پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
مهارت توجه کردن به کودک
توجه کردن یک مهارت مهم و کلیدی در تربیت کودک است و لازم است که والدین روش صحیح توجه کردن به کودک را یاد بگیرند . اگر بتوان این مهارت را به خوبی در مورد کودکان بکار گرفت، باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس کفایت درآنها می‌شود . اکثر ما فکر می‌کنیم که توجه لازم را به کودکانمان داریم ، اما بارها از فرزندان شنیده‌ایم که شما هیچ توجهی به من ندارید و ازاین بابت از ما گله‌مند هستند . معمولاً شنیدن این حرف ما را نگران و متعجب می‌سازد . بنابراین روشی که به کار برده‌ایم نتوانسته است علاقه و توجه ما را به کودک انتقال دهد.
منظور از توجه کردن یعنی توصیف رفتارهای مناسب کودک و در بعضی مواقع تقلید یا تکرار آنچه که کودک انجام می‌دهد. با توجه کردن مناسب ، پدر و مادر موافقت خود را با رفتار مثبتی که کودکشان انجام داده نشان می‌دهند و کودک متوجه می‌شود که والدینش رفتار اورا تأیید کرده و قبول دارند. نتایجی که از توجه مناسب بدست می‌آید عبارت است از: توجه مناسب و به موقع به رفتارهای مثبت و مطلوب کودک باعث افزایش رفتارهای مثبت او می‌شود . توجه کردن، اگر به درستی انجام گیرد، باعث ایجاد یک رابطه مثبت بین والدین وکودکان می‌شود .

زمان بکارگیری مهارت توجه کردن چه اقداماتی انجام شود؟
1) دقیقاً رفتاری را که کودک در حال انجام آن می‌باشد را بازگو کنید و نشان دهید که حواستان به او هست ودرکش می‌کنید. پس هرگاه یک موقعیت مناسب بوجود آمد در کنار کودک قرار بگیرید وبا حوصله ودقت به رفتارش توجه کنید. از آنجا که توجه کردن به رفتار کودک بسیار شبیه به گزارش مجریان مسابقات ورزشی می‌باشد که صحنه وقایع را توضیح می‌دهند، شما نیز پس از قرار گرفتن در کنار کودکتان که در حال بازی است، دقیقاً رفتار او را نگاه کنید و فقط رفتارهای او را عیناً بازگو کنید. مثلاً زمانی که کودک در حال بازی با مکعب‌هایش است، کنارش بنشینید و بگوئید: تو داری با مکعب‌های سفید و زرد یک خانه بزرگ درست می‌کنی؟ حالا پنجره‌اش را گذاشتی، الان می‌خواهی ... یامثلاً توداری یک توپ قشنگ می‌کشی، الان یک پسر کشیدی و ... پس دانستیم که توجه کردن به رفتار کودک صرفاًنگاه کردن، یا گفتن اینکه حواسم به توست نمی‌باشد بلکه باید با آرامش به دور از عجله و شتاب در کنار او قرار گرفت و به روش بالا رفتار اورا بازگو کرد.

2) یک روش دیگر برای توجه کردن ، تقلید کارهای کودک است. می‌توان در هنگام توجه کردن کنار کودک نشست و کارهای او را عیناً تقلید کرد. مثلاً کشیدن یک نقاشی یا ساختن یک مجسمه با خمیربازی. به یاد داشته باشید که باید به طور مداوم و همیشگی از این روش استفاده کرد. بکارگیری گاه به گاه و در فواصل طولانی باعث بی اثر شدن این روش می‌گردد. توجه کردن باعث می‌شود که به کودک بفهمانیم او را درک می‌کنیم و به او بازخورد مثبت می‌دهیم.

کارهایی که در هنگام توجه کردن نباید انجام گیرد:
دستوردادن یا دستورالعمل دادن به کودک
در حال توجه به کودک نمی‌گوییم این را بنویس، یااین را نقاشی کن و ... یعنی در زمان توجه کردن نباید به او چیزی را امرکنیم.
پرسیدن سوال از کودک
به هیچ وجه درزمان توجه کردن به خصوص در زمان نقاشی کردن ازکودک سوال پرسیده نشود و فقط رفتار او توصیف شود. مثلاً نگویید: «چرا این درخت را رنگ می‌کنی؟ یا چرا الآن می‌خواهی نقاشی کنی؟» بلکه بگویید: «می‌بینم داری نقاشی میکنی، می‌بینم اینجا درخت هم که هست، حالا برگ های درخت را هم که گذاشتی.» به وقایع عادی وطبیعی که درطول روز برای کودک اتفاق می‌افتد. توجه کنید. ازهرلحظه کوتاه و مناسب برای توجه و تشویق کودک استفاده کنید. سعی کنید هر زمان کودک رفتار مناسبی انجام داد و ازنظر شما مناسب بود موافقت خود را با آن اعلام کرده و بلافاصله او را تشویق کنید. مثلاً: آفرین لباس‌هایت را چه خوب مرتب می‌کنی، از تومتشکرم.


۲۰۸۶ بازدید


۲۹ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .