پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
استرس مزمن دلیل اصلی فرسودگی است
فرسودگی، وضعیت خستگی فیزیکی و احساسی است و چند دلیل شناخته‌شده دارد. اما معمول ترین دلیل آن، استرس بلندمدت است.
 تاب آوری و توانایی و هم چنین سلامت خود را در اولویت قرار دهید
به گزارش همیاران سلامت روان ایران به نقل از سازمان بهزیستی کشور به‌جای آنکه روی چیزهایی تمرکز کنید که انرژی شما را می‌گیرند، ببینید چه کارهایی به‌شما انرژی می‌دهند و موارد بیشتری از این دست را در زندگی خود وارد کنید. اگر مرتب احساس می‌کنید که اصلاً انرژی ندارید، متعهد ماندن به‌ اهدافتان و تلاش برای دستیابی به‌ آن‌ها هر روز سخت‌تر می‌شود.
ساده‌ترین راه آن است که انرژی بیشتری در خود پرورش دهید. به‌ این فکر کنید که در طول روز چه‌ چیزی به‌ شما بیشتر انرژی می‌دهد و چقدر برای این کار وقت می‌گذارید. بررسی کنید و مطمئن شوید که چه‌ چیزی انرژی شما را می‌گیرد و در طول روز چقدر بابت آن زمان صرف می‌کنید.
دکتر محمدرضا مقدسی مدیر و مؤسس خانه تاب‌آوری در ادامه این مطلب آورده است: مسائلی که انرژی شما را می‌گیرند، باعث می‌شوند به‌ اهدافی که حقیقتاً برای شما مهم هستند، سخت‌تر متعهد باشید.
برخی از مواردی که انرژی شما را در طول روز می‌گیرند عبارتند از: نشخوار فکری، زیاد پرداختن به‌ شبکه‌های مجازی، به‌هم ریختگی، کم‌ آبی بدن، خواب ناکافی، شرب الکل، مرز و حریم نداشتن و کار کردن بی‌وقفه بدون لحظه‌ای استراحت.
متأسفانه راه‌حلی وجود ندارد که چطور انرژی خود را اولویت‌بندی کنید. اگر متوجه می‌شوید که انرژی می‌دهید بدون آنکه به‌ شما چیزی برگردد، چه فرد خاصی باشد یا محلی که کار می‌کنید یا چیز دیگری، می‌بایست وقت کمتری صرف آن کنید. اگر حذف آن از زندگی‌تان کاری است که می‌توانید انجام دهید، این کار را بکنید.
به‌جای آنکه روی چیزهایی تمرکز کنید که انرژی شما را می‌گیرند، ببینید چه کارهایی به‌شما انرژی می‌دهند و موارد بیشتری از این دست را در زندگی خود وارد کنید.
 برخی از کارها به‌ما انرژی می‌دهند مانند نوشیدن یک لیوان آب، نور خورشید، غذاهای مغذی، ورزش، خنده، نوازش، یوگا، مراقبه، مطالعه، شنیدن موسیقی، هوای تازه، وقت گذراندن با دوستان و خانواده، خلاقیت و خوابِ باکیفیت. ببینید کدام‌یک از این موارد بیشترین انرژی روزانه را به‌شما می‌دهند.
 انجام دادن این کار باعث می‌شود تا زندگی خود را متعادل کنید و باعث می‌شود که احساس مفید بودن بیشتری بکنید. مواردی را که انرژی‌تان را می‌گیرند به‌حداقل برسانید و زمان بیشتری را صرف مواردی کنید که به‌شما انرژی بیشتری در زندگی روزانه می‌دهند.
از فرسودگی اجتناب کنید خودتان را مستهلک نکنید
دست‌کم باید بکوشید که از فرسودگی اجتناب کنید. شاید وقتی این مسئله را در یک کتاب ببینید، کمی  ساده لوحانه به‌نظر برسد، اما حقیقت آن است که هرکسی در معرض خطر فرسودگی قرار دارد. فرسودگی، وضعیت خستگی فیزیکی و احساسی است و چند دلیل شناخته‌شده دارد. اما معمول ترین دلیل آن، استرس بلندمدت است.
 عواملی مانند نگرانی‌های مالی،  دور کاری ،نگرانی‌هایی درباره‌ی امنیت شغلی و نداشتن حمایت‌های اجتماعی می‌تواند بیش از آنی باشد که فرد تحمل می‌کند. خودمراقبتیِ ضعیف، علل مستقیم فرسودگی یا غیرمستقیم خستگی است.
برای برخی افراد، درک تفاوت بین استراحت و زمانی که فقط احساس تنبلی می‌کنند، سخت است. یاد بگیرید که نشانه‌های بدنی خود مبنی بر نیاز بدنتان به‌استراحت را، تشخیص دهید. مطئمن شوید به‌حرف بدن و ذهنتان گوش می‌کنید.
 اگر یاد نگیرید که از خودتان مراقبت کنید، هیچ پیشرفتی ندارید. گاهی مرخصی گرفتن، از ناتوانی در کامل کردن کارها برای ماه‌ها، به‌دلیل تجربه کردن فرسودگی، راه‌حل بهتری است.
 تاب آوری و توانایی و هم چنین سلامت خود را در اولویت قرار دهید و چند روز صرف بهداشت روان خود کنید، اگر احساس می‌کنید به‌آن نیاز دارید. در ادامه، چند نشانه‌ی معمول فرسودگی ارایه شده است.
- احساس خستگی یا فرسودگی در تمامِ مدت
- احساس بی‌پناهی، در دام افتادگی یا شکست خوردن
- احساس تنهایی در دنیا
- نگاه منفی در زندگی
- شک کردن به‌توانایی‌های خود
- اهمال‌گرایی و تنبلی در انجام دادن کارها
- احساس تحت فشار قرار گرفتن.

اگر باور دارید در مسیر بدی هستید که نهایتاً به‌فرسودگی منجر می‌شود، باید با چند روز مرخصی و مشورت با پزشکتان -اگر لازم است- استراحت کنید. 
باید شخصیت اصلیِ زندگیِ خودتان باشید. آیا می‌دانید که در هواپیماها برای حفظ امنیت چه می‌گویند؟
پیش از آنکه در هنگام بحران به‌دیگران کمک کنید، ماسک اکسیژن خود را بزنید. این یک قانون مهم برای یادآوری در زندگی روزمره نیز هست.
از بدن و ذهنتان مراقبت کنید و مطمئن شوید که با یک دکتر مشورت می‌کنید. یا اگر با مسئله‌ی فرسودگی یا مسئله‌ی روحی یا فیزیکیِ دیگری دست‌وپنجه نرم می‌کنید، از متخصصان سلامت روان و یا مربی تاب آوری خود کمک حرفه‌ای بگیرید. اگر به ‌بهزیستی روانشناختی خودتان متعهد نباشید، ناممکن است بتوانید به‌اهدافتان متعهد بمانید.


۱۵۴ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .