطمعناً شما هم شنیده‌اید، قرارهای عاشقانه‌ای که از طریق این شبکه‌ها به وجود آمدند و بسیاری از آنها نیز به ازدواج ختم شدند. این یک حقیقت خوشایند راجع به تاثیر شبکه های اجتماعی است. اما توجه داشته باشید هر چیز زیادی برای هیچ چیزی خوب نیست! همانطور که می‌دانید، افراط و تفریط می تواند اتفاقات بدی را منجر شود. به طور مثال، تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی زناشویی در صورت استفاده‌ بیش از حد، می تواند به شکل نامناسبی صورت بگیرد.

شبکه های مجازی بر روابط زن و شوهر تاثیر زیادی داشته است که در ادامه چند نوع از صدمات را آورده ایم:

اثر اول: از دست دادن “زمان ما”
مشکل داشتن در اجتناب به موقع از رسانه های اجتماعی می تواند باعث شود که متوجه محیط اطراف، از جمله شریک زندگی خود نشوید. لحظه ای که باید آن را با هم سپری می کردید، با پیمایش صفحات رسانه های اجتماعی جایگزین می شود. جای تعجبی نیست که این موضوع اغلب باعث بروز درگیری بین زوج ها می شود.
در سال 2014، مرکز تحقیقاتی پاو افشا کرد، 25 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه‌، اظهار دارند که متوجه می شوند شرکایشان اغلب هنگام گذراندن وقت با یکدیگر حواسشان به تلفن همراه پرت می شود. 8 درصد از آنها در مورد این زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی دچار تعارض بودند و 4 درصد نیز به دلیل این رفتار شریک زندگی خود احساس عصبانیت می کردند.

اثر دوم: به وجود آمدن نارضایتی و ناخشنودی در رابطه
آیا می‌دانستید که شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام (Instagram) در سال ۲۰۱۷، بیشترین تاثیر منفی را بر سلامت روانی کاربران خود داشته؟ این موضوع بر اساس نظرسنجی ای در کشور بریتانیا از 1500 شرکت کننده‌ی 18 تا 24 ساله اتفاق افتاد، مشخص شد. بر اساس این نظر‌سنجی، معلوم شد که اینستاگرام بیشترین سهم را در بروز مشکلاتی مثل اضطراب، افسردگی، FOMO و قلدری داشته است.
تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی زناشویی به طور غیر قابل انکاری به شادی رابطه مربوط می شود. گروهی از روان‌شناسان اجتماعی و سازمانی در دانشگاه VU آمستردام، زوج‌هایی را که یک ماه از ازدواجشان می‌گذشت به عنوان پاسخ‌دهنده‌ی تحقیقی دعوت کردند. به طول مدت چهار سال، این گروه پنج بار از آنها در مورد موضوعات مربوط به استفاده از اینترنت و سطوح شادی مصاحبه کرد. آنها اعتراف کردند که در هنگام مرور اینترنت و شبکه های اجتماعی، توقف برایشان کار بسیار دشواری بود. آن ها اظهار داشتند که ترجیح می دادند به جای گذراندن وقت با شریک خود به گذراندن وقت در اینترنت ادامه دهند. نتیجه‌ی این اتفاق و رفتار این است که زوج ها در زندگی زناشویی خود احساس خوشبختی و خشنودی نمی کنند

اثر سوم: به وجود آمدن احساس حسادت
گروهی از روانپزشکان، با انجام مطالعاتی، توانستند به وجود آمدن احساس حسادت، به عنوان تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی زناشویی را تایید کنند. علاوه بر این موضوع، رسانه‌ها می‌توانند دسترسی آسانی را برای افراد شکاک فراهم کنند تا به دنبال اطلاعاتی در مورد تعاملات فرد دیگر باشند. چه سوء ظن‌ها درست باشند و چه بی اساس، مردم اغلب پس از فهمیدن موضوعی خاص، در مورد رابطه‌ی خود احساس ناراحتی می کنند. این موضوع اغلب می تواند منجر به افزایش احساس حسادت، نظارت کردن و درگیری در یک رابطه شود. در واقع هر چه که یک فرد بیشتر فعالیت‌های رسانه‌ای شریک زندگی خود را بررسی کند، بی‌اعتمادی و حسادت او نیز بیشتر خواهد شد.


اثر چهارم: ارائه‌ی استانداردهای غیر واقعی برای رابطه
به دلیل ماهیت اصلی شبکه‌های اجتماعی، این رسانه‌ها ما را تشویق می‌کنند که بهترین تصویر از زندگی و روابط شخصی‌مان را به اشتراک بگذاریم. به طور کلی مردم دوست دارند آنچه که دارند را ایده آل جلوه دهند و رسانه‌های اجتماعی ثروتی تمام نشدنی در این زمینه هستند. انجام مداوم مقایسه‌ی چیز‌هایی که داریم با چیزهایی که به‌عنوان ایده‌آل می‌بینیم، می‌تواند باعث بروز احساس حسادت و ناخرسندی شود. در حالی که دلیلی برای این طور فکر کردن وجود ندارد. ما در واقع، در اندازه گیری داشته های خودمان دچار اشتباه می شویم. کارشناسان همچنین از این احساسات به عنوان سندرم ایمپوستر (Imposter Syndrome) نیز یاد می کنند.

 

اثر پنجم: افزایش احتمال خیانت
رسانه های اجتماعی بدون شک جذابیت زیادی به همراه دارند. از وجود وسوسه های خرید گرفته تا تعقیب دیگران، نادیده گرفتن هر یک از آنها کار بسیار دشواری است. همچنین این سختی دو برابر می‌شود اگر که به اطلاعات سریعی که فقط در طی چند ثانیه دریافت می کنید معتاد نیز شده باشید. علاوه بر این ملاقات های الکترونیکی با اشخاص جدید و یا پیدا کردن یک آشنای قدیمی نیز احتمالاً ممکن است اتفاق بیفتد. برقراری ارتباط عاطفی با یک فرد جدید و یا شریک سابق در شبکه‌های اجتماعی احتمالاً یکی از بدترین اتفاقات ممکن در زندگی زناشویی است.
احتمالاً این حقایق شما را مضطرب کنند. با این حال، اگر به تحقیقات دیگری نگاه کنیم، چالش بزرگتر در واقع برای زوج‌هایی است که کمتر از سه سال از ازدواجشان می‌گذرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی زناشویی برای روابط نابالغ بیشتر است.

روش حفظ تعادل سالم بین رسانه ها و روابط زن و شوهر
همانطور که دیدید ما در این مقاله به بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی زناشویی پرداختیم.
اما چگونه می توان تعادلی در استفاده از این رسانه ها پیدا کرد که آسیبی به روابط عاطفی ما وارد نشود. در ادامه به سه دستور عمل ساده برای رسیدن به این هدف خواهیم پرداخت
از رسانه های اجتماعی به عنوان نقطه مقایسه‌ی منفی برای رابطه خود استفاده نکنید.
برای رابطه‌ی خود وقت بگذارید.    

یک زندگی اجتماعی جداگانه‌ی دیگری را در این رسانه ها به وجود نیاورید.


 



۱۷۳ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .