پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
تاب آوری نوجوانان و نقش رسانه

تاب آوری نوجوانان و نقش رسانه نام کتابی است که انتشارات پژوهندگان منتشر کرده است.

رسانه تاب آوری اجتماعی را تحت تاثیر دارد رسانه ها و شبکه های اجتماعی تاب آوری را در سطوح فردی و اجتماعی به ویژه در بحران تحت تاثیر دارند.

رسانه تاب آوری اجتماعی و تاب آوری افراد همزمان تحت تاثیر دارد رسانه های اجتماعی می توانند تأثیرات مثبت و منفی بر سلامت روان و تاب آوری داشته باشند.

از جنبه مثبت، رسانه های اجتماعی می توانند ارتباطات و پیوندهای اجتماعی را تقویت کنند، عزت نفس افراد را تقویت کنند و حس تعلق و انسجام جوامع را بهبود بخشند.

رسانه و شبکه های اجتماعی می توانند فرصتی بوجود آوردند که افراد و اصناف بتوانند خود را بیان کنند یا اینکه تجربیات خویش را به اشتراک بگذارند.

تبادل تجربیات میتواند قدرت مقابله افراد و جوامع را در مواججه با مسایل و مشکلات افزایش دهد و این شاید یکی از بهترین کارکردهای رسانه در تاب آوری فردی و اجتماعی باشد .

رسانه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند بعنوان منبعی ارزشمند در حمایت یابی و دسترسی به اطلاعات کار آمد برای اصلاح سبک زندگی و دسترسی به منابع سلامت روان نقش موثری ایفا کنند

رسانه تاب آوری و سلامت روان را آنگاه تقویت خواهد کرد که سواد رسانه ای و مهارتهای خودیار نیز به یاری آمده باشند.

با این حال، استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی نیز می تواند تأثیرات منفی بر سلامت روان و تاب آوری داشته باشد.



تاب آوری رسانه، توانایی ارتباطات دیجیتال و سیستم‌های اطلاعاتی برای مقاومت در برابر اختلالات و بازیابی آن‌ها تعریف شده است، تاب آوری رسانه یا رسانه تاب آور تضمین تداوم و قابلیت اطمینان خدمات رسانه ای را در بر می‌گیرد. مطالعات نشان داده است که تاب آوری رسانه‌ها در اقتصاد دیجیتال بسیار مهم است، جایی که هم‌افزایی بین تاب‌آوری و کارایی می‌تواند توسعه ای با کیفیت بالا را بشارت دهد.

این کتاب توسط ساناز اشکان و شاهین احمدزاده اراجی ، توسط انتشارات پژوهندگان راه دانش با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و در ۱۴۹ صفحه منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است .

کتاب درفصول پنجگانه  اختلالات رفتاری ، مدیریت والدین  ، تاب آورری ، تحقیقات ، رسانه ارایه گردیده است .

تاب آوری در نوجوانان و نقش رسانه

مشخص است که این پیامدها می توانند بسیار مهم باشند. گرانباری اطلاعات می تواند منجر به احساس واقعی اضطراب، احساس ناامیدی و ضعف، و خستگی ذهنی و روانی شود. همچنین می تواند مشکلات شناختی را ایجاد کند از جمله تصمیم گیری های اشتباه و تصمیم گیری های عجولانه (معمولا تصمیم های بد) چون مغز از تلاش برای پردازش این حجم از اطلاعات خسته است بنابراین باعث تصمیم کیری های عجولانه می شود. به همین دلیل است که برخی محققان اصطلاح “گرانباری شناختی” را به “گرانباری اطلاعات” ترجیح می دهند. پردازش حجم زیادی از اطلاعات، اغلب همزمان با انجام کارهای دیگر (عملکرد چندتکلیفی) انجام می شود مانند تماشای شبکه های اجتماعی در حین کار و غیره.

 

تحقیقات نشان داده اند که عملکرد چند تکلیفی (انجام چند کار همزمان) باعث افزایش ترشح هورمون های استرس، کورتیزول و آدرنالین می گردد که هر دو مربوط به واکنش “جنگ یا گریز” هستند.

با وجود این حجم از گرانباری اطلاعات، برای بهبود سلامت روان، چه می توان کرد؟ قطعا می توانیم انتظار داشته باشیم که به دیدن حجم زیادی از اطلاعات جدیدی که روزانه منتشر می شوند ادامه دهیم اما باور به اینکه ما می توانیم بر این موضوع تاثیر بگذاریم، انتظاری غیر واقع بینانه است.

در زمینه مدیریت اطلاعات، به ویژه در طول بحران، نقش تاب آوری و بهنگام بودن و هوشیاری رسانه ای برای مدیریت اثرات اطلاعات نادرست و افزایش تاب آوری افراد و سازمان‌ها مورد تاکید قرار می‌گیرد.

تاب آوری در فن آوری های نوین و شبکه های اجتماعی از آن جهت اهمیت دارد به ویژه در سناریوهای فاجعه، که در آن توانایی بازیابی و حفظ سطح قابل قبول عملکرد یک چالش مهم و موضوعی بسیار مهم است.

تاب آوری سایبری جنبه دیگری است از مدیریت رسانه هاست که، تمرکز بر ظرفیت سازمان‌ها برای پیش‌بینی، پشتیبانی، بازیابی و سازگاری با تهدیدات سایبری را، فراتر از اقدامات سنتی امنیت سایبری ارایه میکند

 



۳۶ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .