پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
رضایت و صمیمیت زناشویی در سالمندان چگونه تعریف میشود ؟
رضایت جنسی و صمیمیت زناشویی در سالمندان چیست و چگونه بدست می آید ؟
دکتر زهرا محبوبی نیه
رضایت زناشویی سالمندان از طریق صمیمیت جنسی و سلامت عمومی قابل پیش‌بینی است.
رضایت جنسی و صمیمیت زناشویی در سالمندان چیست و چگونه بدست می آید ؟ رضایت زناشویی به عنوان یکی از جنبه‌های مهم کیفیت زناشویی به طور گسترده مورد توجه محققان بوده است و به معنای برداشت ذهنی و شناختی افراد از روابط زناشویی خود و احساس رضایتی است که توسط زوجین تجربه می‌شود.
برای رضایت زناشویی چندین جنبه در نظر گرفته می‌شود، اما به طور کلی آن را احساسات مثبت، دوست داشتن، رضایت جنسی، توافق در امور اقتصادی، خانه‌داری و تربیت کودکان می‌دانند.
‌این مقوله نقش مهمی در عملکرد بهتر خانواده تسهیل نقش والدی، افزایش سلامتی و طول عمر زن و شوهر و در نهایت افزایش رضایت از زندگی در آنها دارد.
بنابراین نقش رضایت زناشویی به دلیل اثرات آن بر سلامت خانواده غیر قابل انکار است.
 رضایت از فعالیت جنسی به عنوان یکی از مهمترین زیرمجموعه‌های رضایت زناشویی شناخته شده و به معنای میزان رضایت از روابط جنسی و توانایی فرد در به وجود آوردن لذت دوطرفه است.
که کاهش‌این فعالیت به دنبال افزایش سن به دلیل بروز اختلالات و مشکلات جنسی می‌تواند موجب کاهش رضایت زناشویی گردد.
 دکتر زهرا محبوبی نیه در ادامه مطلب آورده است رابطه جنسی جزء مهمی از زندگی فرد است که باید در سلامت اجتماعی، مراقبت‌های دارویی و پزشکی به صورت گسترده مورد توجه قرار گیرد. چرا که استحکام روابط زناشویی بدون داشتن روابط جنسی رضایت بخش به خطر می‌افتد.
بنابراین رضایت از رابطه زناشویی ارتباط تنگاتنگی با رضایت از رابطه جنسی دارد.
دستیابی به رضایت جنسی و نتیجتا رضایت زناشویی در ارتباط با عوامل متعددی قرار دارد، به عنوان مثال: تحقیقات نشان داد که رضایت زناشویی سالمندان از طریق صمیمیت جنسی و سلامت عمومی قابل پیش‌بینی است و منظور از سلامت عمومی ارزیابی مقیاس‌های همچون وجود شکایات جسمانی، اضطراب و بی‌خوابی، نارسایی عملکرد اجتماعی و افسردگی بود.
همچنین رضایت زناشویی به صورت مثبت و معناداری در ارتباط با سلامت جسمانی قرار دارد و سلامت را به عنوان یکی از عوامل پیش بینی کننده رضایت زناشویی مطرح کردند.
عدم توجه به‌ این مسئله می‌تواند منجر به بروز نارضایتی جنسی شده و حتی روابط زناشویی افراد را متاثر سازد. با وجود ‌این که بین افزایش سن و اختلال عملکرد جنسی رابطه وجود دارد اکثر سالمندان تمایل دارند روابط جنسی خود را در‌این دوران همچنان حفظ کنند.
 تحقیقاتی که بر روی زنان انجام شد حاکی از آن است که اگرچه تمایلات و فعالیتهای جنسی در افراد مسن در مقایسه با جوانان کاهش یافته بود اما علاقه به روابط جنسی در یک چهارم از زنانی که در سن ۶۵ سال و بیشتر بودند، متوسط یا بالا بود و بیشتر از یک سوم زنان در‌این سن گزارش کردند که در طی سه ماه گذشته از نظر جنسی فعال بودند و درصد بالایی از زنان که در جامعه زندگی می‌کنند با افزایش سن همچنان علاقه مند به شرکت در روابط جنسی هستند.

اگرچه مشکلات جنسی در سالمندان شایع است اما معمولاً در مراقبت‌های بالینی به‌ این مسئله اهمیت داده نمی‌شود.
رضایت زناشویی ارتباط نزدیکی با رضایت از عملکرد جنسی دارد
بنابراین عدم توجه به مشکلات جنسی افراد زمینه‌ساز بروز نارضایتی‌های زناشویی شده و ‌این امر به مرور زمان می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و حتی می‌تواند موجب بروز مشکلات روانی در فرد گردد.


۲۶۰ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .