پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
رفتار ناسالم، هشداری است درباره یک مشکل
سبک زندگی سالم به مجموعه ای از عادات، رفتارها و عوامل و شرایطی اطلاق می شود که بتواند بر سلامت جسمی و روانی فرد موثر باشد.
خودتان را دوست داشته باشید تا راحت تر تغییر کنید. مفهوم این جمله ساده است. برخی از ما با آشنایان دلسوزتریم تا با خودمان و کلی راه و شیوه برای بهتر شدن حالشان به آنان پیشنهاد می دهیم. به خودتان هم مهربانی کنید و توجه داشته باشید که رفتار ناسالم، هشداری است درباره یک مشکل. منتظر نمانید تا بدترین شرایط به خاطر رفتار ناسالم به وجود بیاید تا بعد مجبور به ایجاد تغییر شوید.
در صورت متوقف نکردن عادات ناسالم، احتمال بروز بیماری بخصوص بیماری هایی که درمانی ندارند، مثل فشارخون یا دیابت، وجود دارد. پس پیش از آنکه هزینه عادات ناسالم افزایش یابد، آنها را کنار بگذارید. تحقیقات نشان می دهد اکثر عادات ناسالم در واکنش به استرس بروز می یابند. کار بیش از حد یا اشتغال به حرفه ای که دوستش نداریم، از دست دادن فردی که دوستش داریم، نگرانی و اجتناب از انجام کارهای سخت و... این نوع عوامل استرس زا می توانند ما را فلج کنند. در چنین شرایطی تاب آوری ما به چالش کشیده میشود و  تغییر سخت تر از همیشه است. خیلی ها استرس را با انجام رفتارهای ناسالم جبران می کنند مثل پرخوری یا سیگار کشیدن.
شناسایی، فهرست بندی، حذف
عاداتی را که می خواهید تغییر دهید شناسایی کنید. یعنی حتی کارهایی را که معمولا ناخودآگاه انجام می دهید یا نادیده می گیرید در نظر آورید. حالا که همه چیز را در نظر گرفتید، فهرستی از مواردی را که می خواهید تغییر دهید تهیه و یکی را انتخاب کنید.ببینید چه چیزی از انجام آن به دست می آورید و به عبارتی عادت شما چگونه به شما خدمت می کند؟ برای مثال اگر از غذاهای فرآوری شده استفاده می کنید، آیا به دنبال غذاهای راحت هستید؟ استرستان را با خوردن غذا کاهش می دهید؟ یافتن علت انجام این کارها سخت نیست. خود شما بهتر می دانید چه چیزی سبب انجام این کار می شود.یک مثال دیگر: احساس می کنید هیچ وقت استراحتی ندارید، بنابراین تا دیروقت بیدار می مانید و برنامه مورد علاقه تان را در تلویزیون تماشا می کنید. می دانید که روز بعد خسته خواهید شد و بهره وری کمتری خواهید داشت، اما احساس می کنید «حق دارید این سرگرمی را به خودتان هدیه دهید.» با این حال، عقلتان می گوید که این یک راه سالم نیست. از این خرد استفاده کنید تا چیزی را در برنامه خود بگنجانید که سودمند باشد. درواقع شما برای همه رفتارهای فهرستتان پاسخ دارید پس می توانید کاری متفاوت انجام دهید.
فقط تمایل به تغییر کافی نیست
کاری را برای جایگزینی عادات ناسالم انتخاب کنید. درواقع با ابزار و رفتار جایگزین «مسلح» خواهید شد. دفعه بعد که گرسنه نیستید، اما به هر حال جلوی یخچال ایستاده اید، یک رفتار جایگزین را امتحان کنید. چند ایده: یک لیوان آب بنوشید یا چند بار نفس عمیق بکشید و فقط روی تنفس خود تمرکز کنید و ببینید چه احساسی دارید. این یک مرحله کلیدی است. حتما وقتی کاری متفاوت برای جایگزینی یک عادت ناسالم انجام می دهید، آن را به خودتان یادآوری کنید چون باید هر آنچه را ناخودآگاه است به ذهن خودآگاه بیاورید تا بتوانید بر توانایی تان برای تغییر تاکید کنید. کار ساده ای است؛ به خودتان بگویید: «انتخاب بهتری دارم.»
محرک ها را حذف کنید
گاهی برای انجام رفتارهای اشتباه مثل سیگار کشیدن، افراد خاصی محرک ما هستند. تا جایی که می توانید از محرک ها دوری کنید تا بتوانید در مقابل تصمیمات اشتباه قوی تر بایستید.
خود را در حال تغییر تجسم کنید
تجسم کردن، شما را از نظر ذهنی آماده می کند پس تجسم عادت های جدید مفید خواهد بود. خودتان را در حال ورزش کردن و لذت بردن از آن، خوردن غذاهای سالم یا پوشیدن لباسی که دوست دارید اما سایز آن کوچکتر است، تصور کنید. هرچه بیشتر درباره چیزی فکر کنید، حس بهتری درباره انجام آن پیدا می کنید. انتخاب پیش فرض های سالم شما را به سمت سبک زندگی سالم سوق می دهد، اما افکار منفی مغز می تواند بر پیش فرض های شما تاثیر بگذارد مثلا جملاتی مانند «من چاق هستم» یا «هیچ کس من را دوست ندارد» را با جملاتی مثل «اعتماد به نفس من بیشتر شده است» جایگزین کنید. این قبیل قضاوت ها درباره خودتان فقط حس بدی به شما می دهد.
در صورت لزوم قدم های کوچک بردارید
اگر نمی توانید یک عادت جدید را به طور کامل دنبال کنید، کارهای کوچکی در آن زمینه انجام دهید تا در مسیر درست باقی بمانید و کم کم شیوه جدید را جایگزین کنید. به عنوان مثال، اگر یک ساعت برای ورزش کردن وقت گذاشته اید اما امکان تغییر ساعت در برنامه تان در حال حاضر وجود ندارد، تا زمانی که بتوانید این تغییر را در برنامه تان بگنجانید، زمان های محدودتری را به ورزش کردن اختصاص دهید مثل 20دقیقه پیاده روی در مسیر. به این ترتیب، حتی اگر نتوانید صددرصد متعهد شوید، عادت جدید خود را تقویت خواهید کرد.
به خودتان پاداش دهید
با استفاده از انگیزه ها به خودتان پاداش دهید. این پاداش می تواند یک وعده غذای مورد علاقه تان یا یک کتاب یا یک جعبه مدادرنگی باشد. دانستن اینکه پاداشی در آینده وجود دارد به شما انگیزه می دهد که به برنامه خود برای ترک این عادت پایبند باشید.
تسلیم نشوید
شکستن عادت ها سخت است. برای جایگزین شدن رفتارهای جدید به زمان و صبر نیاز است. تغییر عادت ها ممکن است چند هفته طول بکشد. اما تسلیم نشوید! بزودی می توانید رفتاری درست را تبدیل به عادت کنید. برنامه ریزی و صبر بزودی تبدیل به رفتار طبیعی ثانوی شما می شود. اگر برای پایان دادن به یک عادت به کمک نیاز دارید، با یک مشاور یا متخصص سلامت روان صحبت کنید. اگر می خواهید به عاداتی مثل سوءمصرف مواد یا اعتیاد پایان دهید، یک مشاور یا متخصص آموزش دیده می تواند راهنمایی و پشتیبانی بهتری ارائه دهد.
عادت ها ظرف یک شب تغییر نمی کنند
تغییر عادت ها معمولا چند هفته طول می کشد. شما باید ذهنتان را تقویت کنید تا تنظیمات پیش فرض را تغییر دهید. می توانید این فرایند را با نوشتن تقویت کنید. فراموش کردن یک برنامه جدید که با بهترین نیت طراحی شده، اما تقویت نشده، به آسانی آب خوردن است. برای حداکثر موفقیت، 15 دقیقه وقت بگذارید تا عادت جدیدتان را برنامه ریزی کنید. زمان زیادی را صرف رسانه های اجتماعی یا بازی ها می کنید. با خودتان فکر می کنید بهتر است به جای این کار که وقتتان را تلف می کند، یک رمان کلاسیک بخوانید. بارها سعی می کنید این ایده را پیاده کنید اما هر بار تسلیم عادات قبلی می شوید.
شاید به نظر برسد که هیچ وقت نخواهید توانست ایده تان را عملی کنید و کار مفیدتری برای خودتان انجام دهید. واقعا ترک عادت چقدر طول می کشد؟ اگر در امتحان کردن ایده های جایگزین کم نیاورید، کار راحت تر خواهد شد؛ وقتی به یک شیرینی فکر می کنید، میوه بخورید. زمانی که استرس دارید یا مضطرب هستید، یادداشت برداری کنید. وقتی حوصله دارید کتاب بخوانید. می خواهید سیگار بکشید به جایش یک آدامس بجوید.
 
 


۹۲ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .