پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
مشاوره پیش از ازدواج چیست ؟ هدف مشاوره قبل از ازدواج چیست؟
مشاوره قبل از ازدواج چیست؟ نکاتی که باید قبل از ازدواج بدانید چرا مشاوره پیش از ازدواج مهم است ؟
دکتر یاسین نجفی زادگان در مورد این موضوع نوشته است : مشاوره قبل از ازدواج برای کمک به تصمیم‌گیری بهتر انجام می‌شود.خوشبختانه در سالهای اخیر زوجهای جوان به انجام مشاوره پیش از ازدواج تمایل دارند؛ اما هنوز هم هستند کسانی که فکر می‌کنند به اندازه کافی طرف مقابلشان را می‌شناسند و نیازی به راهنمایی مشاور ندارند. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا مشاوره قبل از ازدواج الزامی است یا آن را فانتزی و غیرضروری می‌دانید؟

هدف از مشاوره قبل از ازدواج چیست؟
در جلسات مشاوره سوالاتی از طرفین پرسیده و توسط مشاور باتجربه، تفسیر می‌شود تا دو نفر به شناخت بهتری از هم برسند و چالشهای زندگی مشترکشان کمتر باشد. تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که اکثر طلاقها در سه تا پنج سال اول زندگی مشترک اتفاق می‌افتد.
تعداد زیادی از این جداییها بین کسانی است که قبل از ازدواج، دوره آشنایی نسبتا طولانی داشتند و فکر می‌کردند یکدیگر را می‌شناسند؛ اما چون در آن دوران به جنبه‌های مهم شخصیت هم توجه نکرده بودند، پس از ازدواج دچار مشکلات جدی شدند. ویژگیهای شخصیتی تاثیر زیادی بر دوام و کیفیت رابطه خواهند داشت.

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج چقدر است؟
در دوره آشنایی، پسر و دختر درگیر هیجان و احساسات هستند؛ همین موضوع باعث می‌شود چشمشان را به روی بسیاری از علائم هشداردهنده ازدواج ببندند. حتی با وجود نظرات مخالف خانواده‌ها که تجربه و اشراف بیشتری به موضوع دارند، اصرار می‌کنند که با هم ازدواج کنند.
زندگی مشترک متفاوت از رابطه دوستان است. مدتی پس از اینکه زوجین زندگی زیر یک سقف را آغاز کردند، هیجانهای اولیه فروکش می‌کنند و مسائل جدی زندگی و چالشها خودشان را نشان می‌دهند. در این مواقع ویژگیهای مهمی مثل سازگاری، مسئولیت پذیری، توانایی حل مساله، تعهد و موضوعات دیگر پررنگ می‌شوند.
برای دوام زندگی، زوجین باید بتوانند چالشها را مدیریت کنند. اگر قبل از ازدواج، زوجین به شناخت خوبی از هم نرسیده باشند و ارزشهای متفاوتی داشته باشند، این چالش بزرگتر هم می‌شود.

مشاوره پیش از ازدواج به چه صورت انجام می‌شود؟
جلسات مشاوره درصورتی مفید است که هر دو طرف با هم مراجعه کنند، اما اگر یکی از طرفین تمایلی برای شرکت در جلسات ندارد، حضور یک نفر هم می‌تواند کمک کننده باشد و بهتر از عدم مراجعه است.

در جلسه اول معمولا مشاور با هر دو طرف صحبت می‌کند و اطلاعات اولیه‌ای تبادل می‌شود. در جلسه بعد ممکن است مشاور ترجیح دهد با هر یک از زوجین به صورت جداگانه درمورد ویژگیهای شخصیتی، انگیزه‌ها، انتظارات و علایقشان صحبت کند.

برای اینکه شناخت ویژگیهای دو طرف دقیق و علمی باشد، مشاور از تستهای استانداردی به شکل پرسشنامه استفاده می‌کند. این تستها متنوع هستند و مشاور با توجه به شرایط زوجین، از مناسب‌ترین آنها استفاده می‌کند. تست شخصیتی MBTI برای بررسی ۱۶ تیپ شخصیتی متفاوت به کار می‌رود. تست بالینی MMPI هم از تستهای رایج مشاوره قبل از ازدواج است.
بعضی از زوجها تمایل دارند این تستها را در اینترنت پیدا کنند و خودشان به آنها پاسخ دهند تا در وقت و هزینه صرفه‌جویی کنند؛ اما بیشتر از آنکه پرکردن پرسشنامه مهم باشد، تفسیر آن اهمیت دارد. مشاور با توجه به تخصص و تجربه خود، درمورد نتایج تست با دو طرف صحبت می‌کند.
اگر خانواده‌ها با این ازدواج مخالف باشند، جلساتی هم با حضور آنها برگزار می‌شود. تعداد جلسات مشاوره به شرایط طرفین و ویژگیهای شخصیتی آنها بستگی دارد.

آیا ممکن است مشاور مانع از ازدواج دو طرف شود؟

بعضی از دختر و پسرهایی که به هم علاقمند شده‌اند، از ترس اینکه مبادا مشاور مانع ازدواج آنها شود، از مراجعه خودداری می‌کنند.اگر مشکل جدی در رابطه وجود داشته باشد، با عدم مراجعه، مشکلات آینده را بزرگتر و جدی‌تر می‌کنند.
مشاور با توجه به حرفهای طرفین و ویژگیهای شخصیتی هر کدام از آنها، نقاط قوت و ضعف رابطه را بررسی می‌کند و درمورد مشکلات بالقوه با آنها صحبت می‌کند. اگر چالش و ریسک جدی وجود داشته باشد، هشدارهای لازم را به دو طرف می‌دهد؛ درنهایت خود دختر و پسر هستند که باید برای ادامه رابطه تصمیم بگیرند و قرار نیست کسی آنها را مجبور به ازدواج یا قطع رابطه کند.
مزیت مشاوره قبل از ازدواج این است که شناخت دقیق‌تر، آمادگی طرفین را برای مواجهه با چالشها بیشتر می‌کند. همچنین برای حل بعضی از مشکلات، راهکارها و مهارتهایی هم به آنها آموزش داده می‌شود.

عشق و ازدواج
در مشاوره قبل از ازدواج به چه مسائلی پرداخته می‌شود؟


برای شناخت بهتر از طرف مقابل، باید به جنبه‌های مختلف شخصیت و زندگی او پرداخته شود. ارزشهای خانوادگی، فرهنگی و اعتقادی دو طرف از مهمترین مسائلی هستند که می‌توانند عامل بسیاری از اختلافات در آینده باشند.

تفاوت سلیقه در رابطه وجود دارد؛ اما خط قرمزها باید با هم تناسب داشته باشند.

خانواده و گذشته فرد: مشاور گذشته فرد و زندگی خانوادگی او را بررسی می‌کند. نحوه ارتباط فرد با خانواده، مشکلاتی که در مراحل رشد او رخ داده‌اند و حتی رابطه والدینش می‌‌تواند بسیار مهم باشد.
مسائل اقتصادی: هماهنگی سطح اقتصادی دو خانواده بررسی و درمورد آن صحبت می‌شود. همچنین راجع به مواردی مثل هزینه‌های زندگی و نحوه پس‌انداز گفتگو می‌شود.
تعداد فرزندان و نحوه تربیت آنها: تعداد و زمان تولد فرزندان باید با توافق دو طرف باشد. همچنین زوجین باید درمورد شیوه‌های تربیت فرزندان توافق داشته باشند.
مهارتهای اصلی زندگی: برخی از مهارتها مانند حل مساله، تصمیم‌گیری، مهارتهای ارتباطی و ابراز محبت، سازگاری و درک متقابل و سایر مهارتهای مهم بررسی می‌شوند.
ارتباط عاطفی و جنسی: این موضوع یکی از مسائل مهم بین زوجین است که باید قبل از ازدواج درباره آن صحبت کنند.
علائق مشترک: تفریح، گذراندن تعطیلات، سفر و موضوعات مشابه هم در مشاوره مورد توجه قرار می‌گیرند.
بلوغ چندگانه: برای اینکه فردی آمادگی ازدواج را داشته باشد باید علاوه بر بلوغ جسمی، به بلوغ فکری، عاطفی، اجتماعی و اقتصادی هم رسیده باشد. مشاور با توجه به گفتگوها و نتایج تستها، میزان آمادگی دو طرف را بررسی می‌کند.
تیپ شخصیتی: تیپ شخصیتی افراد، شامل ویژگیهای پایداری است که معمولا تغییر نمی‌کند. برخی از افراد به امید تغییر طرف مقابلشان با او وارد رابطه می‌شوند؛ اما به مرور به این نتیجه می‌رسند که این تغییر بسیار سخت و گاهی غیرممکن است. ازدواج یک فرد برونگرا با یک درونگرا یا یک فرد بلندپرواز و جسور با فردی که تمایل دارد همه چیز تحت کنترل او باشد می‌تواند همراه با چالشهای زیادی باشد. تستهاس شخصیت در این زمینه به شناخت بیشتر طرفین از هم کمک می‌کند.

علائم هشداردهنده در مشاوره قبل از ازدواج
برخی از تفاوتهای فردی و اختلاف سلیقه‌ها مانع جدی برای ازدواج نیستند؛ فقط دو طرف باید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند و به نظرات طرف مقابل احترام بگذارند.
اما موضوعات مهمی هستند که حتما باید به صورت جدی به آنها پرداخته شود. مسائلی مثل انواع اختلال شخصیت، اعتیاد و بیماریهایی که برای طرف مقابل ایجاد مشکل می‌کند از مهمترین مشکلات هستند.
همچنین ازدواج یا رابطه قبلی که هنوز برای فرد تمام نشده است یا انگیزه نادرست و غیربالغانه فرد برای ازدواج از دیگر موضوعات مهمی است که در مشاوره قبل از ازدواج به آنها توجه می‌شود.

جمع‌بندی
همان‌طور که پیشگیری بهتر از درمان است، مشاوره قبل از ازدواج هم از بسیاری از مشکلات بعدی در زندگی مشترک جلوگیری می‌کند و احتمال جدایی را کاهش می‌دهد.
حتی اگر مدت زیادی از آشنایی شما با طرف مقابلتان می‌گذرد و شناخت خوبی از او پیدا کرده‌اید، فرصت استفاده از تجربه و تخصص یک مشاور خوب را از خودتان نگیرید.
 
 
 


۲۶۴ بازدید


۰ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .