پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
شفقت همسر با سلامت روان ارتباط دارد
شفقت عبارت است از احساس همدردی و اندوه عمیق برای دیگری که گرفتار مشکلی شده است، همراه با میل شدید برای کاهش رنج که زاییده همدلی است و احتمالاً کیفیت و عمق روابط و تجربه کلی زندگی را بهبود می‌بخشد.

افرادی که دارای شفقت هستند به‌جای قضاوت کردن‌، به رنج و روش کاهش آن توجه دارند و در این مسیر اقدام میکنند. عشق مشفقانه شامل ترکیبی از مهربانی، توجه، همدلی، مراقبت، فداکاری و تحسین است. در یک رابطه طولانی‌مدت، عشق پرشور معمولاً ظرف یک تا دو سال به عشق مشفقانه تبدیل می‌شود. شفقت‌ورزی زوج‌ها می‌تواند به‌عنوان راهی برای ارتباط با یکدیگر همراه با درک، احترام و مهربانی دیده شود، به‌ویژه زمانی که یکی از طرفین یا هر دو با مشکل‌ها یا چالش‌هایی مواجه هستند.

اهمیت شفقت زوج‌ها
شفقت زوجین مهم است زیرا می‌تواند فواید زیادی برای فرد و رابطه داشته باشد.

برخی از فواید شفقت عبارت‌اند از:


     شفقت به شما هدف می‌دهد:  با شفقت، از تمرکز بر خود خارج می‌شوید و معنایی پیدا می‌کنید که فراتر از شما است. داشتن حس هدف به شما کمک می‌کند کیفیت زندگی‌تان بهتر شود.

    شفقت برای سلامت روان مفید است. وقتی متوجه می‌شوید که درد خود را به‌تنهایی تحمل نمی‌کنید، احساس سبکی می‌کنید. تحقیق‌ها در مورد شفقت نشان می‌دهد که با شادی بیشتر و افسردگی کمتر مرتبط است ارتباط اجتماعی را زیاد می‌کند، و احساس‌های پایدار خودارزشمندی را تقویت می‌کند وقتی بر خود مشفق هستید و برای اشتباه‌ها خود را می‌بخشید، می‌توانید از اضطراب، نشخوار فکری و شرم خارج شوید.

    شفقت همچنین می‌تواند اثرها مثبتی بر بدن شما داشته باشد، مانند کاهش فشارخون، کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی و افزایش طول عمر.

    شفقت همچنین می‌تواند به شما در ایجاد حمایت اجتماعی و ارتباط‌هایی که برای رفاه ذهنی مهم هستند کمک کند. همچنین می‌تواند از روابط بین‌فردی شما محافظت کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شفقت پیش‌بینی‌کننده کلیدی موفقیت و رضایت از روابط است. شفقت همچنین می‌تواند اعتماد، صمیمیت، تعهد و محبت را در روابط افزایش دهد.

موانع شفقت‌ورزی زوج‌ها
برخی از موانع رایج برای شفقت در روابط عبارت‌اند از


    حواس‌پرتی: زمانی که ما بیش از حد مشغول، مضطرب یا درگیر مشکل‌ها خود هستیم، ممکن است به احساس‌ها و نیازهای شریک زندگی خود توجه کافی نداشته باشیم.
    قضاوت: ممکن است همدلی و درک‌کردن همسرمان را از دست بدهیم. ممکن است آنها را به‌خاطر اشتباه‌هایشان سرزنش کنیم و یا دیدگاه‌هایشان را نادیده بگیریم. قضاوت می‌تواند باعث ایجاد فاصله و رنجش در روابط شود.
    ترس: هنگامی که می‌ترسیم توسط همسرمان صدمه ببینیم، طرد شویم یا رها شویم، ممکن است از شفقت‌ورزی با آنها اجتناب کنیم. ممکن است ترس داشته باشیم که شفقت ما را ضعیف، وابسته یا ازخودراضی کند.
    رعایت استانداردها: وقتی انتظارها زیادی از خود یا همسرمان داریم، ممکن است فکر کنیم که شفقت‌ورزی کافی نیست. ممکن است فکر کنیم که شفقت ما را به نشان‌دادن عیوب و ازدست‌دادن دستاوردها و روابط سوق می‌دهد. همچنین ممکن است نگران باشیم که دلسوزی باعث ‌شود انگیزه، و مسئولیت‌پذیری کمتری داشته باشیم.

    آسیب‌پذیری عاطفی: هنگامی که در مقابله با احساس‌ها دشوار مانند غم و اندوه، و خشم مشکل داریم، ممکن است در برابر احساس شفقت نسبت به خود یا همسرمان مقاومت کنیم. ممکن است فکر کنیم که شفقت شامل تجربه درد یا رنج بیشتر است. همچنین ممکن است به‌جای تأیید و ابراز احساس‌ها خود آن‌ها را انکار، یا سرکوب کنیم و یا از آن‌ها اجتناب کنیم.


 راه‌های مقابله با موانع شفقت‌ورزی زوج‌ها
برای غلبه بر حواس‌پرتی، تمرین کنید که توجه خود را به لحظه حال و شخص مقابلتان برگردانید. می‌توانید از تکنیک‌های تمرکز حواس مانند تمرکز بر تنفس، توجه به احساس‌ها خود یا بستن چشمان خود برای یک ثانیه استفاده کنید. همچنین می‌توانید محرک‌های خارجی را که حواس شما را پرت می‌کنند، کاهش دهید، برای غلبه بر قضاوت، سعی کنید دیدگاه و احساس‌ها طرف مقابل را بدون سرزنش یا انتقاد، درک کنید. می‌توانید از تکنیک‌های چشم‌انداز مانند تصورکردن خود در جای آنها، پرسیدن سؤال­‌ها باز یا گوش‌دادن فعال استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید فرضیه‌ها و تعصب‌ها خود را به چالش بکشید.

    برای غلبه بر ترس، احساس‌ها خود را بدون اجتناب یا سرکوب آنها بپذیرید و بپذیرید. می‌توانید از تکنیک‌های شفقت – خود مانند آرام‌کردن خود، و صحبت با مهربانی با خودتان استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید از دیگران کمک بگیرید که می‌توانند به شما آرامش دهند.

    برای غلبه بر رعایت استانداردها، بدانید که شفقت به معنای پایین آوردن انتظارها یا دست‌کشیدن از اهدافتان نیست. شما می‌توانید از تکنیک‌های انگیزشی مانند تمرکز بر ارزش‌ها، دلایل و مزایای خود برای مشفق بودن استفاده کنید. همچنین می‌توانید بین شفقت و مسئولیت‌پذیری و مسئولیت در
قبال خود و دیگران تعادل برقرار کنید.

برای غلبه بر آسیب‌پذیری عاطفی، به خود اجازه دهید تا احساس‌ها خود را بدون غرق‌شدن در آن­ها یا بی حس‌شدن، احساس و ابراز کنید. می‌توانید از تکنیک‌های مانند نام‌گذاری احساس‌ها، نفس‌کشیدن عمیق یا یادداشت روزانه استفاده کنید. همچنین می‌توانید احساس‌ها خود را با فردی که به او اعتماد دارید در میان بگذارید و شفقت او را دریافت کنید.


برخی از نشانه‌های دلسوزی در زوج‌ها عبارت‌اند از:

    با همسرشان وجوه مشترکی پیدا می‌کنند: افراد مشفق سعی می‌کنند شباهت‌هایی با شرکای خود پیدا کنند و دیدگاه‌های آنها را درک کنند.
    با مهربانی صحبت می‌کنند: افراد دلسوز از کلمه‌هایی استفاده می‌کنند که ملایم، محترمانه و حمایت‌کننده است. آنها از انتقاد، سرزنش یا توهین تند اجتناب می‌کنند. آنها احساس‌ها و نیازهای خود را صادقانه و سازنده بیان می‌کنند. آنها همچنین با توجه و علاقه به صحبت‌های شریک خود گوش می‌دهند.
    وقتی اشتباهی مرتکب شوند عذرخواهی می‌کنند: افراد مشفق مایل‌اند اشتباه خود را بپذیرند و مسئولیت اعمال خود را بپذیرند. آنها سعی نمی‌کنند اشتباه‌های خود را توجیه، یا انکار کنند. آنها سعی می‌کنند جبران کنند.

    دیگری را تشویق می‌کنند: افراد دلسوز می‌خواهند که شریک زندگی‌شان رشد کنند و شکوفا شوند. آنها دستاوردهای یکدیگر را جشن می‌گیرند و نقاط قوت یکدیگر را ستایش می‌کنند و به هم کمک می‌کنند تا بر چالش‌ها غلبه کنند و با مشکل‌ها خود کنار بیایند.

    پیشنهاد کمک به دیگری می‌کنند: افراد مشفق آماده هستند تا زمانی که شریک زندگی آنها به کمک نیاز دارند، کمک کنند. آنها منتظر نیستند که از آنها خواسته شود یا در ازای آن چیزی انتظار داشته باشند.

    برای موفقیت دیگری خوشحال هستند: افراد مشفق نسبت به موفقیت‌های شریک زندگی خود حسادت یا رنجش ندارند. آنها واقعاً برای هم خوشحال هستند.

    دیگری را همان گونه که هستند می‌پذیرند: افراد دلسوز سعی نمی‌کنند شریک زندگی خود را تغییر دهند یا کنترل کنند. آنها به فردیت، ترجیح‌ها و نظرهای هم احترام می‌گذارند. آنها قدر تفاوت‌هایشان را می‌دانند و از تنوع استقبال می‌کنند.

    دیگری را به‌خاطر اشتباه‌هایش می‌بخشند: افراد مشفق وقتی شریک زندگی‌شان به آنها صدمه می‌زند کینه‌ای به دل نمی‌گیرند و به دنبال انتقام نیستند. آنها می‌دانند که همه اشتباه می‌کنند و هیچ‌کس کامل نیست. آنها حاضرند ببخشند و ادامه دهند.


 راه‌هایی برای بیشتر کردن شفقت‌ورزی زوج‌ها
راه‌های مختلفی برای ایجاد شفقت بیشتر در رابطه شما وجود دارد. در اینجا چند پیشنهاد کلی آورده شده است:

    موانع درونی خود را برای شفقت کاوش کنید: گاهی اوقات، ممکن است ترس‌ها یا باورهایی داشته باشید که شما را از دلسوزی نسبت به خود یا دیگران باز می‌دارد. برای غلبه بر این موانع، می‌توانید با یک درمانگر کار کنید تا افکار منفی خود را شناسایی کرده و به چالش بکشید.

    از تمرین تنفس با ریتم آرامش‌بخش استفاده کنید: تنفس عمیق و آهسته می‌تواند به شما کمک کند سیستم عصبی خود را آرام کرده و استرس را کاهش دهید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند احساس امنیت و آرامش را در بدن و ذهن خود ایجاد کنید. زمانی که آرام هستید، به‌احتمال زیاد نسبت به خود و دیگران احساس شفقت می‌کنید.

    از تمرین‌های تجسمی استفاده کنید: تجسم تکنیکی است که شامل تصور یک سناریو یا نتیجه مثبت در ذهن شماست. تجسم می‌تواند به شما کمک کند با احساس‌ها و ارزش‌های خود ارتباط برقرار کنید. می‌توانید با تصورکردن شخص دیگری در موقعیتی که نیاز به شفقت دارد، برای افزایش شفقت بیشتر برای دیگری استفاده کنید. سپس تصور کنید اگر در آن موقعیت مشفق بودید، چه احساسی داشتید، به چه فکر می‌کردید و چه عملی انجام می‌دادید.

    از تمرین ژورنالی استفاده کنید: ژورنال نویسی تکنیکی است که شامل نوشتن افکار و احساس‌ها شما بر روی کاغذ است که می‌تواند به شما کمک کند صدای درونی مشفقانه برای خود و دیگری داشته باشید. می‌توانید با نوشتن کلمه‌های محبت‌آمیز برای خود یا دیگری به‌صورت روزانه برای ایجاد صدای درونی مشفقانه  استفاده کنید.

    با مهربانی صحبت کنید: صحبت با مهربانی راهی برای برقراری ارتباط است که نشان‌دهنده احترام، قدردانی و مراقبت از خود و دیگران است. این شامل استفاده از کلمه‌های ملایم، صادقانه و سازنده است. همچنین شامل پرهیز از کلمه­هایی است که خشن، آزاردهنده یا مخرب هستند.

    دیگری را تشویق کنید: شامل تمجید از نقاط قوت، تجلیل از دستاوردها و انگیزه دادن به علایق او است. همچنین شامل کمک به او برای غلبه بر چالش‌ها، کنارآمدن با مشکل‌ها و درس‌گرفتن از اشتباه‌هایش است.

    پیشنهاد کمک به دیگری در انجام یک کار: شامل داوطلب شدن بدون منت برای کمک به کارهای روزمره، وظایف یا پروژه‌هایی است که می‌تواند زندگی او را آسان‌تر یا شادتر کند.


۲۲۶ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .