پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
چند ویژگی درون گرایی

چهار تیپ درونگرایی

مجله مرد روز:
در میان آدم ها، حدود 25 درصدشان درونگرا هستند. آدم هایی که مدام مشغول فکر کردن هستند. مدام توجه شان به رفتار و احساس خودشان است. برای هر کاری بهتر می بینند چندین سئوال از خود بکنند تا بفهمند نیت خودشان از هر تصمیم و واکنش چیست. آنها در ضمن، عاشق دقت بر روی رفتار دیگران هستند و بخش بزرگ تشخیص شان را با نظاره کردن به دست می آورند.

آنها به خاطر تمرکز و تاکید زیاد نسبت به افکار و اعمال خودشان، این احساس را به دیگران منتقل می کنند که افراد خجالتی هستند یا اینکه اصلا اجتماعی نیستند. با وجود خصوصیات عمومی که این نوع افراد بروز می دهند تحقیقات نشان داده است که آدم های درونگرا چهار نوع مختلف از ویژگی های خصلتی را دارا هستند:

1درونگراهای اجتماعی

این نوع افراد ترجیح می دهند اوقات شان را یا در تنهایی یا با جمعی کوچک سپری کنند. این گروه از درونگراها به خاطر تشویش و اضضطراب نیست که به جمع نمی پیوندند. آنها راحت ترند که به دانش و شعور فردی خودشان توجه کنند.


2درونگراهای متفکر
این بخش از آدم ها با همه توان، مشغول فکر کردن و تصور و تخیل هستند. ذهن مصمم و به هم پیوسته ایی دارند چون مدام به موضوعات مختلف به شکل همه جانبه فکر می کنند. آنها نیز ترجیح شان گذراندن وقت با افکار و افکارِ خلاق خودشان است.


3درونگراهای مضطرب
این نوع افراد نمی خواهند در جمع باشند چون احساس راحتی نمی کنند. مدام نگران قضاوت دیگران هستند. فکر کردن به موضوعات و اتفاقات بد در ذهن آنها باعث می شود که حتی در خلوت خودشان هم احساس راحتی نکنند. این گروه از اعتماد به نفس کمتری، برخوردار است.


4درونگراهای خوددار
این افراد، در حین بررسی یک موضوع یا عملی که قرار است انجام دهند بسیار کند هستند. برای این بخش از درونگراها، باید ماهیت، نیت و انگیزه هر کار و حتی هر فکر، به خوبی بررسی شود. افراد این گروه، هیچوقت نمی خواهند و نمی توانند تصمیم ناگهانی بگیرند.

تقسیم بندی مطرح شده بخشی از تحقیقات استاد دانشکده روانشناسی جاناتان چک
است. او می گوید این شیوه از تعریف، فقط دریچه جدید و اولیه ای است برای شناخت بیشتر درونگراها … به نظر او، متاسفانه در فرهنگ عمومی، همیشه برداشت های غلط و منفی در باره درونگراها وجود دارد.

ترجمه‌ و گردآوری: ماهان طباطبایی
مجله مرد روز



۱۹۷۸ بازدید


۳ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .