پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
تاب آوری توانایی مهربانی است

تاب آوری توانایی مهربانی است تاب آوری رویکردی توسعه گرا و ناظر به منابع است

 به قلم مدیر و موسس خانه تاب آوری محمدرضا مقدسی

تاب آوری بمعنای خوگیری با عامل مزاحم نیست
تاب آوری از رشد، انطباق و پیشرفت حمایت میکند.
محمدرضا مقدسی در ادامه در خصوص مهربانی و تاب آوری اضافه میکند که مهربانی مسری است مهربانی بر خوبی تمرکز میکند نقطه مقابل افکار و رفتار منفی مهربانی است نمی­توان روی کار خوبی متمرکز شد و در همان حال هم منفی­ گرا بود این دور از یک جنس نیستند مهربانی مسری است.

شایسته است که مد نظر داشته باشیم وقتی با دیگران مهربان می­شویم، در عوض دیگران هم با ما مهربان می­شوند
مکرر این را شنیده ایم که «کار خوب یک نفر را با خوبی به دیگری جبران کن»؟ این جمله به این معنی است که اعمال محبت‌آمیز می‌توانند مسری باشند مهربانی برای شخصی که محبت را ابراز می‌کند و شخصی که آن را دریافت می‌کند مفید است

راه‌های زیادی برای مهربان بودن وجود دارد: می‌توانید با یکی از هم‌کلاسی‌هایتان که غمگین و تنها نشسته است صحبت کنید و مونس و همکلام اوقات تلخ تنهایی او شوید یا از نقاط قوت دوستتان تعریف کنید، به مادر یا پدرتان در انجام کارهای خانه کمک کنید، با پدربزرگ یا مادربزرگتان تلفنی تماس بگیرید، به همسایه کمک کنید برگ‌های حیاطش را جمع کند، یا بدون دلیل خاصی به کسی هدیه بدهید.

محمدرضا مقدسی مدیر و موسس اولین سایت تاب آوری در ادامه این مطلب اضافه میکند : یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که مهربانی شما، می‌تواند سه باره منتقل شود. به‌عبارت‌دیگر، این امکان وجود دارد که مهربانی شما، به دوستِ دوست ِدوستتان هم سرایت کند!
درباره این موضوع لحظه‌ای فکر کنید.

مهربانی ساده شما می‌تواند موجی مثبت از نوعدوستی ایجاد کند و برای بسیاری از افرادی که حتی هرگز ندیده‌اید مفید باشد!

در مطالعه‌ای که روی کودکان 9 تا ۱۱ساله انجام شد، از کودکان خواسته شد که هر روز سه عمل محبت‌آمیز انجام دهند. گروهی که ابراز محبت کردند، در مقایسه با گروه شاهد، بهزیستی و همچنین تأیید بیشتری از سوی همسالان خود تجربه کردند. پیشنهاد می‌کنیم این فعالیت را انجام دهید تا چیزی را دریابید که خیلی‌ها کشف کرده‌اند: مهربان بودن لذت‌بخش است!

مهربانی ساده است. آسانش بگیرید.
هر طور که می‌خواهید ابرازش کنید. زیاد سخت نگیرید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی دیگران متمرکز شوید، به خودشان و آنچه ممکن است نیاز داشته باشند گوش دهید و برای کمک به آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. این همان مهربانی است.

سعی کنید امروز به یک یا چند نفر مهربانی کنید. در قسمت خالی دفترچه تان یادداشت کنید تا یادتان بماند.
حواستان باشد که مهربانی را به‌قصد این که دیگران به شما لطفی مدیون شوند، انجام ندهید.

هر روز صبح به خود یادآوری کرده و یک عمل محبت‌آمیز در ذهنتان برنامه‌ریزی کنید.
یادآور را روی چه زمانی تنظیم می‌کنید؟ چرا این زمان را انتخاب می‌کنید؟ توجه داشته باشید که نکته کلیدی در این فعالیت این است که مهربانی را به یک روال معمول تبدیل کنید و نیازی نیست که هر روز کار خیلی بزرگی انجام دهید.
اعمال محبت‌آمیز را با یکدیگر ترکیب کنید.
گاهی اوقات ممکن است در لحظه تصمیم به مهربانی‌کردن بگیرید، گاهی اوقات ممکن است در واکنش به یک موقعیتی آن عمل را انجام دهید، و گاهی ممکن است آن را از قبل برنامه‌ریزی کرده باشید. این روش‌های ترکیبی باعث می‌شود مهربانی صادقانه باشد و نه چیزی از روی اجبار انجام می‌شود.

 



۲۴۳ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .