پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
آموزش تاب آوری چیست؟ چه ابعادی دارد؟ چگونه انجام میشود

آموزش تاب آوری فرآیندی است که به افراد کمک میکند تا توانایی سازگاری و مقابله با چالشها، بحرانها و فشارهای زندگی را توسعه دهند.

این آموزش به افراد میآموزد که چگونه در شرایط دشوار، سلامت روانی و جسمی خود را حفظ کنند و حتی از این تجربیات برای رشد شخصی استفاده نمایند.

تاب آوری توانایی ادامه دادن است تاب آوری برگشت پذیری نیست.

تاب آوری مقابله موفق با انواع شوک یا تهدید و بحران است.

تاب آوری انقلاب خرد ورزی است که خط تولید آن مدیریت است و ابزار گسترش آن هم آموزش است تاب آوری خوشبختی جدید است .

تاب آوری میتواندحداقل آشفتگی در رویارویی با مقدار معینی از تنش باشد این معنا در پیشگیری و مدیریت مخاطرات یا بازسازی و ترمیم و همچنین در مدیریت بحران شایان توجه است .

تاب آوری ویژگی افراد نیست.

تاب آوری پایداری نیست.

عبارت انسان تاب آور ناصواب است.

تاب آوری بمعنای نبود آسیب نیست اگرچه در بسیاری از متون تاب آوری را در مقابل آسیب پذیری تعریف میکرده اند اما تاب آوری میتواند هم آیند صدمه و آسیب هم باشد.

برخلاف آنچه که در اغلب متون آمده است تاب آوری منبعث از روانشناسی مثبت نیست اما به روانشناسی مثبت راه دارد.

تاب آوری میتواند استاتیک و یا دینامیک باشد.

ضرورتی ندارد تاب آوری را فقط در مواجهه با عوامل ایجاد اختلال کننده تعریف کنیم که در یک زندگی معمولی هم وجود آن ضرورت دارد.

تاب آوری یک مفهوم الزامی و بنیادی در زیست روانی اجتماعی افراد و خانواده ها و همچنین سازمانها بشمار می آید.

بدون تاب آوری تعادل و پایداری و حیات و ممات قابل تصور نخواهد بود .

ابعاد تاب آوری شامل جنبه های عاطفی، شناختی، اجتماعی و جسمی است.

از نظر عاطفی، تاب آوری به مدیریت احساسات و کاهش استرس مرتبط است. از جنبه شناختی، شامل تقویت تفکر مثبت و مهارتهای حل مسئله میشود.

بعد اجتماعی آن بر روابط حمایتی و ارتباطات مؤثر تأکید دارد، در حالی که بعد جسمی به حفظ سلامت بدن از طریق فعالیتهای مانند ورزش و تغذیه مناسب میپردازد .

آموزش تاب آوری معمولاً از طریق کارگاهها، دوره های آموزشی، مشاوره و برنامه های گروهی انجام میشود.

این برنامه ها اغلب شامل تکنیکهایی مانند مدیریت استرس، تقویت خودآگاهی، تفکر مثبت و بهبود مهارتهای ارتباطی هستند.

برای مثال، کارگاههای آموزشی تاب آوری ممکن است بر افزایش سرسختی ذهنی، معرفی نقاط قوت فردی و تقویت روابط قوی تمرکز کنند .

یکی از مدلهای معروف در آموزش تاب آوری، مدل PERMA است که توسط مارتین سلیگمن توسعه یافته است.

این مدل بر پنج عنصر کلیدی شامل احساسات مثبت، تعامل، روابط، معنا و دستاوردها تأکید میکند. این عناصر به افراد کمک میکنند تا تاب آوری و رفاه روانی خود را در جنبههای مختلف زندگی بهبود بخشند .

در محیطهای آموزشی، تاب آوری دانش آموزان و مدارس از اهمیت ویژهای برخوردار است.

مدارس تاب آور میتوانند با ایجاد محیطهای حمایتی، آموزش مهارتهای زندگی و تشویق به مشارکت معنادار، به دانشآموزان کمک کنند تا با چالشهای تحصیلی و اجتماعی بهتر کنار بیایند.

این رویکرد نه تنها به موفقیت تحصیلی کمک میکند، بلکه سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان را نیز تقویت مینماید .

خانواده نیز نقش کلیدی در آموزش تاب آوری ایفا میکند.

ایجاد فضایی حمایتی و سالم در خانواده به فرزندان کمک میکند تا در مواجهه با مشکلات احساس امنیت کنند. والدین میتوانند با توسعه مهارتهای تاب آوری در خود، به عنوان الگو برای فرزندان عمل کنند .

حمایت اجتماعی نیز یکی از ارکان مهم تاب آوری است.

شبکه های حمایتی شامل خانواده، دوستان، معلمان و جامعه میتوانند به افراد کمک کنند تا در شرایط سخت احساس تنهایی نکنند و از تجربیات دیگران یاد بگیرند.

این حمایت میتواند از طریق گروههای حمایتی، فعالیتهای اجتماعی و برنامه های مشاوره روانشناختی تقویت شود .

آموزش تاب آوری در محیط کار نیز اهمیت دارد.

سازمانها میتوانند با برگزاری دورههای آموزشی و کارگاهها، به کارکنان کمک کنند تا استرس را مدیریت کنند و در طول تغییرات سازمانی عملکرد بهتری داشته باشند.

این آموزشها میتوانند به افزایش بهرهوری و ایجاد فضای کاری مثبت کمک کنند .

در سطح جامعه، آموزش تاب آوری میتواند از طریق رسانه ها و برنامه های عمومی ترویج شود.

رسانه ها با ارائه محتوای آموزشی و الهام بخش، میتوانند آگاهی عمومی را افزایش دهند و حس همبستگی اجتماعی را تقویت کنند.

این رویکرد به ویژه در مواجهه با بحرانهای جمعی مانند بلایای طبیعی یا بیماریهای همهگیر مؤثر است .

برنامه های آموزشی تاب آوری اغلب با نیازسنجی اولیه شروع میشوند.

استفاده از پرسشنامه های استاندارد به شناسایی نقاط قوت و ضعف افراد کمک میکند و برنامه های آموزشی را متناسب با نیازهای آنها طراحی مینماید.

ارزیابی های مداوم نیز به بهبود کیفیت آموزش و انگیزه بخشی به شرکت کنندگان کمک میکند .

مخلص کلام اینکه تاب آوری یک مهارت قابل یادگیری است که هر فرد میتواند با تمرین و تلاش آن را در خود پرورش دهد.

این مهارت نه تنها به فرد کمک میکند تا در برابر چالشها مقاومت کند، بلکه به بهبود کیفیت زندگی و ایجاد جامعهای قویتر و سالمتر نیز منجر میشود.

با توجه به چالشهای پیچیده دنیای امروز، آموزش تاب آوری به یک ضرورت تبدیل شده است .

آموزش تاب آوری فرآیندی چندبعدی است که از طریق روشهای متنوعی مانند کارگاه ، دوره های آموزشی ، برنامه های مهارت آموز ، مشاوره، برنامه های گروهی و رسانه ها انجام میشود.

نرگس زمانی مترجم کتاب پرورش تاب آوری در پایان این مطلب آورده است این آموزش به افراد کمک میکند تا در برابر مشکلات مقاومت کنند، از تجربیات خود بیاموزند و به زندگی مثبت و پربار بازگردند.

مولفه‌های اساسی در آموزش تاب آوری فردی

آموزش تاب آوری موثر، به ویژه در سطح فردی، بر توسعه چندین مولفه کلیدی تاکید دارد:

1. خودآگاهی و پذیرش هیجانات: آموزش تشخیص و پذیرش احساسات (حتی منفی) بدون قضاوت شدید. این شامل درک محرک‌های هیجانی و تاثیر آنها بر افکار و رفتار است.
2. تنظیم هیجانی:یادگیری تکنیک‌هایی برای مدیریت و تعدیل واکنش‌های هیجانی شدید (مانند اضطراب، خشم، غم). این شامل تنفس عمیق، ذهن‌آگاهی، توقف و تفکر قبل از عمل، و تغییر کانون توجه است.
3. خوش‌بینی واقع‌بینانه: پرورش نگرشی که بر امکان‌پذیری راه‌حل‌ها و نتایج مثبت (خوش‌بینی) تمرکز دارد، در عین حال که چالش‌ها و محدودیت‌ها را به طور واقع‌بینانه می‌پذیرد و از نشخوار فکری منفی اجتناب می‌کند.
4. انعطاف‌پذیری شناختی (بازنویسی روایت‌ها):  آموزش شناسایی الگوهای فکری منفی و غیرمنعطف (مانند فاجعه‌سازی، تعمیم افراطی) و جایگزینی آنها با افکار متعادل‌تر، امیدوارکننده‌تر و متمرکز بر راه‌حل. به عبارت دیگر، تغییر “روایت” ذهنی فرد از رویدادها.
5. مهارت‌های حل مسئله و برنامه‌ریزی: تقویت توانایی تحلیل مشکلات، تولید راه‌حل‌های خلاقانه، ارزیابی گزینه‌ها، تصمیم‌گیری و ایجاد گام‌های عملی برای مقابله با چالش‌ها.
6. تقویت ارتباطات و روابط حمایتی: تاکید بر اهمیت ایجاد و حفظ شبکه‌های اجتماعی قوی. آموزش تاب آوری شامل مهارت‌های ارتباطی موثر، درخواست کمک بدون شرمندگی، و ارائه حمایت متقابل است.
7. پرورش حس معنا و هدف: کمک به افراد برای یافتن یا خلق حس معنا در زندگی و تجربیاتشان (حتی تجربیات سخت). داشتن هدف به افراد انگیزه مقاومت و ادامه مسیر می‌دهد.
8. مراقبت از خود (جسمی و روانی): تاکید بر نقش اساسی سلامت جسمانی (خواب کافی، تغذیه مناسب، ورزش منظم) و فعالیت‌های ترمیم‌کننده روانی (سرگرمی، استراحت، معنویت) در پایه‌ریزی تاب‌آوری.



۴ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .