پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
اهمیت روابط حمایتی در محیط کار چیست ؟
شناسایی استعدادها و به حداکثر رساندن نقاط قوت کارکنان
به قلم علی پور قاسمی
رهبران سازمانی با شناخت و تمرکز بر نقاط قوت و رفتار فردی، می توانند فرهنگ سازمانی مشارکتی و سازنده ای ایجاد کنند. این مستلزم ایجاد فضایی است که در آن افراد عزت نفس، استقلال، همسویی و اشتیاق موردنیاز برای موفقیت را داشته باشند.
مطالعات اخیر حاکی از اهمیت مثبت اندیشی و روابط حمایتی در محیط کار است. رهبران سازمانی باید فرهنگ توانمندسازی ایجاد کنند که رشد را تشویق کند و دستاوردهای فردی را به رسمیت بشناسد.
ایجاد این محیط به افزایش رضایت و بهره وری کارکنان می انجامد. رهبران سازمانی با شناخت و تمرکز بر نقاط قوت و رفتار فردی، می توانند فرهنگ سازمانی مشارکتی و سازنده ای ایجاد کنند. این مستلزم ایجاد فضایی است که در آن افراد عزت نفس، استقلال، همسویی و اشتیاق موردنیاز برای موفقیت را داشته باشند.
تعالی رهبری سازمانی، یعنی توانایی شناخت استعدادها و ایجاد فضایی از توانمندسازی و پشتیبانی.
یکی از ابعاد کلیدی آن، تشویق کارکنان به تمرین خودمدیریتی از طریق احساس قوی خودآگاهی و درک اهمیت همکاری و کار گروهی است.
یکی از رویکردهای موثر در این زمینه، مدل SCOAP است که بر پنج عنصر کلیدی تمرکز دارد. رهبران سازمانی می توانند برای ارتقای رفاه و مشارکت در محل کار، آن را در کارکنان خود پرورش دهند.
عزت نفس (Self-esteem):
احساس اعتماد و عزت نفسی که کارکنان نسبت به خود و توانایی هایشان دارند.
کنترل (Control):
میزان احساس استقلال کارکنان نسبت به کار، محیط و تصمیم گیری خود.
جهت گیری (Orientation):
همسویی اهداف و ارزش های فردی کارکنان با اهداف سازمان.
وابستگی (Attachment):
کیفیت روابط بین کارکنان و همکارانشان، سرپرستان آنها و سازمان به عنوان یک کل.
اشتیاق (Pleasure):
تجربه احساسات مثبت و لذت در محیط کار.
از طریق ارتباط موثر و راهنمایی روشن، می توان به تیم کمک کرد تا استعدادهای خود را شناسایی کرده و آنها را شکوفا کند و در عین حال پشتیبانی و منابع لازم را نیز ارائه دهد.
با صرف زمان برای شناخت هر یک از اعضای تیم، می توان فضایی از اعتماد، احترام و گفت وگوی باز ایجاد کرد که به انگیزه و بهره وری بیشتر منجر می شود.
رهبرانی که ارزش های سازمان خود را درک و ترویج می کنند، می توانند به ایجاد فرهنگ اعتماد و احترام در میان اعضای تیم خود کمک کنند. این کار منجر به افزایش همکاری، مشارکت و تعهد می شود. رهبران سازمانی با این شایستگی، به تعاملات شخصی منظم توجه می کنند و اطمینان می یابند که کارکنان بخش های گوناگون سازمان، یکدیگر را بهتر می شناسند. ایجاد فرهنگ گفت وگوی آشکار ویژه سازمان، می تواند به کارکنان کمک کند به ابتکارات مشترک دلبستگی پیدا کنند و ذهنیتی چاره ساز و آشکار برای رویارویی با تعارض ایجاد می کند.

همچنین تعالی رهبری، سازمان ها را توانمند می کند. تیم هایی که رهبرانی توانمند دارند می توانند فرصت ها را به سرعت شناسایی کرده و از آنها استفاده کنند و استراتژی های موثری را برای موفقیت توسعه دهند. این امر تاثیرات مثبت این رهبران را بر سازمان به حداکثر می رساند. سازمان هایی که فرهنگ تعالی رهبری را پرورش می دهند، به احتمال زیاد بهبود رضایت مشتری، افزایش بهره وری و موفقیت مالی بیشتر را شاهد خواهند بود که در نهایت منجر به قدرتمند شدن، موفقیت و پایداری سازمان می شود.

در نهایت، تقویت تعالی رهبری سازمانی برای خود رهبران نیز مزیت و منفعت بسیار دارد. هر اندازه که رهبران سازمان تقویت تعالی را به عنوان وظیفه ای برای خود در نظر بگیرند تا احساس معنی دار بودن کار را برای کارکنان ایجاد کنند، انعطاف پذیری خود آنها نیز افزایش می یابد و مقابله با مشکلات و چالش های حرفه ای برایشان آسان تر می شود.
چگونه به تعالی رهبری سازمان بپردازیم
به منظور دستیابی به تاثیرات مطلوب تعالی رهبری سازمان و برای ایجاد محیطی مثبت و حمایتی، چند استراتژی می تواند به افراد و تیم ها کمک کند تا از استعدادهای خود بهره ببرند.
تبیین معنا و هدف: کمک به کارکنان برای درک اهمیت و تاثیر کارشان کلیدی است. رهبران می توانند با کمک به کارکنان در یافتن معنا و هدف کارشان، تعامل را تقویت کنند.این کار می تواند همسویی اهداف کارکنان با اهداف سازمانی، ایجاد راه هایی برای دریافت نظرات و ارائه بازخورد به کارکنان و ایجاد فرهنگ همکاری و کار تیمی را شامل شود. رویکرد دیگر، فراهم کردن فرصت هایی برای کارکنان است تا تمایز ایجاد کنند و به ماموریت و اهداف سازمان کمک کنند.
ایجاد روابط قوی: با ترویج فرهنگ احترام و فراگیری، رهبران می توانند مطمئن شوند که تیم ها با هم خوب کار می کنند. این می تواند شامل تشویق به ارتباطات باز، فراهم کردن فرصت هایی برای تیم سازی و رویدادهای اجتماعی، و ارزش گذاری مشارکت ها و دیدگاه های کارکنان باشد.
قدردانی و پاداش به موفقیت ها: قدردانی جنبه حیاتی رضایت شغلی کارکنان است که می تواند ارائه بازخورد منظم، ایجاد فرهنگ قدردانی و ارائه فرصت هایی برای توسعه و رشد حرفه ای را شامل شود. در نهایت، برای دستیابی به بیشترین پیشرفت ممکن، کارکنان باید آنچه را که از طریق تلاش های خود به دست می آورند ببینند. رهبران سازمانی ارشد می توانند آنها را برای رسیدن به این هدف توانمند کنند.
تعالی رهبری سازمان، ابزاری برای توانمندسازی
انگیزه کارکنان تا حد زیادی به توانایی آنها برای تاثیرگذاری موفقیت آمیز بر شرایط، از طریق شایستگی خودشان بستگی دارد. زمانی که همه این اختیار را داشته باشند که نقش ها و مسوولیت های خود را بر عهده گیرند، می توانند برای ایجاد تیمی منسجم و موفق با یکدیگر همکاری کنند.
تعالی رهبری سازمان با کمک به کارکنان در تعریف معیارهای رشد شخصی خود و در عین حال نشان دادن نحوه مشارکتشان در موفقیت های تیمی و سازمانی، دیدی پیرامون این دستاوردها ایجاد می کند. از طریق ارتباط و شناخت واضح، رهبران سازمان می توانند فرهنگ تعالی را ایجاد کنند که به نتایج مثبت و پایدار بینجامد.


۱۹۹ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .