پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
اهمیت روابط و رفاه در خانواده
نرگس بیگدلی روانشناس و زوج درمانگر
روابط و رفاه روانی بمنزله منبع تاب آوری خانواده عمل خواهد کرد خانواده به گروهی دو یا چند نفره‌ای گفته شده است که با یکدیگر زندگی میکنند و درآمدی مشترک برای غذا و دیگر ضروریات زندگی دارند و از طریق ازدواج یا فرزند خانوادگی و یا پیوندی خونی با هم نسبت دارند در همین راستا تاب آوری خانواده به روند انطباق و سازگاری در خانواده به عنوان یک واحد کاربردی اطلاق می شود. منشا اصلی مفهوم تاب آوری خانواده به روایتی از کودکان و نحوه ی عملکرد آنها در مواجهه با تجربیات زندگی بوده است.

نرگس بیگدلی مشاور خانواده زوج درمانگر در ادامه این مظلب آورده است تاب آوری خانواده  راه و روشی است که در مواجهه با استرس ها و انطباق پذیری طی می شود که باید هم در زمان حال و هم در طول زمان مورد بررسی قرار گیرد روابط و رفاه روانی اجتماعی میتواند بمنزله منبع تاب آوری خانواده عمل کند مشروط بر اینکه سرشار از حمایت و احترام باشد  تاب آوری خانواده ارکان، ابعاد، منابع و موانع خانواده در مواجه با مشکلات را مورد مطالعه قرار میدهد.
پاسخ مثبت خانواده به مشکلات را تاب آوری خانواده میگویند روابط و رفاه روانی اجتماعی بمنزله منبعی از منابع تاب آوری میتواند لحاظ شود مشروط بر اینکه مبتنی بر انسجام و همدلی باشد تاب آوری خانواده، به ظرفیت خانواده برای مواجه شدن و مدیریت کردن شرایط دشوار گفته میشود و این شامل داشتن منابعی مخصوص است که  خانواده را قادر می سازد تا با سختی ها مواجه شوند و قوی بمانند
توسعه و تقویت شادی و صمیمیت در خانواده نیاز به دانش و مهارت دارد شرایط زندگی فعلی خانواده ها در دنیاری پر از جنجال وسرو صدا و بر عهده داشتن وظایف هم ستیز میتواند بقدری اشتغالات شغلی و خستگی و ضیق وقت ببار بیاورد که  زمان از هم بودن زوجین را تحت تاثیر قرار دهد و در مراحل بعدی بر کیفیت  روابط اعضای خانواده تاثیرات منفی و پایدار بر جا بگذارد .
خانواده بستر رشد و پرورش عاطفی و اجتماعی ماست و روابط با کیفیت همسران در این چارچوب بر بهزیستی روانشناختی و تاب آوری سایر اعضا تاثیراتی عمیقی برجای میگذارد حتی شادکامی و موفقیت فرزندان واعضای خانواده هم تحت تاثیر رابطه همسران است.
 نرگس بیگدلی مشاور و زوج درمانگر در ادامه اضافه میکند:  خانواده هم روابط و هم رفاه اجتماعی تمامی اعضای تحت تاثیر خود داشته و صد البته از آنها هم تاثیر می پذیرد خانواده ساختار و سازمان  روانی و اجتماعی مارا شکل میدهد شادی و شادکامی اعضای آنبا موفقیت وتاب اوری یکایک اعضای آن در هم تنیده است خانواده شاد همچون ستون فقرات جسمی و روحی برای رفاه روانی اعضای آن است.
 
حمایت عاطفی و درک متقابل
داشتن خانواده ای که از نظر عاطفی حامی و حمایت گر است  در توسعه تاب آوری خانواده بسیار حایز اهمیت است برای همه ما بسیار مهم است. خانواده ای که همدیگر را درک کنند و دوست داشته باشند و از طریق چالش ها و سختی های زندگی یکدیگر را تامین کنند، موهبتی برای سلامت روان است. داشتن کسی که به حرف‌های ما گوش می‌دهد، به ما آرامش می‌دهد و فضای امنی برای احساسات ما در مواقع سختی ایجاد می‌کند، تفاوت زیادی در زندگی یک فرد ایجاد می‌کند. این حمایت و پشتیبانی، تاب آوری ما را برای مقابله با چالش‌های زندگی‌ افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان مانند اضطراب یا افسردگی را کاهش می‌دهد.
احساس تعلق و هویت
در یک خانواده خوشبخت یکایک اعضا احساس تعلق خاطر دارند و این احساس میتواند حس امنیت و آرامش، و پی آمد آن، اعتماد به نفس و موفقیّت را به همراه داشته باشد. احساس هویت و پذیرشی که در خانواده به ما دست می دهد، نیاز اساسی هر انسانی است. این به ما امکان می دهد شکوفا شویم و از نظر ذهنی و عاطفی انسان سالمی باشیم احترامی که ازطرف خانواده به اعضا داده می شود مرحله اولیّه ایجاد عزّت نفس در فرد است که در دوره های دیگر زندگی هر فردی بازتاب پیدا میکند این هم حلقه ای از زنجیره تاب آوری خانواده است .
کاهش تنهایی و انزوا
به عنوان یک انسان، فرد باید مرحله ای از زندگی را طی کند که در آن تغییراتی را در بدن، محیط و روابط خود احساس می کند. در این میان، ما باید با تحصیلات، شغل، رابطه و آرزو سر و کار داشته باشیم. خانواده‌ای حامی و دلسوز که تقریباً همه اعضای آن در هنگام مشکلات ما را همراهی میکنند و متوجه تغییرات عاطفی و خلق و خوی ما هستند،یک سیستم حمایتی کامل بشمار می آید . گذراندن زمان با کیفیت با آنها می تواند احساس انزوا را کاهش دهد و کاهش احساس تنهایی با تاب آوری رابطه منفی معنی دارد دارد.
همدلی و حمایت احساس راحتی، مراقبت و اعتماد ایجاد میکند و تاب آوری همسران را تقویت و حتی کیفیت رابطه جنسی آنها را افزایش خواهد داد درگیر شدن در فعالیت های سرگرم کننده پیوند درون خانواده را تقویت می کند و رفاه کلی را بهبود می بخشد.

ارتباط مثبت و حل تعارض
ارتباطات کلید ایجاد و حفظ انواع پیوندها و روابط است. چه زوجین، چه همکاران، دوستان یا اعضای خانواده، ارتباط سالم همیشه ضروری است. خانواده ای که در آن فرد احساس احترام و درک می کند، کانالی از ارتباط سالم را ایجاد می کند که برای تمام عمر وجود دارد.این ارتباط مثبت باید از دوران کودکی ایجاد شود که در بزرگسالی رشد کرده و توسعه می یابد ارتباط مثبت صمیمیت عاطفی را تقویت می کند و فضای امنی را ایجاد می کند که در آن همه احساس می کنند بدون قضاوت یا طرد شدن شنیده می شوند در صورت وجود ارتباط مثبت، احتمال پیش آمدن تعارضات در بین اعضای خانواده کمتر است.
بزرگداشت دستاوردها و نقاط عطف
عضوی از یک خانواده بودن به این معنی است که شما می‌توانید هر نوع دستاورد زندگی و نقطه عطفی را با آنها به اشتراک بگذارید. مهم نیست که موفقیت چقدر بزرگ یا کوچک باشد، این پیشرفت در زندگی شما یک احساس رشد مشترک بین عزیزان ما را تایید می‌کند. فرقی نمیکند گرفتن نمره خوب در مدرسه باشد، یا قبول شدن در دانشگاه یا گرفتن یک ارتقای شغلی. به اشتراک گذاشتن این حس غرور در خانواده ، باعث ایجاد عزت نفس و رفاه کلی ما می شود.
الگوهای سالم نقش پذیری
والدین و بزرگترها بهترین الگو را برای یک فرد می سازند. کودکان از مشاهده محیط اطراف خود و به ویژه از والدین و اعضای خانواده خود مانند خواهر و برادر بزرگتر یاد می گیرند. داشتن رابطه سالم بین اعضای خانواده به ایجاد الگوی سالم برای یادگیری کودکان کمک می کند در خانواده ای با واکنش های سالم و شاد، رشد عشق، عزت نفس و رشد مراقبت در کودکی وجود دارد که این افکار و زندگی را بعداً در زندگی به نمایش می گذارد والدین خواهر و برادر بزرگتری هستند که می توانند ارزش های خانوادگی، قوانین و اخلاق جامعه را به جوانان بیاموزند.
پیوند با خواهر و برادر
گاهی چیزهایی در زندگی وجود دارند که قابل توضیح نیستند، فقط باید به تنهایی درک شوند. در خانواده ای که خواهر و برادر وجود دارد، بطور طبیعی دارای محدودیتها و مرزبندی های مشحصی هستند. خواهر و برادرها به خصوص بزرگترها می توانند در جنبه های مختلف زندگی راهنما باشند و از یکدیگر حمایت کنند رشد شخصیتی در افراد وجود دارد که از طریق آن احساسات ساده انسانی مانند قدرت به اشتراک گذاری، حمایت از یکدیگر و درک زمانی که والدین نمی توانند شما را درک کنند، یاد می دهند. رابطه خواهری و برادری جایگاه وکارکردی که دارد که حتی رابطه والد فرزندی و دوستی با گروه همسال ندارد این رابطه ویژه میتواند در تاب آوری افراد جایگاهی ویژه بشمار آید .
خنده و شادی
ضرب المثلی است که می گوید خنده بهترین دارو است. خنده و شادی در واقع بر ذهن و جسم افراد خانواده تأثیر مثبت می گذارد. بطوری که در شخصیت یک فرد منعکس می شود. به اشتراک گذاشتن لحظات شادی و خنده روحیه ما را تقویت می کند روابط سزشار از لطافت وشوخی میتوان منبعی مولد برای هیجانات مثبت د رخانواده باشد اینجاست که با اطمینان میتوان گفت روابط و رفاه  تامین کننده تاب آوری خانواده خواهند بود.شادی با ترشح ماده شیمیایی به نام اندورفین مرتبط است که به طور طبیعی خلق و خوی ما را بالا می برد. داشتن یک خانواده شاد باعث ایجاد دیدگاه مثبت در زندگی می شود و به رشد تاب آوری فرد در زندگی کمک می کند. همسران و تمانی اعضای خانواده از شوخی و تلطبف روابط غاقل نباشند .
به طور کلی می توان گفت، داشتن یک خانواده شاد در واقع هدیه گرانبهایی است که زندگی به ما ارزانی کرده است. سلامت عاطفی و شادکامی خانواده به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر سلامت جسمی و روانی و توان و تاب آوری ما اثر می گذارد ناگفتنی های بسیاری وجود دارد که ما در یک خانواده شاد آن را تجربه می کنیم، مانند حمایت عاطفی، احساس تعلق، مدیریت موقعیت ها، رشد و پیشرفت در زندگی و غیره. همانطور که از تجربیات زندگی خود عبور می کنیم، یاد می گیریم که چگونه در موقعیت های پیچیده قرار بگیریم و با آنها کنار بیاییم و از پسشان بر بیاییم.
بنابراین، بیایید پیوندهای خانوادگی خود را تا زمانی که پابرجاست، گرامی بداریم از نظر روانشناختی، پرورش محیط خانواده باعث ایجاد رفاه روانی و عاطفی در فرد می شود این به ما کمک می کند تا زندگی شادتری برای آینده خود بسازیم پیوندهای خانوادگی تا زمانی که پا بر جاست میتوان با اطمینان گفت تجلی روابط و رفاه روانی اجتماعی بمنزله منبع تاب آوری خانواده قابل مشاهده خواهد بود
بنابر همین گزارش از خانه تاب آوری رفاه روانی نحوه واکنش ما به فراز و فرودهای زندگی رفاه روانی نام دارد  رفاه روانی نحوه تفکر  و مدیریت و سلامت عاطفی را معرفی میکند.


۲۵۵ بازدید


۱ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .