پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
نیکوتین در بدن
اثرات نیکوتین در بدن
در مقادیر کم ، نیکوتین نوعی داروی محرک به حساب آمده که فعالیت ، میزان هوشیاری و حافظه را زیاد می‌کند. کسانی که از آن استفاده می‌کنند، اثرات آرامش دهنده لذت‌بخش آن را پس از مصرف ، بیان می‌کنند. همچنین نیکوتین ضربان قلب و فشار خون را بالا می‌برد و در عوض ، اشتهای افراد را کم می‌کند. اگر زیاد مصرف شود، ممکن است سبب حالت تهوع یا استفراغ گردد.

کسانی که به مصرف نیکوتین معتاد شده‌اند، بدنشان به این ماده عادت کرده است. تحقیقی که در 16 می سال 1988م انجام شد، نشان داد که اعتیاد به مصرف نیکوتین ، مثل اعتیاد به مصرف مواد مخدری همچون کوکائین یا هروئین است؛ اگرچه افراد سیگاری با این موضوع مخالفند و نیکوتین را از دیگر مواد مخدر جدا می‌دانند.

عوارض ترک نیکوتین
ترک نیکوتین معمولاً سبب سردرد ، اضطراب یا تند مزاجی می‌شود. این علائم ممکن است تا چند ماه یا حتی چند سال ادامه یابد؛ اگرچه حادترین این علائم تنها در 48 تا 72 ساعت اولیه ترک سیگار حادث می‌شود. با اینکه مقدار نیکوتینی که افراد سیگاری از طریق دود سیگار وارد بدن خود می‌کنند، بسیار کم است (چون بخش عمده‌ی این ماده در اثر حرارت از بین می‌رود)، با این حال ممکن است اعتیادآور باشد.

جذب نیکوتین در بدن
میزان نیکوتینی که بدن آنرا جذب می‌کند، به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله نوع سیگار و اینکه شخص سیگاری دود سیگار را فرو می‌دهد یا خیر و همچنین آیا از فیلتر استفاده شده است یا نه. همین که نیکوتین وارد بدن شود، از طریق جریان خون بسرعت در سراسر بدن انتشار پیدا می‌کند. نیکوتین بر گیرنده‌های استیل کولین اثر گذاشته ، در غلظتهای کم ، فعالیت این گیرنده‌ها را تحریک می‌کند و بدنبال آن ، ترشح هورمون آدرنالین که نوعی هورمون محرک است، زیاد می‌شود. انتشار هورمون آدرنالین در خون ، ضربان قلب ، فشار خون و سرعت تنفس را بالا می‌برد. همچنین میزان گلوکز خون زیاد می‌شود. هنگامی که میزان مصرف نیکوتین بالا باشد، فعالیت گیرنده‌های استیل کولین را متوقف نموده که این امر ، سبب مسمومیت می‌شود. نیکوتین در اینجا همچون یک حشره کش عمل می‌کند


۲۲۳۸ بازدید


۱ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .