پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
تاب آوری عاطفی چگونه تقویت میشود ؟
تاب‌آوری عاطفی به‌توانایی سازگاری فرد با موقعیت‌های استرس‌زا یا بحران‌ها اشاره می‌کند
تاب آوری عاطفی مجموعه ای از مهارت هاست که منجر به دستیابی به نتایج می شود
به قلم و ترجمه عفت حیدری روانشناس و مترجم
تاب‌آوری عاطفی تا حدودی ویژگی‌ای است که با آن به‌دنیا آمده‌اید و به‌شدت با عواملی ارتباط دارد که از کنترل شما خارج هستند، مقوله‌هایی مانند سن و بحران‌هایی که در زندگی با آن‌ها مواجه شده‌اید.
تاب‌آوری عاطفی به‌توانایی سازگاری فرد با موقعیت‌های استرس‌زا یا بحران‌ها اشاره می‌کند.کسی که تاب‌آوری عاطفی بالایی دارد، می‌تواند از پسِ دشواری‌ها برآید و با موقعیت‌ها، بدون دشواری سازگار شود.
در حالی که افرادی که تاب‌آوری کمتری دارند، اوقات سخت‌تری با تغییرات ریز و درشت زندگی دارند.
بیایید بگوییم که فردی مجبور است حرکت کند. برای مثال، بچه‌ای که می‌خواهد با والدینش نقل‌مکان کند، فردی که قرار است نقل‌مکان کند برای آنکه آپارتمانش خیلی گران است یا می‌خواهد به‌شغل دیگری در جای دیگری برود.
اگر فرد مورد بحث، تاب‌آور است، وسایل خود را برمی‌دارد و فکر می‌کند که هیچ‌چیزی همیشگی نیست و با نقل‌مکان می‌تواند زندگی خوبی برای خود فراهم کند.
به‌هر حال، اگر شخصی به‌طور ویژه تاب‌آور نیست، تاب آور و قوی نیست، می‌تواند فکر کند که زندگی‌اش تمام است و نمی‌تواند در جای دیگری دوست بیابد یا اینکه دوباره جا بیفتد. ویژگی‌های تاب‌آوری عاطفی از اینکه یک فرد چگونه می‌تواند استرس خود را مدیریت کند، درجات متفاوتی وجود دارد اکنون مروری خواهیم داشت بر اینکه تاب آوری عاطفی چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟
به‌هر حال، ویژگی‌های خاصی وجود دارد که مردم می‌توانند با هم سهیم شوند.
در اینجا ویژگی‌های اصلی تاب‌آوری عاطفی را یاد آور خواهیم شد :
    آگاهی عاطفی: آن‌ها درک می‌کنند که چه احساسی دارند و چرا.
    پشتکار: آن‌ها عملگرا هستند، به‌فرایند اعتماد دارند و دست از تلاش برنمی‌دارند. –
    کنترل: آن‌ها باور دارند که زندگی خود را کنترل می‌کنند و می‌توانند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.
    خوش‌بینی: آن‌ها موارد مثبت را در بیشتر موقعیت‌ها می‌بینند و به‌قدرت خود باور دارند.
    حمایت: آن‌ها ارزش حمایت اجتماعی را می‌دانند و می‌توانند خود را با دوستان و خانواده‌ی خود محاصره کنند.
    حس شوخ‌طبعی: آن‌ها به‌دشواری‌های زندگی می‌خندند.
    دیدگاه: آن‌ها به‌جای انکار، از اشتباهات خود یاد می‌گیرند.
    معنویت: متوجه شده‌ایم که افراد تاب‌آور به‌جنبه‌ی معنوی خود در سطح عمیق‌تری مرتبط هستند.

عفت حیدری روانشناس اجتماعی و مدرس تاب آوری در ادامه پاسخ به این پرسش که تاب آوری عاطفی چیست ؟ اضافه میکند در توسعه و رشد تاب‌آوری عاطفی گرچه عوامل خارجی‌ای وجود دارد که بر روی تاب‌آوری عاطفی اثر می‌گذارد که هرکسی میتواندبنابر شرایط خویش برای رشد و توسعه‌ی تاب‌آوری عاطفی خود از آنها استفاده کند.
در زیر گام‌هایی ارایه شده که می‌تواند به‌رشد تاب‌آوری عاطفی شما کمک کند.
    تعیین حد و مرزها اگر نمی‌دانید چطور برای خود و دیگران حد و مرز تعیین کنید، می‌تواند برای احساس کنترل بسیار سخت باشد. شما باید به‌هرچیزی که برای آن وقت ندارید یا نمی‌خواهید شخصاً سرمایه‌گذاری کنید، «نه» بگویید. پذیرش را تمرین کنید از آنجایی که تمام انتخاب‌های خود را کنترل می‌کنید، شما مسئول پیامدها و عواقب انتخاب‌های خود هستید.

نخست، پذیرش چیزهایی که برای شما اتفاق می‌افتد، بسیار سخت است. اما به‌مرور، راحت‌تر می‌توانید پذیرش را تمرین کنید.
    با دیگران ارتباط برقرار کنید شما به‌قدرت خود نیاز دارید، اما لازم است بخشی از جامعه باشید و افرادی در زندگی خود داشته باشید تا بتوانید به‌آن‌ها اعتماد کنید و در زمان دشواری‌ها به‌آن‌ها تکیه کنید. برای ارتباط با دیگران در سطح عمیق‌تر، تأمل کنید و افراد را بشناسید و ارتباطات و دوستی‌های معنادار تشکیل دهید.
    در زندگی تعادل داشته باشید زندگی پیچیده است و یافتن تعادل درست به‌منظور داشتن یک زندگی سرشار، دشوار است. اطمینان یابید که بین کارهایی که مجبورید انجام دهید مانند کار کردن و خرید خانه و کارهایی که می‌خواهید انجام دهید مانند پیاده‌روی و غذا خوردن در رستوران، تعادل ایجاد کنید.
    خودآگاهی خویش را توسعه دهید خود و احساسات خود را بشناسید. رشد خودآگاهی و دانستن احساسات‌تان -نه یادآوری اینکه چرا چنین احساسی دارید- کلیدی برای تاب‌آوری احساسی است.
    اجازه دهید که خودتان و دیگران ناکامل باشید هیچ‌کس کامل نیست. نقایص خود را بپذیرید و بکوشید آن‌ها را ویژگی‌هایی ببینید که شما را خاص می‌کنند.
    هیچ‌وقت از دیگران توقعی نداشته باشید که نمی‌توانید از خودتان داشته باشید. یاد بگیرید که نقایص خود را دوست بدارید و از افراد زندگی خود، حتی زمانی که کامل نیستند، قدردانی کنید.
    از خودتان مراقبت کنید: خودمراقبتی را تمرین کنید شما نمی‌توانید از فنجان خالی آب بنوشید. مطمئن شوید که تمام گام‌های ضروری را برای مراقبت از خود و بدنتان بردارید. شما به‌مواد مغذی، آب، خواب و احساس امنیت نیاز دارید.
خودمراقبتی را تمرین کنید و دقت کنید که چه‌چیزی برای شما و بدنتان مناسب است.
بسنجید که در اوقات مختلف چه نیازهایی دارید. گاهی به‌یک فنجان آب نیاز دارید و گاهی هم نیاز دارید بنشینید و یک دلِ سیر گریه کنید تا احساس بهتری داشته باشید.
وقتی نیازهای خود را بشناسید، تمرین خودمراقبتی برای شما راحت‌تر است و این کار برای اطرافیان شما نیز راحت‌تر می‌شود -وقتی نیازهای خود را اعلام می‌کنید و هروقت که لازم است، کمک می‌خواهید.
مسائل را در چشم‌انداز نگه دارید سعی کنید که در مسائل کوچک گیر نکنید.
به‌جای آن بکوشید بر روی تصویر بزرگ‌تر تمرکز کنید. یک پیام احمقانه، بیست سال بعد، دیگر مهم نخواهد بود.
هیچ‌کس یادش نمی‌آید که در محل کار بوی عرق می‌دادید -نگه داشتن مسائل در چشم‌انداز. به‌مرور زمان، زندگی ساده‌تر می‌شود. هیچ‌چیز آنقدر مهم نیست. گاهی بگذارید مسائل به‌همان سادگی بمانند.


۲۴۴ بازدید


۱ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .