پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
چه چیزهایی به رابطه عاطفی صدمه میزند ؟
در حالی که ظاهر فیزیکی اغلب بر درک ما از جذابیت غالب است، شخصیت و اعمال ما نیز نقش مهمی در جذابیت رفتاری ما ایفا می کنند.
خلف وعده و بدقولی های به ظاهر کم اهمیت و کوچک اعتماد و قابلیت اطمینان را از بین می‌برد.

بد قولی کردن های مکرر در وعده‌های خرد (تعهدات گاه به گاه یا توافق‌های کوچک)، اعتماد و قابلیت اطمینان را از بین می‌برد. از ظرافت‌های ظریف تعاملات روزانه گرفته تا ژست‌های مشخص، عادت‌های ما به طرز پیچیده‌ای نحوه‌ی نگرش دیگران را شکل می‌دهند و جنبه‌ای مهم از رفتار انسانی را تشکیل می‌دهند که بر کیفیت ارتباطات ما تأثیر می‌گذارد.
اگر روابط خود را به رقص تشبیه کنیم، عادت های ما به حرکت های هدایت کننده تبدیل می شوند.
از طرف دیگر افراط در عیب یابی بیش از حد می تواند از نظر عاطفی هم برای خودتان و هم برای اطرافیانتان خسته کننده باشد.ناتوانی در متوجه شدن شوخی (چه برای خود یا اطرافیان) می تواند تنش ایجاد کند و تعاملات اجتماعی طبیعی را مختل کندشما میتوانید از مزایای شوخی در تعمیق احساسات و بهتر شدن رابطه خود بهره مند باشید

خلف وعده و بدقولی های به ظاهر کم اهمیت و کوچک اعتماد و قابلیت اطمینان را از بین می‌برد.
بد قولی کردن های مکرر در وعده‌های خرد (تعهدات گاه به گاه یا توافق‌های کوچک)، اعتماد و قابلیت اطمینان را از بین می‌برد. از ظرافت‌های ظریف تعاملات روزانه گرفته تا ژست‌های مشخص، عادت‌های ما به طرز پیچیده‌ای نحوه‌ی نگرش دیگران را شکل می‌دهند و جنبه‌ای مهم از رفتار انسانی را تشکیل می‌دهند که بر کیفیت ارتباطات ما تأثیر می‌گذارد.

در حالی که ظاهر فیزیکی اغلب بر درک ما از جذابیت غالب است، شخصیت و اعمال ما نیز نقش مهمی ایفا می کنند. برخی عادات می توانند جذابیت ما را افزایش یا کاهش دهند، صرف نظر از ظاهر فیزیکی ما.

در این مطلب سه عادتی که معمولا به عنوان “غیرقابل قبول” در نظر گرفته می شوند و نکاتی در مورد چگونگی تغییر آنها برای جذابیت رفتاری بیشتر آورده شده است.

 

غفلت از تعهدات کوچک و بد قولی های مکرر

وعده‌های خرد، تعهدات کوچکی که در تعاملات روزانه انجام می‌دهیم، اغلب از بین می‌روند، اما اهمیت آنها کم نیست. شکست‌های مکرر در این وعده‌های خرد (تعهدات گاه به گاه یا توافق‌های کوچک)، اعتماد و قابلیت اطمینان را از بین می‌برد. زیرا نشانه‌ای از عدم توجه به دیگران است و به طور بالقوه پایه و اساس هر رابطه‌ای را تضعیف می‌کند. اثر تجمعی ممکن است فضای عدم اطمینان و ناامیدی ایجاد کند و به ارتباطات شخصی و حرفه ای آسیب برساند.

جایگزین موثر تر شامل خودداری از دادن وعده هایی است که نمی توان به آنها عمل کرد. با توجه به کوچکترین وعده ها، صداقت را در اولویت قرار دهید. حفظ مداوم تعهدات خرد، قابلیت اطمینان را به نمایش می گذارد، اعتماد را تقویت می کند و جذابیت کلی شما را افزایش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که ترکیب مهارت های خودکنترلی کلید این تحول است. خودکنترلی شامل اقدامات عملی و منضبط مانند ایجاد برنامه یا استراتژی برای پایبندی به تعهدات است.

اگر شرایط شما را از عمل به وعده باز می دارد، ارتباط سریع با اطلاعات و عذرخواهی نه تنها وضعیت را اصلاح می کند، بلکه به شهرت شما نیز کمک می کند. این روش قابلیت اطمینان را نشان می‌دهد، شما را در زمینه‌های مختلف اجتماعی و حرفه‌ای جذاب‌تر می‌کند و در نهایت ارتباطات قوی‌تری ایجاد می‌کند.

 

بی توجهی به شوخی و آثار مثبت آن

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2021 که در Journal of Positive Psychology منتشر شد، اهمیت به نقاط قوت شخصیت، بهزیستی روانشناختی را برجسته می کند. این نشان می دهد در حالی که تمام نقاط قوت شخصیت به عنوان بلوک های سازنده برای رفاه فرد عمل می کنند، شور و شوق، امید و شوخ طبعی بسیار مهم هستند.

با توجه به این موضوع، ناتوانی در متوجه شدن شوخی (چه برای خود یا اطرافیان) می تواند تنش ایجاد کند و تعاملات اجتماعی طبیعی را مختل کند. این عادت ممکن است باعث سفتی و ناتوانی در درک ویژگی های زندگی شود، ارتباطات واقعی را محدود کند و به طور بالقوه باعث ناراحتی اطرافیان شما شود.

راه حل شامل پرورش انعطاف پذیری و پذیرش نگرش آرام تر است. وقتی با طنزی روبه‌رو می‌شویم که به ما مربوط می‌شود، یادگیری خندیدن به خود می‌تواند مفید باشد. این نه تنها منعکس کننده تصویری ایمن از خود است، بلکه دوست داشتنی بودن را نیز افزایش می دهد و اعتماد به نفس را به نمایش می گذارد. ایجاد تاب‌آوری و انعطاف پذیری بیشتر به تجربه اجتماعی لذت بخش تر و آرام تر کمک می کند.

 

رفتار بیش از حد انتقادی و تمرکز بر نواقص

افراط در عیب یابی بیش از حد می تواند از نظر عاطفی هم برای خودتان و هم برای اطرافیانتان خسته کننده باشد وموجب فرسودگی شود این عادت ممکن است محیط منفی و انتقادی ایجاد کند و دیگران را از تمایل به حضور در کنار شما باز دارد. تمرکز مداوم بر روی عیوب نه تنها به دلیل دیدگاه بدبینانه به رفاه شما آسیب می رساند، بلکه باعث ایجاد جو سمی می شود که مانع از پتانسیل ارتباطات مثبت می شود.

برای پرداختن به این گرایش (تلاش آگاهانه برای پرورش ذهنیت مثبت) احتمالاً تمرکز بر نقاط قوت و فضایل دیگران، ضروری است. ارائه بازخورد سازنده به جای تثبیت روی عیوب، فضایی نشاط آور ایجاد می کند و شما را در جایگاه شخصی که برای رشد فردی ارزش قائل است و دیگران را نیز تشویق می کند، قرار می دهد. برای مثال، مطالعه‌ منتشر شده در Frontiers in Psychology نشان می‌دهد که حمایت فعالانه و پاسخ دادن مشتاقانه به اخبار مثبت اطرافیان، که به عنوان «پاسخ سرمایه‌گذاری فعال-سازنده» شناخته می‌شود، رضایت کلی از رابطه را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، تشخیص عیوب دیگران با جملاتی مانند: «اشکال ندارد، هیچ کس کامل نیست، من نباید انتظار داشته باشم که مردم بی عیب و نقص باشند و… می تواند به جو مثبت کمک کند. هنگامی که این مثبت اندیشی نفوذ می کند، به طور خودکار کیفیت روابط و تعاملات اجتماعی شما را بهبود می بخشد و باعث می شود حضور مطلوب تری داشته باشید.

 

نتیجه

تلاش برای خونسردی، پیروی از استانداردهای غیرواقعی نیست، بلکه پرورش عاداتی است که ارتباطات شما را تقویت می کند.
اولویت‌بندی این مراحل، فرصتی برای تبدیل عادت‌های نامطلوب به ویژگی‌های جذابی است که روابط را تقویت می‌کند.
به یاد داشته باشید، این در مورد انطباق با انتظارات اجتماعی نیست. در عوض، این فرصتی است تا ببینیم چگونه عادات ما می تواند روابط ما را برای بهتر شدن تغییر دهد.


منبع : آوان



۲۰۱ بازدید


۳ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .