تاب آوری در مدارس عاملی حیاتی در حمایت از رفاه روانی و اجتماعی و در نهایت موفقیت تحصیلی دانش آموزان است.
این شامل حفظ ذهنیت مثبت، تمایل به رشد، و توانایی درس گرفتن از شکست ها است.
اغلب برنامه های تاب آوری در مدارس بر افزایش رضایت شغلی کارکنان، کاهش استرس، بهبود ایمنی و ارتباط، و افزایش مهارت های مرتبط با یادگیری اجتماعی و عاطفی در بین دانش آموزان و کارکنان تمرکز دارند.
علاوه بر این، جعبه ابزار تاب آوری دانش آموز برای تقویت مهارت های مربیان برای پرورش تاب آوری دانش آموزان در دوران راهنمایی و دبیرستان طراحی شده است.
با اجرای برنامههای تاب آوری در مدارس این محیط های آموزشی میتوانند نقشی حیاتی در ایجاد تابآوری دانشآموزان، کاهش تأثیر ناملایمات و ایجاد رفاه روانی و اجتماعی بعهده بگیرند.
تاب آوری در مدارس توانایی روبرو شدن با مسایل و مشکلات آموزشی است.
مدارس تاب آور می توانند با ارائه آموزش های تاب آوری به دانش آموزان و معلمان، بهبود کارایی سیستم آموزشی و موفقیت دانش آموزان و معلمان را به دنبال داشته باشند.
این شامل حفظ ذهنیت مثبت، تمایل به رشد، و توانایی درس گرفتن از شکست ها است.
اغلب برنامه های تاب آوری در مدارس بر افزایش رضایت شغلی کارکنان، کاهش استرس، بهبود ایمنی و ارتباط، و افزایش مهارت های مرتبط با یادگیری اجتماعی و عاطفی در بین دانش آموزان و کارکنان تمرکز دارند.
علاوه بر این، جعبه ابزار تاب آوری دانش آموز برای تقویت مهارت های مربیان برای پرورش تاب آوری دانش آموزان در دوران راهنمایی و دبیرستان طراحی شده است.
با اجرای برنامههای تاب آوری در مدارس این محیط های آموزشی میتوانند نقشی حیاتی در ایجاد تابآوری دانشآموزان، کاهش تأثیر ناملایمات و ایجاد رفاه روانی و اجتماعی بعهده بگیرند.
تاب آوری در مدارس توانایی روبرو شدن با مسایل و مشکلات آموزشی است.
مدارس تاب آور می توانند با ارائه آموزش های تاب آوری به دانش آموزان و معلمان، بهبود کارایی سیستم آموزشی و موفقیت دانش آموزان و معلمان را به دنبال داشته باشند.
دکتر محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری و مترجم کتاب تاب آوری در مدارس برای آموزش تاب آوری به دانش آموزان، راهبردهای زیر را بر اساس تحقیقات و توصیه های کارشناسان پیشنهاد میکند :
اهداف شجاعانه و قابل تحقق تعیین کنید:
به دانش آموزان کمک کنید تا اهداف دست یافتنی و در عین حال چالش برانگیزی که مستلزم پشتکار و تحمل برای ناراحتی هستند را ایجاد کنند.
بر ذهنیت رشد تأکید کنید:
این مفهوم را تقویت کنید که هوش و تواناییها را میتوان با کار سخت و تلاش توسعه داد.
ریسکهای مسئولانه را تشویق کنید:
دانشآموزان را هنگامی که خطرات حساب شده را انجام میدهند، تشخیص داده و تحسین کنید، و به آنها نشان دهید که استفاده از فرصتها منجر به رشد میشود.
پرورش احساسات مثبت:
فرهنگ مهربانی، شفقت و همدلی را در کلاس پرورش دهید در این مورد میتوانید از کتاب تمرینات روانشناسی مثبت استفاده کنید
مشخصاً فعالیتها را برچسبگذاری کنید:
از عباراتی مانند «تابآوری» و «استراتژی یا راهکارهای مقابلهای» استفاده کنید، که به دانشآموزان اجازه میدهد مفاهیم را درک کنند و آنها را در سناریوهای زندگی واقعی به کار ببرند.
درباره شکستها بنویسید و بحث کنید:
از دانشآموزان بخواهید تجربیات خود را درباره شکستها تأمل کنند و در مورد نحوه برخورد با آنها بنویسند، با تمرکز بر درسهای آموخته شده و رشد .
فضاهای امن ایجاد کنید:
اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان در اشتراک گذاری افکار و احساسات خود احساس راحتی می کنند، زیرا می دانند که با درک و حمایت مواجه خواهند شد.
ارائه کارگاهها و آموزشها: فرصتهایی را برای دانشآموزان فراهم میکند تا استراتژیهای مؤثری برای مدیریت استرس، مدیریت شکستها و پرورش ذهنیتهای مثبت بیاموزند.
هوش هیجانی و تمرینات آن را جدی بدانیم:
مهارت هایی مانند خودآگاهی، خودتنظیمی و تصمیم گیری مسئولانه را آموزش دهید تا به دانش آموزان در توسعه هوش هیجانی کمک کنید.
پیشرفت را قدر بدانیم و شکر گزار باشیم :
موفیت های هر چند کوچک را جشن بگیریم دانش آموزان را به خاطر تلاش ها و دستاوردهایشان، صرف نظر از اینکه به اهداف اولیه خود می رسند، تحسین کنید تا رشد و انگیزه مستمر را تشویق کنید.
با گنجاندن این استراتژیها در برنامههای درسی و تعاملات کلاسی خود، میتوانید به دانشآموزان کمک کنید تا مهارتهای لازم را برای تبدیل شدن به افراد انعطافپذیرتر توسعه دهند.
به یاد داشته باشید که تاب آوری یک فرآیند است و مستلزم حمایت و راهنمایی مداوم از سوی معلمان و همسالان است.

۷ بازدید
۱ امتیاز
۰ نظر
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !