کارگاه توانمندسازی خانواده
مجری طرح و کارگاه :
جمعیت همیاران سلامت روان استان سمنان
میثم طاهری-غزاله پری سوز
بهار 97
جلسه اول:
حدیث تربیت ازاول تا 7 سالگی. بزرگتر و آماده ماست تا هفت سالگی باید کامل مطیع باشد.
از 7 تا 14 سالگی مطیع
از 14 تا 21 سالگی وزیر
یعنی مقداری از سیادت بچه به مرور زمان کم میشود تا در 7 سالگی کامل مطیع است اگر از 7 سالگی شروع شود به هدف نمیرسد. فرآیند آهستهای از بدو تولد.
و از 7 سالگی اطاعت به مرور کم میشود و در 14 سالگی وزیر شود.
برنامه ریزی تربیتی در 14 سال اول است. تا در این سال هم فکر و هم صحبت و مشاور ما باشد که تا 21 سالگی به استقلال میرسد.
دو نوع تربیت رایج داریم.
تربیت مستقیم تربیت معکوس (بیانگر عقدههاست.)
هرچه در گذشته بوده انجام میشود. هر چه در گذشته کمبود داشته انجام میدهد.
پدر کتک نمیزده، من هم نمیزنم. پدر اسباب بازی نمیخرد، من زیاد میخرم.
بوئن میگوید هر دو غلط هست. امام علی (ع) میفرماید فرزندان خود را مثل خودتان تربیت نکنید زیرا شما برای این دوران ساخته شدهاید ولی فرزندانتان برای دوران بعد ساخته شدهاند.
اولین اشتباه ما قضاوت هست (ممنوع)
تربیت: خدایی کردن ما
باورتربیتی غلط
قضاوت کودک بر اساس رفتارش
فلان بچه خیلی لجباز است
ما به بچهها سمت و سو میدهیم جای قضاوت رفتار را تشریح کرد. مقایسه به ویژگی از بدو تولد هست و ذاتی است.
به جایروی مبل نیز / دیروز رو مبلها پردی امروز فقط این جا بوده و فقط تشریح و تعریف میکنیم و با آنها صحبت میکنیم.
رفتار بچهها بیشتر تکانشی است. حسهای درونیاش دچار این رفتارمیشود (زدن) بچه متوجه رفتارش میشود.
رفتار امروز بچه و با دیروز قضاوت و تشریح کنید. بچه خودآگاهتر میشود و خودمان هم
بچهها دچار تکانش و خودمرکز بینیان. واقعاً متوجه نمیشوند.
تکلیف هم تشریح یه رفتار بچه روزی دوبار انجام شود. بعد از رفتار بچه. بدون خوبو بد بودن
اولین اصل تربیتی این است که من راحت باشد.
بچهها متوجه کارهای خودش نیست. – تکانه باعث این رفتار هست.
جلسه دوم:
تربیت دینی یکپارچه نیست. تعارض وجود دارد که با تفکر به بهترین برسید.
وقتی همه چیز یکی باشد مغز رشد نمیکند. «اولین شرط تربیت خیار مترقی است.» سیره نبوی مطهری
از هفت سالگی تجارب زیاد میشود.
نظرات پدر و مادر باید متفاوت باشند تا بچه با تفکر رابطه بهتر و رفتار بهتر را انتخاب کند. وقتی دعوا نباشد و دعوا جلوی بچه نباشد دغدغه فکری بیشتر است و ته ماجرا بسته نمیشود. بچه 4 ساله هست . دعوا را ندیده هست ولی غرهای پدر و مادر را میشنوند.
جلوهای که به بچهها میدهیم به تصویر بسیار نادرست هست. برداشت شخصیت منفی از پدر و مادر.
تربیت دولایه نتیجه سوم هست. (لایه زیرین جمعیت است و درلایه روی فحش هست دو دوست صمیمی در برخورد با هم) بچهها لایه رویی (عقلای) را نمیبینن و لایه زیرین (هرمونی) است میبیند هر چقدر بخواهی نمیتوانی لایه زیرین را پنهان کنی.
آموزش دعوا وقتی جلو بچه دعوا باشد مراعات پدر و مادر بیشتر هست. بددهنی کمترهست هورمونهای قویای بچهها دارند که تابع هورمون پدر و مادرهست.
ما اگر با کسی زندگی میکنیم باید صداقتی ما کامل باشد رابطه نمایشی بدرد نمیخورد.
بزرگترین مشکل فرزندان طلاق این است که نمیدانند دلیل طلاقچیست و خودشان را مقصّر میدانند.
تربیت باید عادی و طبیعی باشد. تربیت ساختگی زود شکست میخورد.
یعنی خودمان باشیم و نمیتوانیم تا کسی باید نقش بازی کنیم. بعد اگر دعوا ندیده باشد وقت دعوا زندگی بچه شکست خورده میشود.
تربیت دوگانه رشد بهتر مغزی دارد. استدلال مغزیو عقلی بهتری دارد.
4 هیجان اصلی:
شادی – ترس – خشم – غم
از شادی - ترس - خشم – غم
این موج سینوسی را بارها تجربه کردهایم. ولی این مراحل شدت و ضعف دارد.
هرمونها
جلسه سوم 22/2/97 تعداد 70 نفر
باورهای نادرست تربیتی: 1- کودکان نباید با والدین خود مخالفت کنند.
2- تنبیه از همان اول باید محکم و جدی باشد.
3- فقط رفتار خوب کودک مورد تقدیر + ستایش والدین است.
4- کودک نباید ناکام و ناراحت شود.
5- کودک آرام و مؤدب باشد تا من عصبانی نشوم.
عصبانیت: در این حالت حتماً باید میان احساس خود را پررنگ بگوییم. و دلیل عصبانیت خود را هم بگوییم و در آخر باید تلاش کنیم که ود را کنترل کنیم و عصبانیت را فروکش کنیم و کودک تمامی این مراحل را باید ببینید.پ
- علائم بدنی خود را در عصبانیت بشناسیم.
- راههای کاهش عصبانیت را بشناسیم.
- تناسب یک و دو را بدانیم.
براساس این که هر کس موقع عصبانی شدن چه علامت بدنی در او شکل میگیرد باید راه کاهش عصبانیت متناسب با آن را انجام دهد مثلاً اگر کسی هنگام عصبانیت دهانش خشک شود باید آب بنوشد اگر کسی صورتش قرمز میشود دست و صورت خود را بشورد.
- تمرین روزانه (کنترل عصبانیت مهارت است)
- علائم فوق راههای کنترل عصبانیت است.
تکلیف عملی هفته بعد: 1- پیدا کردن روشهای ریلکسیشن
2- دو روش ریلکسیشن را تمرین کنیم هر روز
3- نتیجه گزارش
جلسه چهارم 29/2/97 تعداد 8 نفر
جدایی مادر کودک:
اگر مادر فکر کند که همیشه فرزندش در کنارش باشد خوب است اینگونه نیست بهتر آن است که کودک گاهی این دوری را حس کند و همینطور مادر حس میکند همیشه باید همه چیز را مهیّا کند و همه پیش رو باشد اما نباید اینگونه باشد و دوری باعث میشود که فرزندان حضور مادر را بیشتر درک کند.
کودک نیازمند جدایی است.
عامل اصلی در شکل گیری دلتنگی: عامل اصلی ارتباط لامسه است از تولد تا 3 سالگی مادر بیشتر لمس میکند و از 3 تا 7 سالگی کودک میخواهد لمس ایمن داشته باشد لمس همراه با تماس چشمی دلبستگی را به صورت درست شکل میدهد. کتابها برای جدا کردن جای خواب بعضیها 8 ماهگی و بعضیها 2 سالگی میگویند از 2 سالگی مرکز ثبت خاطرات در مغز شکل میگیرد 11 عامل برای جداسازی متفاوت است.
1- تعداد خواهر – برادر 2- نقش خانه 3- جنسیت 4- جدایی مادر و کودک اول باید در روز اتفاق بیفتد.
اول در روز صورت گیرد: (جدایی درونی / جدایی بیرونی)
جدایی درونی: مادر و کودک هر دو در خانه باشند که باید از 8 ماهگی شروع شود در این کار حداقل به مدت ؟؟ دقیقه کار مربوط به خود را انجام دهیم و کودک ببیند که مادر بجز او مشغلههای دیگری هم دارد.
جدایی بیرونی: در مورد جدا کردن بچه نه پدر و مادر باید در این مورد صحبت شود و نه مربی – هیچ کدام نباید صحبت کنند چون دغدغه ایجاد میکند در ذهن بچه و بچه فکر میکند که چه موضوع مهمی باشد که با او در موردش صحبت میکنند و دیگر جدا نمیشود.
جلسه پنجم 5/3/97 تعداد
خلاقیت در گرو خوداندیشی: به تنهایی عمل کردن است.
- آموزش مرزها و یا قانون گذاری
- کنجکاویها
- ورزش و تحول ورزشی
کنجکاوی: ذاتی فطری است اکثراً حس کنجکاوی کودکان را کاهش یا رد میکنیم.
کنجکاوی 4 مورد را افزایش میدهد: 1) هوش 2) خلاقیت 3) هیجانات 4) شادی
برای این که کنجکاوی افزایش پیدا کند. ارتباط کلامی و بعد ارتباط بدنی خوب داشته باشیم. هر وقت ارتباط کلامی و بدنی والدین داشته باشند بجای جواب از کودک سوال میپرسیم. سوال را با سوال مدیریت میکنیم و ما نباید تمام سوالات را جواب بدهیم و به کودک بگوییم چه جوری باید جدا بشود پیدا کنیم از جاهای درست دیگر و کودک کنجکاو میشود.
آموزش قانون و محدودیت باعث رشد کنجکاوی و خلاقیت تخیل و توهم میشود.
تخیل: در خدمت رشد و هوش و علم میباشد.پ
توهم: در خدمت تنبلی و ....
3) ورزش: ورزشهای انفرادی از 5 تا 10 سالگی ورزشهای گروهی توپی 10 تا نوجوانی بررسی جوانی هر چیزی خودش خواست.
کار عملی: قانون گذاری: پدر خانواده به بچهها بگوید قبل از غذا دستها را بشورد مادر خانواده چیزی نمیگوید و روز بعد سوال میکند که قبل از غذا باید چه کاری میکردید و اگر شستن مادر نباید چیزی بگوید.
جلسه ششم :
دستور دادن / قانون گذاری. این دو با هم فرق میکند وقتی قانون نگذاردیم دستور میدهیم
قانون: یکبار میگوییم دیگر تکرار نمیکنیم و کودک را به فکر وادار میکنیم.
دستور زیاد شود (صدا شنیده نمیشود / کودک اجرا نمیکند)
ما باید کودک متفکر و مسأله گشا تربیت کنیم نه کودک مطیع
کودک به جای دستور باید فکر کند که قانون را پدر میگذارد.
روش جودو
اختلافبین برادر و خواهر باید 3 سال باشد.
بیشتر 3 یا 4 سال باشد دیگر برادر خواهر نیستن حس پدری و مادری دارن
جو دو لجبازیهای، خودرأیها، خود محوریها، بسیار حائز اهمیت میباشد. بازی کردن بچه با چاقو
قدرت عاطفی 1 مادر 3 پدر 7 یا 5 کودک میباشد
کودک رارد کل و هنگمیشود و پیروز میشود
کودکی قدرت عاطفی بالایی دارد.
جلسه بعد غذا و پول
اگر چه قهر استرد گام اول عدد نگاه به چاقو – عدم نگاه به کودک – رفتن به سراغ رفتار با کار
دیگر همراه با ترک محل از دید کودک مخفینشویم به محض این که کودک رسید تعریف از دست خودمان درمورد کاری که داریم میکنیم.
کودکان زیر 7 سال از توجه چه مثبت و چه منفی لذت میبرد.
توجه را حذف میکنیم و از خودمان تعریف میکنیم.
کار عملی روش جودو
استفاده از کلید واژه: روش یا
کودک را بین دور شرایط بگذاریم مثلاً ما داریم ناهار میخوریم یا حیاتی یا بازی میکنی نیمساعت بعد معلوم بهش بدیم میگیم یا بخور یا من کار مرا انجام دهم بعداز سومین بار هم یا بگوییم.
19/3/1397 شنبه جلسه هفتم (آخر)
با: 1- فکر 2- بازی
پول: *** تفکر انتزاعی ندارد.
انسان موجودی ماتریالیست (مادی گرا)
کودک در تلاش است برای درک ارزشها. پفک + لباس
کودکان بدلیل وجود کارت ارزش محبت را میدانند.
اگر میخواهیم فرزندان قدر نکات پدر و مادر را بدانند از کارت خوان استفاده نکنیم.
کارت بانکی ممنوع – پول آزاد.
تا 6 سالگی نقدینگی را درک نمیکند. هنگام مدرسه رفتن.
پاداش – فرآیند
هر فرآیندی: اگر تو این کارو ....
آن گاه من) میشود: وعده
کودکی که در ابتدا وعده گیر است در انتها باج گیر است.
پاداش شرط ندارد.
زمان هم ندارد – قطعیت هم ندارد.
پاداش وظیفه را از دستور جدا میکند.
مامان اگه اینو بخری مشق نمینویسیها.
نه تنها وظیفه را انجام نمیدهد باج گیر هم میشود.
- هیجانی وقت بیشتر
- فعالیتی
- بدنی – بزن
- عادی (شکلاتی)
پاداش (آخرین چون بیا بریم پیاده روی)
تشویقهای بالاتر اثر و ماندگاری بیشتر.
2- چون این کارو کردی ناراحتم نمیتونم باهات کشتی بگیرم.
3- آروم آروم زدن روی دست
- این مشکلاتی که دارای دیگه بهتری ام
غذا:
بچهها در غذا خوردن دو گروه هستند:
- زیاد میخورند
- کم میخورند
کودکان ذاتاً توجه طلبند
کودکان: غذا خوردن توجه والدین را به خود جلب میکنند.
کودک با این قضایا میخواهد مادر پدر را مدیریت کنند.
خاطرات و توجهات عادتهای غذایی بعد از 7 سالگی میباشد.
کودک تا 7 سالگی توجه مفهوم پول توجیهی نمیشود.
بعد از 7 سالگی تا 10 سالگی بستگی به نیاز کودک دارد.
ما باید بدانیم چه میخواهد.
بعد از 10 سالگی هفتگی که باید گزارش داده شود.
بعد از 13 تا 14 ماهیانه که اگر درست استفاده شود پاداش داده شود.
۲۳۶۴ بازدید
۱ امتیاز
۰ نظر
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !