پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی همدان
گزارش کارگاه ساختارها و فرآیندها

به نام حق

گزارش کارگاه ساختارها و فرآیندها

کارگاه آموزشی ساختارها و فرآیندها در سازمان‏های مردم نهاد در موسسه چیستا پویان کومش14 اسفند 95 جلسه با سخنان و خیر مقدم سرکار خانم کرمی مدیر موسسه چیستا پویان کومش شروع شده با توجه به اینکه سازمانهای مردم نهاد باید مالیت دهند و سوالاتی که در این موارد باب شده است را در خدمت جناب دکتر بهرامی هستیم.

در آغاز جلسه با سخنان جناب آقای دکتر بهرامی در مورد کارآفرینی در نهاد جامعه مدنی صورت گرفت و در مورد یک مدیر موفق و پیشرفت و موفقیت وظایف مدیران و مشتری محوری آنان شروع شد.

نیازهای انسان به تشکیل و پیشرفت اجتماع است و بدلیل حضور IT و ... مرزها برداشته شده و براحتی با جهان می‏توان تعامل پیدا کرد.

برای موفقیت بیشتر موسسات روی آوردن به فضای مجازی و تیمی از افراد Itmon ساخته شود تا پیشرفت سریع‏تر و به سمت جهانی شدن حرکت کنیم، در مطالعات اجتماعی و جامعه شناسی به 3 گروه تقسیم می‏شوند: 1- دیکتاتوری: که در این حکومت‏ها چیزی به اسم انتخاب وجود ندارد و همه وراثتی است باور آنها بر این است که هر کسی و هر چیزی کار خود را انجام می‏دهد و فرماندهی فقط بدست ماست و بقیه پیرو ما.

گروه دوم: نظام کمونیستی است و دولت تعیین کننده همه‏ چیز است و مردم نقشی ندارند و چیزی به اسم جمهوری وجود ندارد.

گروه سوم: نظام دموکراسی به حکومت مردم بر مردم است. مردم نقش بزرگی بر انتخاب مدیران خود دارند و باور آنها بر این است که اکثریت بر اقلیت حکومت دارد.

مشارکت محلی در جامعه مدنی یکی از اهرم‏های اساسی پیش برند جامعه مردم نهاد است.

کلیات سازمان‏ها غیردولتی، محل ابتکار و نوآوری و کارآفرینی و بازارهای مختلف را بوجود می‏آورند.

در این تعریف بطور روشن NGO ها را به عنوان سازمانهای بخش سوم دسته بندی می‏کند. درست شبیه انجمن‏های بزرگ در بخش‏های اجتماعی و بهداشتی است و داوطلبی گرایی در NGO ها یک عنصر اساسی است که نه تنها برای عضویت بلکه مخصوصاً برای تدارک منابع مورد توجه قرار گیرد.

مثلث رحمت میگیر هر انسان برای رسیدن به رستگاری به سه زاویه نیاز دارد:

  • مورا تعلیم، یعنی مهربان بودن در کنار انسان‏ها زیستن همکاری کردن و اگر اعتباری داریم صرفاً خرج خودمان نشود یعنی اخلاق مداری.
  • زاویه دوم respnsibiliter یعنی مسئولیت پذیری، باید خوب زندگی کرد و حق نداری مسئولیت‏ها را با هم قاطی کرد و هر کدام را در جای خود داشت. یعنی من در هر نقشی که در اجتماع داشته باشم سعی کنم کامل آن را انجام دهند.

ضلع سوم reality … یعنی واقعیت گرایی. آدم‏های کمال گرا یا realist در واقعیت زندگی می‏کنند در ذهن. حقیقت چیزی که وجود دارد و واقعیت چیزی است که انجام می‏شود و ذهنیت چیزی که در فکر من وجود.

در مثلث اخلاق باید به واقعیت‏ها پیدا کنی و به حقیقت بررسی واقعیت گرایی می‏گوید آن چیزی که هست، هست.

بطور کلی تعریف پذیرفته شده از یک NGO عبارت است از سازمان درگیر فعالیت‏های توسعه که به وسیله حکومت ایجاد نشده است. NGO ها جامعه مدنی نیستند بلکه آنها به عنوان متصل کننده میانجی و بیان کننده منافع شهروندان از طریق گفتمان و نقد سیستم اجتماعی خدمت می‏کنند.

اگر به مثلث رحمت نرسیم، به سمت مثلث زحمت می‏رویم و خشم، دروغ و اضطراب و استرس.

دو چیز انسان را به شدت دچار استرس می‏کند:

  • کارهای خلاف و غیر قانونی.
  • رازداری برای مثال حرص و طمع.

در جهان سوم وازه NGOS با گستره وسیعی تعریف شده است و به طور کلی اشاره به سازمانهایی دارد که درگیر امور توسعه شده‏اند.

توسعه یعنی در هر موضوع و حوزه‏های مختلف رشد کردیم و موفقیت رشد بعضی مواقع یعنی آسیب رشد همیشه باعث پیشرفت نسبت باعث معلولیت است.

مطالعات میگویند که رشد باید حداقل ده سال نیست سهم اتفاق بیفتد تا به توسعه برسد. بهترین نوع رفتارها زندگی سینوسی است. توسعه یعنی رشد همه جانبه و رشدپایدار.

وظایف مدیران

مدیریت و رهبری 36 درجه اگر می‏خواهید بر دیگران مدیریت کنید ابتدا باید بتوانید بر خودتان مدیریت کنید سپس بر مدیرتان مدیریت آنگاه امیدوار باشید که بهدیگران مدیریت کنیم. مدیریت بر خود یعنی مدیریت بر احساسات و هیجانات.

مدیریت زمان، باید بتوانیم وقت خود را تنظیم کنیم، چقدر هر کس بر زمان خود مدیریت می‏کند.

قانون 80- 20 به ما می‏گوید که 80 درصد از موفقیت‏های ما 20 درصد از فعالیت‏ها انجام می‏دهد. که بسیار در علم مدیریت امروز وجود دارد.

در مدیریت زمان سه اصل است: 1- گروه بندی 2- دسته بندی 3- اولویت بندی.

گروه بندی به معنای این است که آدمی که در حال توسعه است فقط یک هدف و شاخه را انتخاب نمی‏کند.

 

وظایف مدیران

  • برنامه ریزی Rlaning (هرمگذاری – تدوین برنامه) مهمترین هدف یک مدیر برنامه ریزی است. برنامه ریزی یعنی فاصله گرفتن از شانس و تصادف، که 3 کار باید انجام شود.

تعیین وضع موجود (بانک آماری و اطلاعاتی از وضعیت داشته باشیم) تعیین وضع مطلوب (هدف گذاری) کجا هستم و به کجا می‏‏خواهم برسم: هدف‏ها باید مشخص و دقیق باشد، نباید مبهم باشد، هدف قابل اندازه گیری و زمان دارد. تدوین برنامه یعنی نقشه راه، یعنی من از چه مسیر یا مسیرهایی و چه کسانی و چه میزان پوچی و چه اعتباری به هدفم برسم، یعنی انتخاب و شیوه‏های رسیدن به هدف.

  • سازماندهی Or Gavaizing (جذب، استخدام، توزیع، امکانات، تشکیلات، شرح وظایف و بازاریابی، فروش و ...) کار اصلی شایسته سالاری است، یعنی افراد لایق را باید انجام دهند. خلاء این سازمان باید پر شود و کمک کننده باشد.

کاری که در سازماندهی باید انجام شود. بازاریابی است که اگر تخصص نشده باشی نمی‏توانی انجام دهی. اولین کار در بازاریابی شناخت محیط یا بازار است به شناسی رغیب‏ها و تشخیص نقاط ضعف و قوت آنها. مورد بعدی شناخت نیازهای میحط است.

بحث عدالت محوری وجود داشته باشد تا نهایتاً فروش خدمات نمی‏باشم.

مهارت کلامی یعنی می‏توانی که متنوع صحبت کنی که قدرت انتقال و قدرت انعطاف داشته باشد. برای اینکه انتقال دهنده خوبی باشید باید خزانه واژگانت زیاد باشد باید کلام ما برای مخاطب روشن و قابل فهم باشد برای مخاطب

مهارت غیرکلامی یعنی استفاده از ایما و اشاره و تصاویر و ابزارهایی که در دست است.

  • کنترل و نظارت و ارزشیابی contoroling اولین گام سنت برنامه ریزی دومین گام صحت برنامه ریزی. مرتباً باید گزارش بگیریم. در جلسات باید عملکرد را بپرسیم و گزارش از روند عملکرد برنامه باشد و سومین حالت بازدید به صورت محسوس یا نامحسوس انجام شود. با اطلاع قبلی یا بدون اطلاع قبلی.
  • خلاقیت و نوآوری Crcativity (پیشنهاد، ایده، جلسات، تشویق، دستگاه‏ها و تجهیزات، روشهای جدید و ...) پیش انداختن سوال، نظرگیری و ایجاد خلاقیت، جوابهای خلاقانه برای توسعه خلاقیت بیشتر. خلاقیت زمانی اتفاق می‏افتد که تو فکر نکنی که هر کار فقط یک راه حل دارد. سومین گام این است که بهترین و کم هزینه‏ترین و کارآمدترین راه حل را انتخاب کند یکی از بهترین راه حل‏های خلاقیت کمیته پیشنهادات است و تشویق و تحسین افراد خلاق است و زمینه انتقاد را بازکنیم توجه به فیدبک‏ها و عکس العمل‏ها و واکنشی که سریع برمی‏گردد.

و توجه به آدمهای هوشمند پاسخ می‏دهند یعنی تأمل و بررسی می‏کنند تا بتوانیم به یک نوآوری صحیح برسیم.

Brainstorming: یعنی طوفان مغزی: یعنی برگزاری با حدود زیر 20 نفر که در آن موضوع اندکی تفحص دارند اما جلسه‏ای است که کاملاً همه در آن آزادند از هر لحاظی در جلسه طوفان مغزی نوبت وجود ندارد فقط نباید تداخل داشته باشد و همه پیشنهادها یادداشت می‏شود و بررسی می‏شود. و بعد تیمی به اسم اتاق فکر درست و اولویت بندی و ارزشیابی شود.

5 - هدایت و هماهنگی Leadring (رهبری، حل مسئله، کاریزما، همدلی، هم جهتی، همراهی، حمایت و پشتیبانی و ...) مدیر موفق مدیری است که سازمان خود را به هدفی که دارد نزدیک می‏کنند. مدیر موفق به دو گروه تقسیم می‏شود. مدیری که می‏تواند کنترل کند و مدیری که نمی‏تواند کنترل کند. کسی که قدرت کنترل ندارند از عوامل حقوقی مثل تشویق و تنبیه استفاده می‏کنند.

مدیرانی که رهبری و قدرت کنترل دارند. مدیری است که همدلی و هدایت را با کارمندان  خود دارد.

برای تأثیر گذاری روند دیگران باید احساس خوشی به آنها بدهیم. همدلی یعنی خود را در وضعیت اون قرار دهیم.

بحث شنود مؤثر: آدمهایی که شنود، خوبی دارند کاریزمای بالایی دارند. آدمهایی که کاریزما دارند صبورند و پرحوصله‏اند.

و در آخر آراستگی هر فرد کاریزمای آنها را بالا می‏برد.

با تشکر و خسته نباشید

 

 



۱۲۱۸ بازدید


۳ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این فعالیت در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .