پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
روشهایی کاربردی برای جلوگیری از دخالت دیگران در زندگی شخصی یا زناشویی

چطور از دخالت دیگران در زندگی خود جلوگیری کنم؟

  1. ابتدا مطمین شوید که نیت بدی دارند یا خیر

برخی مردم نیت خوبی دارند اما کلمات آسیب‌رسانی بر زبان می‌آورند. خوب بررسی کنید و ببینید آیا آنها واقعا قصد صدمه زدن به شما را دارند یا نه. ممکن است حقایقی در گفته‌های آنان نهفته باشد. اما همچنین ممکن است آنها اهمیت زیادی برای خود قایل باشند. در این حالت نقصی در شما وجود ندارد بلکه صرفا در چهارچوب‌های عقیدتی آنها نمی‌گنجید.

  1. مرزهای شفافی ایجاد کنید

از بیانات «من» استفاده کنید و بگویید مایل به شرکت در این بحث نیستید. برای مثال بگویید: «دوست ندارم در مورد حقوقم بحث کنم» یا «معمولا در مورد حقوقم حرف نمی‌زنم».

 نه گفتن  را یاد بگیرید و بدانید که توضیحی به کسی بدهکار نیستید. مثلا وقتی کسی اصرار دارد برای شما یک پارتنر پیدا کند، می‌توانید بگویید: «نه، کسی رو برای من جور نکن».

این نیز مفید است که از حریم خود محافظت کنید. مثلا تلفن همراه خود را بدون قفل رها نکنید. یا اگر از یک دستگاه مشترک وارد اکانت فیسبوک خود شدید، پس از اتمام کار لاگ اوت کنید. اینگونه اطرافیان دخالت‌گر کمتر می‌توانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی یابند.

  1. به خودتان نگیرید

بدانید که می‌توانید آنچه خود انجام داده‌اید را کنترل کنید، اما توان کنترل اعمال دیگران را ندارید. با این حال، اگر فکر می‌کنید دیگران چیزی گفتند که نباید به زبان می‌آوردند، می‌توانید احساس خود را نسبت به آن مدیریت کنید. سعی کنید به جای تمرکز بر این که آنها نباید این حرف را می‌زدند، به آنچه می‌گویند توجه کنید.

  1. آنها را نادیده بگیرید

یک راهکار رایج که معمولا برای جلوگیری از  دخالت دیگران  پیشنهاد می‌شود، قطع رابطه با دخالت‌گران است. اما خب افرادی هستند که شما نمی‌توانید به سادگی از آنها دور شوید. شما مجبورید رابطه خود را با کسانی مثل همکار یا همسایه خود حفظ کنید. اگر این افراد در زندگی شما دخالت می‌کنند، شاید بهتر باشد تا زمانی که اوضاع از کنترل‌تان خارج نشده، به آنها توجه نکنید.

 

  1. مسایل خصوصی خود را با آنها به اشتراک نگذارید

ارایه اطلاعات شخصی، برای افراد دخالت‌گر خوراک فراهم می‌کند. به این معنا که وقتی چیزی جدید در مورد شما می‌فهمند، دوست دارند در مورد آن نظر بدهند یا آن را زیر سوال ببرند.

پس سعی کنید اطلاعات شخصی را نزد خود نگه دارید. حتی می‌توانید در برابر سوالات شخصی آنها سکوت کنید.

فرض کنید شخصی از شما می‌پرسد: «چرا هنوز مجردی؟» می‌توانید با این جمله پاسخ دهید: «لطف داری که اینقدر دلواپسی.» همچنین می‌توانید با محدود کردن دسترسی آنها به رسانه‌های اجتماعی‌تان اطمینان حاصل کنید که آنها نمی‌توانند به راحتی اطلاعات شخصی شما را دریافت کنند.

  1. مودبانه و فورا واکنش نشان دهید

بهتر است که شما ادب را حفظ کنید. اما این بدین معنی نیست که سکوت کنید. همچنین می‌توانید اوضاع را به نفع خود تغییر دهید و بگویید: «نمی‌دونستم که اینقدر روی وضعیت من سرمایه‌گذاری کردی! دلیلی برای این کار وجود دارد؟» این ممکن است آنها را غافلگیر کند زیرا اکنون آنها هستند که با یک سوال دشوار روبرو اند.

  1. با شفقت واکنش دهید

در برخی موارد، افراد به این دلیل که در زندگی خود شاد نیستند، در زندگی دیگران دخالت می‌کنند. در این مواقع، احتمالا درگیر شدن در زندگی شما به آنها کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به زندگی خود داشته باشند. بنابراین شاید اثربخش باشد که همدلانه به آنها گوش دهیم. اگر آنها بگویند «چرا از مرد به این خوبی طلاق گرفتی؟»، می‌توانید شانه‌هایتان را بالا انداخته و مودبانه پاسخ دهید: «تو تجربه‌ای در طلاق داشتی که ازش پشیمون شدی؟»

  1. زمان بودن در کنار آنها را به حداقل برسانید

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از دخالت دیگران، کاهش زمان تعامل با آنهاست. مثلا می‌توانید به راحتی وقتی نام آنها را روی صفحه موبایلتان دیدید، تماس را بی پاسخ بگذارید. در غیر این صورت، فقط مطمین شوید که تا حد امکان زمان کمتری را با آنها می‌گذرانید.

  1. بحث را عوض کنید

دروغ گفتن می‌تواند بعدا شما را به دردسر بیاندازد، بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای پاسخ ندادن به سوالات بی‌ربط، تغییر موضوع است. اگر کسی از شما چیزی می‌پرسد که با پاسخ دادن به آن راحت نیستید، می‌توانید تمرکز را به گونه‌ای تغییر دهید که او در در مقام پاسخ‎دهنده قرار گیرد. برای مثال، اگر کسی بپرسد: «تو هنوز بچه نداری؟»، می‌توانید بگویید: «یادم میاد تو 3 تا بچه داشتی؛ الان چند سالشونه؟»

  1. در مورد احساس‌تان به آنها بگویید

آشکار کردن احساساتتان برای مردم ممکن است شما را آسیب‌پذیر نشان دهد، اما می‌تواند به نفع هر دوی شما باشد. برخی افراد ممکن است متوجه نباشند که حرف‌های‌شان چه دردی در دیگران ایجاد می‌کند. بنابراین گفتن احساس‌تان می‌تواند آنها را متوجه ساخته و به بحث خاتمه دهد.

اما اگر بعد از پرده برداشتن از احساس بدی که آنها در شما ایجاد کردند، به حالت تدافعی یا تحقیرآمیز عمل کنند، علامت واضحی است که نشان می‌دهد باید دیوار محکمی بین خود و آنان بکشید.

  1. با طنز بی‌اعتنایی خود را نشان دهید

اگر ترجیح می‌دهید جو سنگین نشود و شان همه افراد حاضر حفظ شود، از طنز استفاده کنید. مداخله‌گر ممکن است متوجه این اشاره نشود، اما دست کم می‌توانید همگی به آن بخندید. مثلا وقتی کسی از شما پرسید: «اخیرا کسی (جنس مخالف) رو ملاقات کردی؟» می‌توانید با این جمله پاسخ دهید: «اون کیک سیب که اون گوشه‌ست رو ملاقات کردم که به نظر خیلی خوشمزه‌ میاد!».

چطور از دخالت در زندگی دیگران دست بردارم؟

گاهی مشکل دخالت دیگران است و گاه، دخالت ما در زندگی دیگران.
اگر پی برده‌اید که بیش از حد در زندگی مردم کنکاش می‌کنید و به دنبال رفع این مسیله هستید، بابت این آگاهی به شما تبریک می‌گوییم. این بخش از مقاله را به ارایه راهکارهایی برای قطع دخالت خودمان در زندگی دیگران اختصاص داده‌ایم:

  • خودتان را مشغول نگه دارید.

خیلی از اوقات ما در زندگی دیگران دخالت می‌کنیم، چون کار دیگری برای انجام دادن نداریم. احساس کسالت ما را به دنبال چیزی می‌اندازد که با آن وقتمان را پر کنیم. وقت خود را با کار، بازی، رفتن به باشگاه، تماشای فیلم و … پر کنید.

  • بر رشد شخصی خود تمرکز کنید

به جای اینکه بخواهید به مردم ثابت کنید چطور زندگی خود را ارتقا دهند، روی رشد شخصی خودتان کار کنید.

  • قبل از مداخله، اجازه بگیرید

گاهی مداخله در زندگی دیگران قابل پذیرش است؛ مانند وقت‌هایی که قصد کمک دارید و می‌خواهید جلوی اقدام احمقانه یک فرد را بگیرید. با این حال، صرف نظر از نیتی که دارید، هنوز لازم است محترمانه برای دخالت اجازه بگیرید.

  • پافشاری نکنید

وقتی دیگران به شما اجازه دخالت دادند، فکر نکنید مجوز این را دارید که تا همیشه در مورد مسایل زندگی آنان نظر دهید. اگر دوست‌تان با وجود توصیه‌ی شما برای رها کردن دوست دختر خیانت‌کارش، همچنان با او ملاقات می‌کند، بپذیرید که این تصمیم آنهاست و به هر دلیلی نمی‌خواهند رابطه خود را قطع کنند. شما آنچه باید می‌گفتید را گفتید. پافشاری نکنید.

  • به مرزها احترام بگذارید

سعی کنید از مرزهای دیگران عبور نکنید. تنها زمانی که طرف مقابل مرزهایش را باز می‌کند، می‌توانید وارد شوید. از این گذشته، حتما خود شما مرزهایی دارید که از اسرار، اعتقادات و علایق‌تان محافظت می‌کند. مطمینا نمی‌خواهید کسی خودسرانه آنها را بشکند و در حریم شخصی شما پرسه بزند.

  • قبل از هر اقدامی، فکر کنید

همیشه قبل از عمل، به این فکر کنید که این رفتارتان چه احساساتی در طرف مقابل ایجاد خواهد کرد.

سخن پایانی

گاهی افراد با نیات خوب یا بد، در زندگی ما دخالت می‌کنند و سبب ناراحتی‌مان می‌شوند. صرف نظر از نیت، از ایستادن در برابر دخالت دیگران و نه گفتن به آنها نترسید. شما همیشه می‌توانید محترمانه و با رعایت ادب، سوالاتی که دوست ندارید را بی‌پاسخ بگذارید.

 

شما از افرادی که سعی کردند در زندگی‌تان دخالت کنند، چه حرف‌های آسیب‌رسانی شنیده‌اید؟ چگونه به آنها پاسخ دادید؟ داستان‌های خود را از دخالت دیگران با ما به اشتراک بگذارید!


منبع : سها



۲۲۰ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .