تاب آوری نگاهی به چند پژوهش
تاب آوری مدعی غلبه و سرمايه سازی از استرس است
يعنی هر ضربه ای ميتواند يک فرصت رشد باشد ، مشروط به اينکه در ساختار انعطاف ودر رفتار توان مقابله لحاظ شده باشد.
بسياری از برنامه های مديريت و کاهش و کنترل استرس همه تلاش وراهبرد اصلی شان اين است که فرد ، اجتماع وسازمان را به شرايط قبل از سانحه برگردانند اما در تاب آوری چيزی بيشتر و بهتر از برگشت به شرايط هنگام حادثه را طلب ميکنيم با اين منطق ميتوان از هر زخم سرمايه واز هر چالش فرصتی برای رشد ساخت و به زندگی مجدد سلام و لبخندی دوباره داد اين خط مشی مبتنی بر شواهد و سرشار از قدرشناسی و سپاسگزاری از زندگی است در پيرامون ما افراد بيشماری هستند که بر شرايط پر تنش خويش غلبه کرده ودر دل تاريکی ها چراغ راهی ساخته اند و متوکل و متوسل برای خود و ديگران منشا خير و برکت بوده اند.
اين مهم است که ثروتمندان دنيا از اعماق فقر و تنگدستی آمده اند وواقعا اين مهم است که افرادی با نقص عضو وانواع صدمات ونارسايی های جسمی ومعلوليت وناتوانی موفقيت های بزرگ و بی نظيری را نمايندگی کرده اند و منشا خدمات و برکات بيشمار برای اجتماع خويش بوده اند.
عرصه خوشبختی و توانمندی های انسان ميدان دلاوری و شجاعت است و در بستر همکاری وحمايت اجتماعی حادث ميشود.
هيچ تنهايی خوشبخت نيست ترس و نگرانی ، اضطراب و آشفتگی ، تنهايی و حقارت به بار می آورد و مانع شکوفايی وخوشبختی آدمی است.
در اين فرصت و با توجه پراکندگی و پرشماری تحقيقات انجام شده در حوزه تاب آوری واقعا از عهده اين مقال خارج است که همه را مورداشاره قرار دهد که اين باغ هزار گلی است که تنها ميتوان از چند شاخه آن بهره گرفت.
بهرحال غرض اين هست که به تعدادی از پژوهش های انجام شده درحوزه تاب آوري مرتبط با صحنه های مختلف سلامت روانی و اجتماعي مرری کرده باشيم.
(شفيع زاده ، 1391) رابطه تاب آوری و پنج عامل بزرگ شخصيتی( روان رنجور خويی ، برون گرايی ، گشودگی ، توافق و وجدان گرايی ) را مورد مطالعه قرار داد ودر نتيجه بيان کرده است که روان رنجور خويی با تاب آوری رابطه منفی قوی و با برون گرايی و وجدان گرايی رابطه مثبت دارد هم چنين دراين پژوهش به رابطه معنا دار تاب آوری با توافق و گشودگی اشاره شده است
کيفيت دوستی ، تقابل دوستی و تاب آوری توسط (حجازی و سليمانی ،1388)مورد بررسی قرار گرفت وتاب آوری رادارای قابليت پيش بينی کيفيت و تقابل دوستی اعلام کرد هم بر اين اساس تشويق نوجوانان به دوستی موجبات ارتقای تاب آوری خواهد بود.چرا که ارتقای کيفی روابط دوستانه موجب تقويت تاب آوری است .
بر اساس نتايج نتايج اين پژوهش مولفه های صميميت، افشای خود و يا درد دل کردن ، تقابل دوستی ، وفاداری و اعتماد به ترتيب از مهمترين پيش بينی کننده ها اعلام گرديده اند.
آنچه بطور کلی در اين مطالعه حايز اهميت است اين است که روابط دوستانه و صميمانه باهمسالان عامل مهمی درتاب آوری نوجوانان است لذا بستر سازی و ايجاد فرصت برای توسعه روابط دوستانه می تواند فرآيند سازگاری را تسهيل و موجب تقويت تاب آوری ايشان باشد
محمدعلی بشارت و همکاران(1390) نشان دادند که تاب آوری و سخت کوشی و بهزيستی روان شناختی همبستگی مثبت معنا داردارد هم چنين درنتايج اين پژوهش عنوان گرديد که تاب آوری با سخت کوشی ورزشی با درماندگی شناختی همبستگی معنا دار منفی دارد.در اين پژوهش نشان داده شده است که تاب آوری و سخت کوشی ميتوانند تغييرات مربوط به موفقيت ورزشی را پيش بينی کند و جهت همبستگی متغيرها افزايش ميزان تاب آوری و سخت کوشی را با بهزيستی روان شناختی و ميزان موفقيت اعلام کرده است.
هم چنين در نتايج تحقيق ديگری که تاثير يوگابر تاب آوری و مولفه های بهزيستی روانشناختی را مورد بررسی قرار داده بوداين نتيجه اعلام گرديده است که يوگا با تاب آوری باعث افزايش قدرت حل مساله وکفايت اجتماعی ميگردد(شوشتری و همکاران، 1391)..
آموزش حل مساله درارتقای تاب آوری واغلب مولفه های بهزيستی روان شناختی مشتمل بر پذيرش خويشتن ، خود مختاری ، زندگی هدفمند ، رشد فردی وروابط مثبت با ديگران موثر است (عطادخت و همکاران ، 1392).
نکنه حايز اهميت در خصوص اين پژوهش اين است که در حوزه تاب آوری کودکان دارای اختلال در يادگيری صورت گرفته است.
رابطه راهبردهای مقابله با استرس و تاب آوری با خوش بينی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه توسط (نصير،1390) مورد بررسی قرار گرفت ودر نتايج اين پژوهش وجود رابطه مثبت ومعنا دار بين تاب آوری و خوش بينی مورد تاکيد قرارگرفت.
اين تحقيق بيان کرد که بين راهبرد هيجان مدار وراهبرد مقابله غير موثربا خوش بينی دانش آموزان دختر رابطه معنا دار منفی وجود دارد نکته حايز اهميت ديگر درنتيجه اين مطالعع بيان رابطه مثبت و معنا دار بين تاب آوری و خوش بينی است بدين معنا که با افزايش خوش بينی تاب آوری نيز افزايش يافته است.
اين نتيجه با نتايج بسياری از پژوهشگران اين حوزه همسويی دارد.
(بهزادپور و همکاران،1392)درنتيجه مطالعات خود اعلام کردند که بين تاب آوری ورفتارهای پرخطررابطه منفی برقرار است.
اين مطالعه به رابطه قدرت حل مساله و تاب آوری با ميزان رقتارهای پرخطر بين دانش آموزان دارای پيشرفت تحصيلی بالا و پايين پرداخته است و به نتايجی با قابليت کاربست در آموزش و مشاوره ارايه ميکنددر نتايج اين پژوهش هم چنين آمده است بين موفقيت تحصيلی ، تاب آوری و مهارت حل مساله رابطه مثبت وجود دارد.
بنابراين بروز رفتارهای پرخطر با افت تحصيلی دارای رابطه است.
براين اساس تقويت تاب آوری اقدامی پيشگيرانه برای رفتارهای وافت تحصيلی هم به شمار خواهد آمد.
هم چنين درتحقيق ديگری (بيگدلی و همکاران ، 1392)درنتيجه پژوهشی ديگربيان کردند که تاب آوری به همراه سبکهای دلبستگی و تنظيم هيجانی توان پيش بينی کننده گی برای بهزيستی روان شناختی دارند.
براساس نتايج آزمون همبستگی اعلام شده در اين مطالعه نشان داده شده است که دلبستگی ايمن با بهزيستی روان شناختی بالا همراه است هم چنين يافته های ديگرنشان داد که رابطه بهزيستی روانشناختی با تاب آوری مثبت و معنا دار است و در واقع افرادی که که تاب آوری بالاتری دارند سازگاری بيشترو بهزيستی روانشناختی بهتری را نمايندگی ميکنند.

۱ بازدید
۰ امتیاز
۰ نظر
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !