پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
قلدری چیست و راهکارهای ششگانه مقابله آن کدامست ؟
قلدری مسیله‌ای است که تحمل آن برای هرکسی آسان نیست. تنها بچه‌ها نیستند که تحت تاثیر قلدری قرار می‌گیرند. شما در هر سنی ممکن است در محل کار، باشگاه یا حتی در خانه خود قربانی قلدری شوید. در این مقاله نکات ارزشمندی را برای مقابله با قلدری و محافظت از خود می‌خوانیم.
قلدری چیست؟زورگویی یا قلدری زمانی رخ می‌دهد که یک فرد یا گروهی از افراد به یک شخص زور می‌گویند. قلدرها ممکن است سر به سر یک فرد بگذارند یا او را مسخره کنند.

آنها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر یک نفر را دست بیاندازند:

    ظاهر
    نحوه رفتار شخصی
    نژاد یا مذهب
    موقعیت اجتماعی
    هویت جنسی (مانند همجنس‌گرا، لزبین یا ترنسجندر بودن)

مورد قلدری واقع شدن، تجربه‌ای دردناک و ناامید‌کننده است. وقتی مورد زورگویی قرار می‌گیرید، اغلب احساس می‌کنید کنترل اوضاع از دستتان خارج شده است.
در حالیکه مسیولیت توقف زورگویی با شما نیست و تقصیری هم بر گردن شما نیست، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت قلدری انجام دهید.

انواع قلدری

قلدری می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد:

    جسمی زمانی است که قلدرها به اهداف خود آسیب جسمانی می‌زنند. این ممکن است شامل هل دادن، زمین خوردن، مشت زدن یا ضربه زدن باشد. هر نوع لمسی که شخص مایل به دریافت آن نیست، می‌تواند زورگویی و تجاوز جنسی احتمالی در نظر گرفته شود.
    کلامی شامل طعنه زدن یا مسخره کردن کسی است.
    روانی عبارت است از بدگویی یا طرد کردن افراد برای ایجاد احساس بد در مورد خود.
    سایبری زمانی است که قلدرها از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای آزار دیگران استفاده می‌کنند آنها در این فضا چیزهایی می‌گویند که ممکن است هرگز رو در رو آنها را به زبان نیاورند. این می‌تواند شامل ارسال متن‌های دارای سو نیت، توهین به شخص در توییتر یا اظهار نظرهای بی‌ادبانه پای تصاویر اینستاگرام فرد باشد. زورگویان سایبری همچنین ممکن است اطلاعات شخصی، تصاویر یا ویدیوهایی را که برای آسیب رساندن یا شرمساری دیگران طراحی شده اند، ارسال کنند.

قلدری چه اثراتی دارد؟قلدرها غالبا بارها و بارها سر به سر یک فرد می‌گذارند. این می‌تواند باعث شود قربانیان:

    احساس ترس، استرس، افسردگی یا اضطراب کنند
    افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود داشته باشند
    با تکالیف مدرسه دچار مشکل شوند
    مشکلات خلق و خو، سطح انرژی، خواب و اشتها پیدا کنند

قلدرها چه نوع افرادی هستند؟ هم پسرها و هم دخترها می‌توانند قلدری کنند. زورگوها ممکن است این ویژگی‌ها را داشته باشند:

    برونگرا و تهاجمی. این نوع قلدرها ممکن است شما را مسخره کنند یا از نظر جسمی به‌تان آسیب بزنند.
    ساکت و زیرک. این نوع قلدرها ممکن است سعی کنند در خفا دستکاری‌تان کنند. آنها ممکن است به طور ناشناس شایعه‌ای مخرب را علیه شما پخش کنند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد.
    دوستانه و جعلی. این نوع قلدرها ممکن است صمیمانه وانمود کنند که دوست شما هستند. سپس پشت سرتان کارهای آزاردهنده انجام دهد.

 
ویژگی مشترک قلدرها

بسیاری از قلدرها خیلی شبیه به هم هستند. آنها:

    دوست دارند دیگران را تحت کنترل قرار دهند
    روی خود متمرکز هستند
    مهارت‌های اجتماعی ضعیفی دارند و در کنار آمدن با مردم دچار مشکل می‌شوند
    ممکن است به دیگران اهمیتی ندهند یا احساس همدلی نداشته باشد
    اغلب احساس ناامنی دارند و دیگران را مورد قلدری قرار می‌دهند تا احساس بهتری داشته باشند

برخی زورگوها هیجانات عادی اجتماعی مانند احساس گناه، همدلی، شفقت یا پشیمانی را درک نمی‌کنند.
این افراد به کمک یک متخصص سلامت روان مانند یک مشاور، مددکار اجتماعی، روانپزشک یا روانشناس نیاز دارند.

چطور با قلدری برخورد کنیم؟ 6 روش مهم مقابله

اگر مورد زورگویی قرار دارید، مهم است بدانید که تقصیر شما نیست. تنها فرد مقصر در این موقعیت، شخص قلدر است. با این وجود، روش‌هایی وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید با این وضع مقابله کنید:

1. درگیر نشوید.
قلدرهایی که حمله کلامی می‌کنند، امیدوارند که با آنها درگیر شوید تا بتوانند بیشتر سر به سرتان بگذارند. اگر شخص زورگو، در زندگی شخصی یا کاری شما اخلالی ایجاد نمی‌کند، با آنها درگیر نشوید. وقتی قلدر شروع به حمله کلامی به شما می‌کند، در صورت امکان خود را از موقعیت دور کنید. اگر انجام چنین کاری برای شما امن است، به سادگی موقعیت را ترک کنید.

2. با قلدر گفتگو کنید.
خیلی از قلدرها مسایل حل نشده‌ای دارند که باعث می‌شود آنها را روی مردم خالی کنند. درحالیکه این رفتار آنها را توجیه نمی‌کند، گفتگو با آنها ممکن است کمک کند بفهمند که اقدامات آنها چقدر برای شما آزاردهنده‌اند. در حالت امیدوارانه ممکن است این آنها را از ادامه کارشان منصرف کند.

3. آن را گزارش کنید.
اگر قلدر از توقف رفتارش بعد از گفتگو دست برنداشت، بهتر است موضوع را به یک مرجع قدرت گزارش کنید.
اگر این اتفاق در محل کارتان افتاد، بهتر است آن را به رییستان اطلاع دهید. یا اگر در مدرسه رخ داده، می‌توانید آن را به معلم خود بگویید. اگر احساس می‌کنید در معرض خطر جسمی ناشی از قلدری هستید، بهتر است به پلیس نیز خبر دهید.

4. خودگویی‌های مثبت را تکرار کنید.
وقتی زورگو حرف‌های زشتی در مورد شما می‌گوید، تا جای ممکن سعی کنید او را نادیده بگیرید. برخی از این حرف‌ها ممکن است در ذهن شما باقی بماند. مهم است به یاد داشته باشید که در بسیاری موارد، آنها فقط در حال فرافکنی ناامنی‌های خود به شما هستند و هیچ یک از چیزهایی که درباره شما می‌گویند، صحت ندارد. به یاد داشته باشید که شما شخصیتی عالی هستید و حرف‌های قلدرها کمترین اهمیتی ندارد.

5. از حریم شخصی خود محافظت کنید.
اگر یک عضو خانواده شما در خانه شما را مورد قلدری قرار می‌دهد، مرزهای محکمی برای خود بگذارید و از حریم شخصی‌تان محافظت کنید. ممکن است لازم باشد به آنها بگویید که خانه را ترک کنند یا چنانچه توان مالی‌اش را دارید، خودتان از خانه بروید.

6. کمک بخواهید.
کمک‌خواستن برای مقابله با قلدری، خصوصا به عنوان یک بزرگسال، ممکن است خجالت‌آور به نظر برسد. اما برای دریافت کمک در زمان نیاز تردید نکنید. به یک دوست یا عزیزتان بگویید که مورد قلدری هستید.
کارهایی که وقتی قربانی قلدری هستید، نباید انجام دهید
اگر تحت قلدری قرار دارید، به یاد داشته باشید که شما قربانی هستید و تقصیری بر گردن شما نیست. با این حال، کارهای کوچکی هست که بهتر است در هر نوع سناریویی از انجامشان دوری کنید، از جمله:

    خودتان را سرزنش نکنید

زورگویی تقصیر شما نیست. فقط تقصیر قلدر است. بنابراین خودتان را برای کاستی‌ها سرزنش نکنید.

    ناامیدی خود را روی دیگران خالی نکنید

اگر توسط شخصی که در مرجع قدرتی بالاتر از شما قرار دارد، مورد قلدری قرار گرفته‌اید، آسان است که احساسات ناامیدی خود را روی زیردست‌تان خالی کنید. مقابل میل خود به انجام این کار مقاومت کنید، چون اینگونه شما هم قلدر می‌شوید.

    زندگی خود را مختل نکنید

زندگی روزانه خود را بخاطر قلدری خراب نکنید. ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که از ترس روبرو شدن با زورگو، کار، مدرسه یا کارکرد خانوادگی خود را رها کنید. به آنها اجازه ندهید زندگی‌تان را خراب کنند.

البته استثنا در این مورد این است که قرار گرفتن در کنار فرد زورگو، برای‌تان ناامن باشد.

    تلافی نکنید

اگرچه ممکن است وسوسه‌انگیز به نظر برسد که عمل زورگویی را جبران کنید، اما اگر مورد قلدری قرار گرفتید، نباید تلافی کنید. بسیاری از قلدرها امیدوارند هنگامی که شما را می‌آزارند، واکنش نامطلوبی در شما برانگیزانند. سلب این خشنودی از آنها می‌تواند بخشی از قدرت‌شان را از بین ببرد.

برخورد با قلدری سایبری
قلدری سایبری چیست؟
قلدری سایبری پدیده‌ای است که اخیرا شایع شده است. زورگویی سایبری در فضاهای دیجیتالی مانند رسانه‌های اجتماعی رخ می‌دهد. شما ممکن است هرگز با فردی که آزارتان می‌دهد، ملاقات نکنید.
اولین چیزی که باید بدانید این است که نباید با آنها درگیر شوید. قلدرهای سایبری، مانند هر قلدر دیگری، از پاسخ شما تغذیه می‌کنند.
همچنین می‌توانید صفحات آنها را از مسدود کنید تا قادر به مشاهده و تعامل با صفحه شما نباشند.

اگر زندگی یا سلامت جسمی شما در معرض تهدید است، فکر نکنید این صرفا اینترنت است و اهمیتی ندارد. با آن مانند یک تهدید واقعی برخورد کنید و آن را به پلیس گزارش دهید.
چطور به فردی که قربانی قلدری است کمک کنیم؟

اگر مشاهده کردید که فرزند، دوست یا عزیزتان مورد زورگویی قرار می‌گیرد، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از این طریق به آنها کمک کنید.
با کمک شما آنان می‌توانند از این وضعیت به امن‌ترین و سالم‌ترین راه‌های ممکن خارج شوند:

    از طرف آنها صحبت کنید

شاید برای فرد قربانی زورگویی دشوار باشد که وضعیت را به یک صاحب قدرت گزارش دهد. اگر متوجه شدید که آنها از انجام این کار دوری می‌کنند، می‌توانید از طرف آنان به این کار دست بزنید.

    با فرد قلدر حرف بزنید

اگر انجام این کار به شما حس امنیت می‌دهد، بهتر است با قلدر صحبت کنید و بکوشید تا او را از رفتارش بازدارید.

    به ایجاد عزت نفس آنها کمک کنید

مورد زورگویی قرار گرفتن می‌تواند بر احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس فرد تاثیر بگذارد. به آنان یادآوری کنید که آنها همان چیزی که قلدر می‌گوید نیستند. از این طریق به بازیابی عزت نفس‌شان کمک کنید.

    یک سیستم حمایتی ایجاد کنید

برای قربانیان قلدری، احساس اینکه از یک سیستم حمایتی قوی برخوردارند، حیاتی است. در کنار زورگویی، احساس انزوا می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود.

قلدری چیست؟

اگر من قلدر باشم، چه کار کنم؟

برخی افراد برای مقابله با احساسات استرس، عصبانیت یا ناامیدی خود دست به قلدری می‌زنند. ممکن است قلدرها خود نیز مورد آزار قرار گرفته باشند و اکنون بخواهند قدرت خود را با قلدری به شخص دیگری نشان دهند.اما رفتار قلدری نتیجه معکوس دارد و باعث می‌شود همه حتی خود قلدرها احساس بدبختی کنند.
مردم ممکن است از زورگوها بترسند، اما به آنها احترام نمی‌گذارند. اگر ترجیح می‌دهید مردم قدرت و شخصیت شما را ببینند.
راهی برای استفاده از قدرت خود به سمت امور مثبت پیدا کنید.
اگر کسی را مورد قلدری قرار داده اید

    سعی کنید با یک فرد مورد اعتماد در مورد اینکه چرا تبدیل به یک قلدر شده‌اید حرف بزنید. از یک روانشناس راهنمایی بخواهید که چگونه می‌توانید خود را تغییر دهید.
    سعی کنید به احساس فرد قربانی زورگویی فکر کنید. تصور کنید اگر شما زورگو بودید چه احساسی داشتید.

فرزندم در مدرسه قلدری می‌کند، چه کار کنم؟

با مشاور مدرسه یا یک روانشناس کودک و نوجوان صحبت کنید. آنها سعی می‌کنند علت و نیاز پشت رفتار قلدری فرزندتان را بشناسند و به شیوه‌ای همدلانه و غیر قضاوتی به درمان آن بپردازند.
سخن پایانی

هیچ راه قطعیی برای مقابله با قلدری وجود ندارد.
راهبردهای مقابله‌ای گوناگون در سناریوهای مختلف اعمال می‌شود. زورگویی چیز وحشتناکی است که باید با آن برخورد کرد و هیچ‌کس سزاوار زورگویی نیست.

در حالی که خودتان می‌توانید سعی کنید تا مشکلات مربوط به فرد قلدر را حل کنید، اگر احساس می‌کنید تهدید می‌شوید یا تحت فشار اید، موضوع را به یک مقام بالاتر گزارش دهید.
برای مثال، اگر مدیر شما در محل کار شما را مورد زورگویی قرار می‌دهد، موضوع را به مافوق او بگویید. اگر متوجه شدید که برای مقابله با پیامدهای هیجانی پس از قلدری مشکل دارید، لطفا در ملاقات با یک متخصص سلامت روان تردید نکنید.


۱۸۱ بازدید


۱ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .