پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
تعریف پورنوگرافی چیست ؟ پورنوگرافی چه آثار سویی دارد ؟

تعریف پورنوگرافی چیست ؟
دکتر زهرا محبوبی نیه متخصص روانشناسی سلامت
هرزه‌نگاری یا پورنوگرافی ریشه یونانی دارد و از ترکیب دو واژه پورن به معنای روسپی و واژه گرافو به معنای نگارش به وجود آمده و به معنای روسپی‌نگاری است. پورنوگرافی تجسم و نمایشی از آمیزش جنسی در انسان با هدف ایجاد هیجان، تحریک یا ارضای جنسی میباشد که در اشکال مختلف از جمله تصویر، کتاب، فیلم، مجسمه، متن نقاشی، یا بازی نقش ارائه می‌شود.

این واژه از اواسط قرن ۱۹ وارد زبان انگلیسی شد. تماشای این‌گونه فیلم‌ها آسیب‌های جدی متوجه افراد می‌نماید تا جایی که روابط طبیعی زناشویی، نقش خود را در زندگی مشترک زوجین از دست می‌دهد و زوجین نسبت به یکدیگر نوعی حالت دل‌زدگی پیدا می‌کنند.

به عبارتی افراد با دیدن این‌گونه فیلم‌ها از روابط زناشویی پیشین خود فاصله می‌گیرند و هیجان کاذبی در آنها ایجاد می‌شود که می‌تواند در درازمدت آنان را دچار بی‌انگیزگی و سردمزاجی نسبت به یکدیگر نماید.

علاوه براین تماشای این آثار باعث می‌شود زوجین در مورد همسر خود مشابه‌سازی کنند که این مسئله به رابطه آنها صدمه می‌زند و زوجین، اعتماد به نفس و خودباوری خود را از دست می‌دهند و دچار افسردگی می‌گردند.

افراد مبتلا به افسردگی، ارتباطات خود را نیز با خانواده و اجتماع کمتر می‌کنند و در نتیجه، ابراز فعالانه محبت و سایر عواطف مثبت نسبت به همسر نیز کاهش می‌یابد. این کناره‌گیری و عدم ابراز محبت منجر به فروپاشی روابط زناشویی گردیده و در حقیقت گام‌هایی در جهت جدایی است.

تعریف پورنوگرافی و پیامدهای پورنوگرافی چیست ؟

پورنوگرافی محصول مدرنیته دعوت تجسمی بی‌پرده از تمایل جنسی با هدف تحریکی یا احساسی که در قالب‌های متنوع از جمله کتاب، فیلم، شبکه‌های اجتماعی و مجله ارائه می‌گردد. استفاده از پورنوگرافی باعث اختلال در زندگی عادی می‌شود. اعتیاد و وابستگی به تماشای فیلم‌های پورن یکی از آسیب‌های جدی است.

تعریف پورنوگرافی هر چه که باشدآثار ویرانگر اعتیاد به پورن، عادی‌سازی و روی‌آوردن به روابط جنسی گروهی، سادیسم، مازوخیسم و حتی روابط جنسی با حیوانات بسیار مهم است  از دست‌دادن اعتماد به نفس، تضعیف انسانیت، نقش‌بستن تصاویر جنسی در مغز، کاهش ارتباطات اجتماعی و پرخاشگری از دیگر پیامدهای درازمدت پورنوگرافی است. استفاده از پورنوگرافی آثار سمی مشابه کوکائین روی مغز دارد. پایبندی به اصول اخلاق می‌تواند در مهار این معضل نقش مهمی ایفا نماید؛ همچنین نقش مسئولان فرهنگی در آموزش نیز می‌تواند در کاهش استفاده از پورنوگرافی مؤثر باشد.

محرک پورنوگرافی

اینترنت، تغییرات وسیعی در روان، جسم، مغز و روابط بین فردی انسان‌ها ایجاد کرده است. به نقل از پروفسور آنتونی جک  مغز آدمی از تعامل دو نیروی بیولوژی و فرهنگ شکل ‌گرفته و تغییرات فرهنگی ایجاد شده توسط تکنولوژی جدید طرز تفکر بشر را تغییر داده است.

مغز انسان دارای ساختاری منحصربه‌فرد است که بنا به شرایط و نیازهای محیطی و به‌واسطه خاصیت الاستیسیته یا (انعطاف‌پذیری) تکامل‌یافته و شکل‌گرفته است و توانایی آن را دارد که خود را با شرایط مختلف تطبیق دهد اما دارای محدودیت‌هایی نیز هست و این تغییر ساختاری با تمرین زیاد امکان‌پذیر است. به‌طور مثال خواندن و نوشتن که با آموزش‌های فراوان سیستم سیم‌پیچی مغز را تغییر می‌دهد. به عقیده آنتونی جک تکنولوژی رایانه‌های قوی و اینترنت پرسرعت انسانها را در دورانی وارد کرده است که از نظر توانایی تغییر آگاهی با اختراع چاپ قابل قیاس است.

پورنوگرافی باعث قطع ارتباط مفهوم رابطه جنسی در مغز انسان با مفاهیمی همچون عشق، صمیمیت و اعتماد شده است و همچنین باعث شده تا مفهوم رابطه جنسی در مغز بشر با مفاهیمی مانند خشونت، خودارضایی، همجنس‌گرایی و تجاوز تعبیر ‌گردد.

انسان نیز در هنگام مشاهده فیلم پورنوگرافی و دیدن هنرپیشه‌های متفاوت، اسپرم بیشتر در زمان کمتری تولید می‌کند. پدیده اثر کولیج باعث می‌شود فرد ساعت‌ها به تماشای فیلم‌های پورنوگرافیک مشغول شود. فیلم‌های پورنوگرافیک معمولاً پس از مدتی برای فرد عادی شده (همانند موش ماده تکراری) و او مجبور است تا برای تحریک بیشتر به صحنه‌های غیرمعمولی همچون رابطه جنسی غیرکلاسیک، سکس همراه با خشونت، سکس همجنس و … بپردازد.

از سویی، او دیگر با تماشای یک فیلم راضی نمی‌شود و مجبور است صفحات بیشتری را به‌طور هم‌زمان باز کند تا از هرکدام تنها صحنه‌های متنوع و تحریک کننده‌اش را تماشا کند که البته اینها در هنگام تعریف پورنوگرافی مورد اشاره قرار نمیگیرد .

گاهاً آن‌ها مجبورند پنج تا شش صفحه را هم‌زمان باز کنند تا بتوانند رضایت خاطر کسب کنند. تأثیر پورنوگرافی بر مغز از طریق ایجاد تنوع است. تنوع و تازگی باعث فعالیت سیستم پاداش می‌شود و بر روی انگیزش، یادگیری و حافظه تأثیر می‌گذارد. تنوع و تازگی باعث انفجار دوپامین در نواحی‌ای از مغز می‌شود که مرتبط به سیستم پاداش و رفتار معطوف به هدف می‌باشد.

تنوع پورنوگرافی نامحدود است و فرد به سهولت می‌تواند هرگونه تخیلات جنسی را در شکل تصاویر نظاره‌گر باشد. این تنوع زیاد و نامحدود مغز انسان را با پدیده جدیدی روبرو کرده است. تحقیقی که در آلمان انجام شد حاکی از این بود که مشکلات جنسی افراد با میزان تنوع صحنه‌های‌های جنسی که دیده‌اند و میزان برانگیختگی آنها ارتباط دارد.

آنچه حائز اهمیت است میزان دوپامینی است که به‌واسطه ایجاد تنوع در مغز ترشح می‌شود.
ترشح دوپامین بیشتر حین تماشای پورنوگرافی اثرات ناگوار زیادی در برخواهد داشت و این میزان ترشح، با میزان تنوع پورنوگرافی رابطه مستقیم دارد.

اضطراب ایجاد شده توسط تماشای چنین صحنه‌های‌هایی باعث آزاد شدن مقدار بیشتری دوپامین در مغز می‌شود و افزایش برانگیختگی در فرد را در برخواهد داشت.



۲۹۰ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .