پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
خواندن بهتر است یا شنیدن؟
موضوع «خواندن بهتر است یا شنیدن؟» یکی از پرسشهای قدیمی و مهم در زمینه یادگیری و کسب دانش است که بسته به شرایط، هدف و نوع محتوا پاسخهای متفاوتی دارد.

مهسا رضائی پور

این سوال معمولاً در میان دانش آموزان، دانشجویان و پژوهشگران مطرح میشود و هر یک از دو روش مطالعه و گوش دادن مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید آنها را شناخت تا بتوان به بهینهترین شکل از آنها استفاده کرد.

در این نوشتار، به بررسی مزایا و محدودیتهای هر دو روش خواهیم پرداخت و تلاش میکنیم تا در نهایت تصویری جامع از این دو شیوه ارائه دهیم.

در ابتدا، خواندن را به عنوان یکی از قویترین ابزارهای یادگیری مطرح میکنیم. وقتی متنی را میخوانیم، امکان تمرکز کامل و عمیق روی جزئیات وجود دارد؛ همچنین امکان برگشت به بخشهای قبلی، علامتگذاری، یادداشت برداری و تحلیل دقیقتری فراهم میشود.
خواندن باعث فعالتر شدن مغز و تحریک حافظه میشود و از نظر فکری، فرد را به چالش میکشد زیرا باید مفاهیم را پردازش و درک کند.
علاوه بر این، کتابها و متون مکتوب معمولاً دقت و ساختار بیشتری دارند و امکان مرور و تحقیق بیشتر درباره آنها وجود دارد.
بنابراین، خواندن نقش اساسی در یادگیری تحصیلی و پژوهشی ایفا میکند.

اما شنیدن نیز مزایای خاص خود را دارد، به ویژه در شرایطی که افراد زمان یا فرصت کافی برای مطالعه ندارند.
شنیدن مانند گوش دادن به سخنرانی، پادکست، یا مطالب صوتی، میتواند امکان یادگیری در هنگام انجام کارهای دیگر مانند رانندگی، پیاده روی یا ورزش را فراهم آورد.

از سوی دیگر، شنیدن از طریق لحن، آهنگ و تأکید گوینده میتواند مفاهیم را ملموس و فهم آنها را آسان کند.
همچنین، در موضوعاتی که نیاز به یادگیری تلفظ یا مهارتهای زبانی وجود دارد، شنیدن بسیار موثرتر از خواندن است.
اما از محدودیتهای شنیدن میتوان به نسبت پایینتر تمرکز مخاطب و عدم امکان رجوع آسان به قسمتهای مهم اشاره کرد.

مهسا رضائی پور در ادامه آورده است که انتخاب بین خواندن یا شنیدن به هدف فرد، نوع محتوا و شرایط زمانی بستگی دارد.
ترکیب هر دو روش، بهترین نتیجه را به همراه دارد، زیرا خواندن باعث درک عمیقتر و تحلیل بهتر میشود و شنیدن یادگیری را در موقعیتهای مختلف زندگی امکان پذیر میسازد.
استفاده هوشمندانه از این دو روش میتواند موجب افزایش بهره وری در مطالعه و یادگیری گردد و هر فرد باید با توجه به سبک یادگیری خود، از فرصتهای هر دو شیوه بهره ببرد تا به بهترین شکل به دانش و مهارت دست یابد.

کتاب فراتر از یک ابزار انتقال اطلاعات، امکان درک عمیقتر، دقیقتر و شخصی را فراهم میکند. تجربه خواندن کتاب به فرد اجازه میدهد تا زمان خود را برای فکر کردن، تحلیل و تعمق در مطالب صرف کند و با سرعت و نحوه دلخواه خود پیش برود.
این روند به شکل گیری ارتباطی عمیق با محتوا منجر میشود که اغلب در رسانه های سریع و کوتاه مدت امروزی یافت نمیشود.
کتابخوانی به نوعی یک تجربه فردی و منحصر به فرد است که ذهن را به تمرکز وا میدارد و بستری برای رشد فکری و تقویت مهارتهای تحلیلی فراهم میآورد.
این ویژگی های اصلی و بسیار قابل توجه باعث میشود کتابها همچنان جایگاه مهمی در فرآیند یادگیری و انتقال فرهنگ داشته باشند.

 با این حال، نباید پادکست و کتاب را در جایگاه یکدیگر قرار داد یا انتظار داشت هر دو بتوانند جایگزین هم شوند.
هر کدام از این دو رسانه دارای ویژگیها و نقاط قوت خاص خود هستند و مخاطبان بسته به نیاز، زمان و نوع محتوا میتوانند از هر کدام بهره ببرند.
ترکیب درست هر دو میتواند روند یادگیری و انتقال فرهنگ را پربارتر و متنوعتر سازد، اما کتاب همچنان به دلیل عمق و دقت بیشتر در درک مطلب، جایگاهی غیرقابل جایگزین دارد.

 
 


۵۷ بازدید


۴ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .