پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
آموزش پیش از ازدواج
نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که با ازدواج آغاز می شود . ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات تمام زندگی است .اما زمانی باید گرفته شود که فرد تجربه و پختگی کافی در برابر گرفتن تصمیم را داشته باشد . 
ازدواج چیست ؟ فرایندی است از کنش متقابل بین یک مرد و یک زن که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند و مراسمی برای برگزاری زناشویی خود برپا داشته اند . ازدواج دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بین فردی است . 
مراحل ازدواج :
ازدواج در سه مرحله شكل مي‌گيرد : الف . آشنايي ب . نامزدي ج . عقد رسمي . آشنايي به طور سنتي از طريق خواستگاري انجام مي‌شود . گاهي اوقات افراد قبل از نامزدي يا عقد رسمي، فرصت كافي براي آشنايي دارند و گاهي اين فرصت بسيار محدود است. برخي افراد با خواستگاري دوره‌ي آشنايي را آغاز مي‌كنند و برخي ديگر قبل از خواستگاري فرايند آشنايي را شروع مي‌كنند و سپس براي رسمي شدن آشنايي، خواستگاري انجام مي‌شود. در واقع دو حالت را مي‌توان در جامعه مشاهده كرد. الف . خواستگاري - آشنايي و ب . آشنايي ـ خواستگاري . 
تعریف آشنایی:
آشنایی فرایند تبادل اطلاعات و عواطف بین دو نفر از جنس مخالف به منظور تصمیم گیری برای ازدواج است . چند اشتباه در فرایند آشنایی که ممکن است دختر یا پسر مرتکب آن شوند عبارتند از: 1. سوالات کافی نمی پرسیم . 2. نشانه های هشدار دهنده را نادیده می گیریم . 3. تسلیم زرق و برق های مادی و ظاهری می شویم (خصوصاً در دخترها ). 4. تردیدهای خود را نادیده می گیریم . 5. باور به این که او را تغییر خواهیم داد و مشکلات پس از ازدواج کم خواهد شد . آیا ازدواج ساده است؟ بسیاری ازافراد معتقدند که ازدواج کار ساده ای است، اما تداوم زندگی و رضایتمندی از ازدواج امر سختی است . ما معتقدیم که دید پیشگیرانه به طلاق بسیار حائز اهمیت است . 
گام دوم ازدواج يا نامزدي، زماني شروع مي‌شود كه دو نفر به يكديگر وعده‌ي ازدواج مي‌دهند. اين دوره با يك جشن كوچك، حلقه در دست كردن، مراسم بله برون و سنت هاي ديگري همراه است. 
گام سوم ازدواج زماني است كه عقد رسمي بين نامزدها جاري مي‌شود و به عقد يكديگر درمي‌آيند. برخي افراد به سرعت هرسه مرحله را پشت سر مي‌گذارند و ازدواج مي‌كنند .
تعریف نامزدی : به دوره ای از زمان می گویند که با وعده ی ازدواج شروع می شود و با عقد رسمی پایان می گیرد و حداقل خانواده اصلی دختر و پسر از آن آگاه هستند . سه کارکرد عمده دوران نامزدی عبارتند از: 1- عمیق تر شدن آشنایی 2- آمادگی برای ورود به زندگی مشترک 3- پذیرفتن نامزد به عنوان همسر و قطعیت در تصمیم گیری 
تعریف دوران عقد : به دورانی گفته می شود که با عقد ازدواج آغاز می شود و با شروع زندگی مشترک پایان می یابد . کارکردهای دوران عقد 1- آمادگی اقتصادی 2- شناخت جنسی 3- تعامل با خانواده همسر

افرادی که برای ازدواج مناسب نیستند : 
1. افرادی که معتاد به مصرف مواد مخدر ، الکل یا دارو هستند . 2. افرادی که به سرعت و به شدت خشمگین می شوند . 3. افرادی که مسئولیت زندگی خود را بر عهده نمی گیرند . 4. افرادی که دیگران را کنترل می کنند . 5. افرادی که اختلال جنسی دارند . 6. افرادی که کودک مانده اند و بالغ آنها شکل نگرفته است . 7. افرادی که از روابط قبلی خود هنوز التیام نیافته اند . 8. افرادی که عواطف و احساسات خود را بیان نمی کنند . 9. افرادی که خانواده آزار دهنده دارند و نمی توانند در مقابل آزار آنها از همسر خود حمایت کنند . 
فردی را برای ازدواج انتخاب کنید که : همانند بهترین دوست صمیمی شما باشد .  بخواهید از او فرزندی داشته باشید .  از این که شبیه به او شوید احساس بدی نداشته باشید .  او را همان گونه که هست ، بدون هیچ تغییری بپذیرید .
ملاك ها و معيارهاي ازدواج موفق :
1 . قبل از ازدواج هردو نفر بايد مستقل و پخته باشند . 2 . هر دو نفر به همان اندازه كه ديگري را دوست دارند خودشان را هم دوست داشته باشند . 3 . هر دو نفر بتوانند همانگونه که از باهم بودن لذت مي‌برند از تنها بودن نيز لذت ببرند . 4 . هر دو نفردر شغل و حرفه‌ي خود ثبات داشته باشند . 


۵۱۷ بازدید


۱۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .