پایگاه سلامت اجتماعی چیست و چه خدماتی ارائه می کند؟
پایگاه سلامت اجتماعی چیست و چه خدماتی ارائه می کند؟
پایگاه سلامت اجتماعی مکانی است که مردم میتوانند برای دریافت راهنمایی، گرفتن اطلاعات، یا خدمات اولیه در ارتباط با مسائل اجتماعی، فردی، حقوقی و غیره مراجعه کنند.
مراجعه کنندگان به پایگاه سلامت اجتماعی گروههای اجتماعی هستند که خدماتی معین و مرتبط با نیازهای خود را دریافت می کنند.به این ترتیب میتوان فعالیت های پایگاه را با توجه به نیاز مراجعین در دسته های زیر قرار داد:
1. خدمات مشورتی و مددکاری
2. خدمات حقوقی، قضائی و انتظامی
3. خدمات اجتماعی
4. خدمات آموزشی و اطلاع رسانی
5. جمعآوری آمار و اطلاعات
خدمات پایگاههای اجتماعی سلامت اجتماعی:
1. خدمات مشورتی و مددکاری
* ارائه خدمات مشاورهای در پایگاه
* توزیع جزوات و کتاب
* برگزاری دورهها و کلاسهای آموزشی متناسب با نیازهای مردم محله و مراجعین
* تشکیل بانک اطلاعاتی
* شناسایی نیازمندان خدمات مددکاری و معرفی و ارجاع به مراکز مربوطه
2. خدمات حقوقی، قضایی و انتظامی
* راهنمائی مردم در مورد شیوههای قانونی برای اقدامات اجتماعی
* استفاده از حضور مشاورین حقوقی در پایگاه
* توزیع جزوات و پمفلت های آموزشی
* راهاندازی کلاسهای آموزشی در مورد حقوق شهروندی و قانونی اقدام میشود.
3. خدمات اجتماعی
* پیگیری امور اجتماعی منطقه یا محله
* کاریابی و کارآفرینی
* آشنایی و جمع آوری اطلاعات از مراکز خدماتی و اداری
4. خدمات آموزشی و اطلاع رسانی
* آموزش در تمام خدمات پایگاه به نوعی وجود دارد
* برگزاری دورهها و کلاسهای آموزشی
* نصب پوستر، توزیع بروشور و …
* سخنرانی، فیلم و…
5. جمع آوری آمار و اطلاعات
* تدوین بانک اطلاعاتی از مراکز مختلف
* بانک اطلاعات مراجعه کنندگان
* ثبت اطلاعات در مورد نیازهای محلی
* همکاری در طرحهای تحقیقاتی
نمای پایگاه سلامت اجتماعی چگونه است؟
* پایگاه سلامت اجتماعی یک مکان اداری نیست؛ بلکه مرکزی برای حضور اجتماعی، مکانی برای ملاقات مردم و جایی برای تبادل نظر و برنامه ریزی برای منطقه و محله و مشارکت در بهبود امور است.
* مردم می توانند در پایگاه حاضر شوند و با یکدیگر گفت و گو کرده و اوقاتی را در آنجا بگذرانند، این موضوع خود میتواند منجر به افزایش کارائی پایگاه شود. اما به هر حال مسئولیت پایگاه بر عهده مسئولین و گردانندگان پایگاه است، که به تنظیم و ادارهی امور پایگاه میپردازد.
* می توان در پایگاه از موسیقی های ملایم و مناسب استفاده کرد، تزئین مناسبی با پیامهای آموزشی برای آن ایجاد کرد، یا در گوشهای از پایگاه فیلمهای آموزشی و آگاه سازانه را از طریق ویدئو و تلوزیون پخش کرد. شاید با ذوق و سلیقهی گردانندگان پایگاه بتوان کارهای دیگری هم برای تزئین پایگاه به گونه ای که متناسب با محتوای کارکرد آن باشد انجام داد.
* یک نکته مهم در مورد پایگاه این است که به شیوهای مناسب به مردم معرفی شود تا مردم بدانند که چه انتظاری میتوانند از پایگاه داشته باشند و پایگاه چه کارهایی انجام میدهد. برای این کار تهیه یک تابلوی مناسب ضروری است. تابلو باید جذاب باشد، شاید بهتر باشد که در تابلو به مشکلاتی که مردم بیشتر با آن درگیر هستند و پایگاه در این رابطه میتواند به آنها کمک کند اشاره شود. برای این کار میتوان خدمات پایگاه را به صورت سؤال مطرح کرد، مثلاً: " وقتی با گران فروشی برخورد میکنید چه کار باید بکنید؟" " اگر محله شما نیاز به کارهای عمرانی دارد، چطور میتوانید اقدام کنید؟" " اگر رابطه خوبی با فرزندتان ندارید، مشکل از چیست؟" " برای رفع آلودگی های محیطی به کجا میتوان مراجعه کرد؟" و …
* استفاده از آگهی و پلاکارد هم می تواند راهی برای معرفی پایگاه به مردم باشد. همین طور تبلیغات تلویزیونی به صورت آگهیهای زیر نویس تلوزیونی که ظاهراً صدا و سیما در مورد خدمات عام المنفعه این تبلیغات را رایگان انجام میدهد.
* اگر چه در نهایت خود گردانندگان پایگاهها با توجه به داشتن اطلاعات منطقهای و محلی بهتر میتوانند درباره شیوهی معرفی پایگاه تصمیم بگیرند.
پایگاه سلامت اجتماعی مکانی است که مردم میتوانند برای دریافت راهنمایی، گرفتن اطلاعات، یا خدمات اولیه در ارتباط با مسائل اجتماعی، فردی، حقوقی و غیره مراجعه کنند.
مراجعه کنندگان به پایگاه سلامت اجتماعی گروههای اجتماعی هستند که خدماتی معین و مرتبط با نیازهای خود را دریافت می کنند.به این ترتیب میتوان فعالیت های پایگاه را با توجه به نیاز مراجعین در دسته های زیر قرار داد:
1. خدمات مشورتی و مددکاری
2. خدمات حقوقی، قضائی و انتظامی
3. خدمات اجتماعی
4. خدمات آموزشی و اطلاع رسانی
5. جمعآوری آمار و اطلاعات
خدمات پایگاههای اجتماعی سلامت اجتماعی:
1. خدمات مشورتی و مددکاری
* ارائه خدمات مشاورهای در پایگاه
* توزیع جزوات و کتاب
* برگزاری دورهها و کلاسهای آموزشی متناسب با نیازهای مردم محله و مراجعین
* تشکیل بانک اطلاعاتی
* شناسایی نیازمندان خدمات مددکاری و معرفی و ارجاع به مراکز مربوطه
2. خدمات حقوقی، قضایی و انتظامی
* راهنمائی مردم در مورد شیوههای قانونی برای اقدامات اجتماعی
* استفاده از حضور مشاورین حقوقی در پایگاه
* توزیع جزوات و پمفلت های آموزشی
* راهاندازی کلاسهای آموزشی در مورد حقوق شهروندی و قانونی اقدام میشود.
3. خدمات اجتماعی
* پیگیری امور اجتماعی منطقه یا محله
* کاریابی و کارآفرینی
* آشنایی و جمع آوری اطلاعات از مراکز خدماتی و اداری
4. خدمات آموزشی و اطلاع رسانی
* آموزش در تمام خدمات پایگاه به نوعی وجود دارد
* برگزاری دورهها و کلاسهای آموزشی
* نصب پوستر، توزیع بروشور و …
* سخنرانی، فیلم و…
5. جمع آوری آمار و اطلاعات
* تدوین بانک اطلاعاتی از مراکز مختلف
* بانک اطلاعات مراجعه کنندگان
* ثبت اطلاعات در مورد نیازهای محلی
* همکاری در طرحهای تحقیقاتی
نمای پایگاه سلامت اجتماعی چگونه است؟
* پایگاه سلامت اجتماعی یک مکان اداری نیست؛ بلکه مرکزی برای حضور اجتماعی، مکانی برای ملاقات مردم و جایی برای تبادل نظر و برنامه ریزی برای منطقه و محله و مشارکت در بهبود امور است.
* مردم می توانند در پایگاه حاضر شوند و با یکدیگر گفت و گو کرده و اوقاتی را در آنجا بگذرانند، این موضوع خود میتواند منجر به افزایش کارائی پایگاه شود. اما به هر حال مسئولیت پایگاه بر عهده مسئولین و گردانندگان پایگاه است، که به تنظیم و ادارهی امور پایگاه میپردازد.
* می توان در پایگاه از موسیقی های ملایم و مناسب استفاده کرد، تزئین مناسبی با پیامهای آموزشی برای آن ایجاد کرد، یا در گوشهای از پایگاه فیلمهای آموزشی و آگاه سازانه را از طریق ویدئو و تلوزیون پخش کرد. شاید با ذوق و سلیقهی گردانندگان پایگاه بتوان کارهای دیگری هم برای تزئین پایگاه به گونه ای که متناسب با محتوای کارکرد آن باشد انجام داد.
* یک نکته مهم در مورد پایگاه این است که به شیوهای مناسب به مردم معرفی شود تا مردم بدانند که چه انتظاری میتوانند از پایگاه داشته باشند و پایگاه چه کارهایی انجام میدهد. برای این کار تهیه یک تابلوی مناسب ضروری است. تابلو باید جذاب باشد، شاید بهتر باشد که در تابلو به مشکلاتی که مردم بیشتر با آن درگیر هستند و پایگاه در این رابطه میتواند به آنها کمک کند اشاره شود. برای این کار میتوان خدمات پایگاه را به صورت سؤال مطرح کرد، مثلاً: " وقتی با گران فروشی برخورد میکنید چه کار باید بکنید؟" " اگر محله شما نیاز به کارهای عمرانی دارد، چطور میتوانید اقدام کنید؟" " اگر رابطه خوبی با فرزندتان ندارید، مشکل از چیست؟" " برای رفع آلودگی های محیطی به کجا میتوان مراجعه کرد؟" و …
* استفاده از آگهی و پلاکارد هم می تواند راهی برای معرفی پایگاه به مردم باشد. همین طور تبلیغات تلویزیونی به صورت آگهیهای زیر نویس تلوزیونی که ظاهراً صدا و سیما در مورد خدمات عام المنفعه این تبلیغات را رایگان انجام میدهد.
* اگر چه در نهایت خود گردانندگان پایگاهها با توجه به داشتن اطلاعات منطقهای و محلی بهتر میتوانند درباره شیوهی معرفی پایگاه تصمیم بگیرند.
۷۱۹۵ بازدید
۱۴ امتیاز
۰ نظر
نظرات کاربران
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !