پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
خودباوری و اعتماد به نفس واقعی

خودباوری و اعتماد به نفس واقعی

خیلی از افراد موفق بسیاری از دستاورد های خود را مربوط به خودباوری می دانند اما نه خودباوری که مردم به طور معمول به آن فکر می کنند.

در واقع با این مدل خودباوری قصد دارم هر چه سریع تر شما را به خودباوری و اعتماد به نفس برسانم تا بتوانید راحت تر و سریع تر به سمت خواسته های خود حرکت کنید.

در این مقاله به شما نشان خواهم داد چگونه به خودباوری درونی دست پیدا کنید تا به تمام رویاهای خود دست یابید.

در واقع همین که با دید جدیدی به مفهوم خودباوری بنگرید زندگی شما دستخوش تغییر و تحولات جدید خواهد شد.و هرگز مجبور نیستید مدت زمان زیادی صبر کنید و این تغییر می تواند از همین امروز آغاز شود.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا معنا و مفهوم دقیق خودباوری را درک کنید و دریابید چه چیزی به شما و فقط به شما خودباوری می دهد و دریابید که چگونه(حتی بدون آگاهی خودتان)خودباوری خود را نابود می کردید و بتوانید عادت های ناسالم را ترک کنید.

شما در این مقاله راه های اعتماد به نفس و خودباوری را در زندگی می آموزید.

خودباوری واقعی چیست؟

آیا تا به حال آرزو کرده اید ای کاش اعتماد به نفس و خودباوری بیشتری داشتم؟

آیا منتظرید کارهای خاص و از پیش تعیین شده ای را در زندگی خود به انجام برسانید تا بعد از آن احساس اعتماد به نفس و خودباوری کنید؟

آیا مدام نوشتن کتابی را که همیشه میخواستید بنویسید،کشیدن تابلویی که میخواستید یک روز بکشید،شروع شغلی جدید یا شروع رابطه با کسی را که به او علاقمند شده اید به تاخیر می اندازید تا نخست اعتماد به نفس کافی به دست آورید تا احساس بهتری نسبت خودتان داشته باشید؟

آیا به هیچ کاری دست نمی زنید یا با بی علاقگی و بی میلی کارهایتان را انجام می دهید به این امید که روزی اعتماد به نفس و خودباوری به طرزی معجزه آسا به سراغتان بیاید؟

آیا با این که در زندگی به سطح قابل قبولی از موفقیت دست یافته اید اما همچنان آنطور که باید در خود احساس اعتماد به نفس و خودباوری نمی کنید؟

موضوع این مقاله خودباوری است و این مقاله با بقیه مقاله هایی که نوشته ام کمی متفاوت است.

تعریف خودباوری

اغلب ما فکر می کنیم خودباوری یعنی اینکه به توانایی های خودمان باور و ایمان داشته باشیم.به عنوان مثال بتوانیم بگوییم:”من یک نقاش ماهر هستم و به مهارت های نقاشی خود باور دارم و می توانم با حرکات و ضربه های قلم مو اشیاء و مناظر را بر روی بوم نقاشی به تصویر بکشم و از رنگ ها به خوبی و با مهارت تمام استفاده کنم.”

یا بگوییم:”من یک فروشنده حرفه ای هستم و به خوبی آگاهم که چگونه تلفنی با مشتریانم صحبت کنم تا همیشه در پایان چیزی را به فروش برسانم.یا طوری روی آنان تاثیر بگذارم که نتوانند به من نه بگویند.”

یا بگوییم:”من مردی هستم با اعتماد به نفس بالا و به خوبی می دانم چگونه دیگران را به خودم علاقمند کنم تا در همان اولین لحظه ملاقات وآشنایی عاشق من شوند.”

این نوع نگرش خاص که در مقاله اعتماد به نفس به آن پرداختم برای ما ایجاب می کند که در کارهایی به خصوص مثل نقاشی،فروشندگی،عشق ورزیدن،آشپزی و … مهارت فوق العاده ای داشته باشیم تا در خود احساس اعتماد به نفس کنیم.

اما این مدل اعتماد به نفس با اینکه خوب است اما ایرادی هم دارد.با داشتن خود باوری اتفاقات بهتری در کنار اعتماد به نفس برای ما خواهد افتاد.

یکی از مشکلات نگرش بالا این است که مهارت های معدودی وجود دارند که ما می توانیم به خوبی آنها را بیاموزیم و در انجام آنها به توانایی فوق العاده دست یابیم.بنابر این چنانچه احساس اعتماد به نفس و خود باوری درونی خود را بر اساس کارهایی که در آن مهارت داریم بنا کنیم فقط زمان هایی که مشغول انجام این کارها هستیم احساس اعتماد به نفس داریم.

اما وقتی خودباوری و اعتماد به نفس در کنار یکدیگر قرار بگیرند یک حس قدرت بی نظیر را تجربه می کنیم.

چند مثال

برای مثال اگر شما یک فروشنده ملک هستید فقط زمانی که معامله ای را جوش داده اید احساس اعتماد به نفس و خودباوری می کنید و باقی اوقات این احساس خوب را ندارید.

یا چنانچه در کمک کردن و مشاوره دادن به دیگران ماهر هستید فقط زمانی که این کار را انجام می دهید احساس خودباوری می کنید.

اگر یک نویسنده یا مترجم هستید فقط زمانی که قلم به دست دارید و در مورد موضوعی می نویسید احساس اعتماد به نفس دارید و در باقی اوقات فاقد خودباوری هستید.

ادامه تعریف خودباوری

همانطور که می بینید استمرار این احساس درونی فقط مشروط به آن است که تمامی طول شبانه روز را به انجام کاری که در آن مهارت دارید مشغول باشید تا احساس خودباوری کنید و در غیر اینصورت شما خودباوری ندارد.

شما با این تفکر زمانی خودباوری و احساس خوبی دارید که بتوانید در کاری که ماهر هستید خوب عمل کنید.به همین دلیل است که بسیاری از مردم وقتی در انجام کاری شکست می خورند آن را رها می کنند.چون احساس خودباوری آن ها درونی و واقعی نیست و فقط مشروط به انجام بعضی کارهاست.

بعضی از مردم چون فقط در یک کار خاص احساس خودباوری دارند به حالتی معتادگونه و بیمار گونه به انجام کار مورد نظر مشغول هستند تا احساس خوب داشته باشند و به همین دلیل از سایر ابعاد زندگی باز می مانند.

مهارت ها برای کسب خودباوری محدود است

اگر خودباوری خود را بر اساس مهارت قرار دهیم باید تمام عمرمان را به یادگیری مهارت های جدید بپردازیم و میدانیم که مهارت ها محدود هستند.

خودباوری یعنی اینکه به صورت نامحدود به خودمان و ارزش هایمان باور داشته باشیم تا زندگی سراسر لذت و موفقیت نصیبمان شود.

می توانیم با شهامت و قدرت کامل ادعا کنیم که یک ریاضی دان نخبه یا یک فوتبالیست ماهر یا یک مادر نمونه هستیم اما خودباوری و اعتماد به نفسی که در همه زندگی و در همه جهت ها با ما همراه باشد را در خودمان احساس نمی کنیم.

تمرین فکری اول

لحظه ای بیاندیشید؟!

آیا تا به حال اتفاق افتاده که موفقیت فوق العاده ای کسب کنید و در عین حال که از آن موفقیت خوشحال هستید اما هنوز احساس خوبی نسبت به خودتان نداشته باشید.

شاید سالها به دانشگاه رفته اید و همیشه حیران بوده اید که آیا سرانجام خواهم توانست فارق التحصیل شوم و از عهده امتحانات پایان ترم بر خواهم آمد؟!

آیا می توانم پروژه خودم را تحویل دهم؟!

در نهایت بعد از انجام کار و فعالیت فراوان در روز جشن فارق التحصیلی با خودتان می گویید،خب که چی؟

حتی با این کار هم از موفقیت خود آگاه نیستم و به روشنی نمی دادن که آیا می توانم به تمامی خواسته هایم برسم یا نه؟

چنانچه قرار بود خودباوری با شاگرد ممتاز شدن یا با کسب چند مهارت بوجود بیاید این اتفاق در جشن فارق التحصیلی رخ نمی داد.

تمرین فکری دوم

فرض کنید شغل خاصی را دوست دارید و می خواهید به هر ترتیبی شده آن را به دست آورید، سالها شغل های زیادی را که دوست نداشته اید تحمل کرده تا سرانجام به این شغل رسیده اید.

حال دیگر شغل مورد علاقه خود را پیدا کرده اید و از نظر دیگران بسیار موفق و توانا هستید اما با وجود این باز هم احساس خوبی نسبت به خود ندارد.

ممکن است از خود سوال کنید:”جریان چیست؟ در تمام این سالها سخت کار کردم تا به این شغل برسم ، اما اکنون آنطور که فکر می کردم احساس قدرت و خودباوری نمی کنم.”

چنانچه خودباوری و اعتماد به نفس قابلیت کسب مقام، شغل،پول و … بود رسیدن به آن شغل و جایگاه می بایست برای همیشه در ما احساس اعتماد به نفس و خودباوری ایجاد می کرد اما واقعیت این است که اعتماد به نفس فقط همین نیست

چرخه خودباوری

افزایش خودباوری
دلایل خودباوری

در این چرخه اگر ما باور مثبتی داشته باشیم باعث می شود قضاوت خوبی نسبت به خود داشته باشیم.در نتیجه اقدامات درست انجام می دهیم و نتیجه خوبی برای ما حاصل می شود.

اما اگر برعکس باوری منفی داشته باشیم این چرخه در نهایت به نتیجه بد و نادرست منتهی می شود.

شیادی و خودباوری

نبود خود باوری
عدم خودباوری

شیادی چنین بیان می کند:

در هر کاری که انجام می دهید ناخوداگاه احساس می کنیم که مرتکب فریب کاری شده ایم و لایق این موفقیت نیستیم.

برای مثال با خود فکر می کنیم:

“خودم هم نمی دانم چطور به این موفقیت رسیدم،شاید خوش شانس بودم.

الان به این موفقیت رسیدم ولی اگه دوباره اقدام کنم هرگز موفق نمی شم.

خودم هم نمی دونم چطوری تونستم انقدر رشد کنم.

اگه مردم بفهمن چه احساسی نسبت به خودم دارم قطعاٌ دیگه با من حرف نمی زنن”

گاهی اوقات فکر می کنیم رسیدن به برخی موفقیت ها در زندگی می بایست احساس اعتماد به نفس وخودباوری زیادی در ما ایجاد کند و با تلاش فراوان به آن موفقیت ها می رسیم،اما از اعتماد به نفسی که انتظارش را داشتیم خبری نیست.

پس احساس می کنیم شیّادی بیش نیستیم.

خودباوری و اعتماد به نفس بی ارزش

اگر موفقیت هایی که در بیرون کسب می کنیم احساس خوبی در درون ما ایجاد کند ارزشی نخواهد داشت.

شاید اکنون در مقطعی از زندگی هستید که نمی توانید به این مقاله کاملاً اعتماد کنید، شاید هنوز به دنبال کسب ثروت یا موفقیت های زیادی باشید یا قله های زیادی برای فتح کردن در نظر دارید.

شاید به خود بگویید من اینطور نیستم،اگر من یکی به تمامی چیز هایی که دوست دارم برسم احساس اعتماد به نفس خواهم کرد.

مطمعن نباشید؟!

من دوستی دارم که از نظر مالی و خانوادگی وضعیت بسیار خوبی دارد و از خیلی جهات در زندگی دستاور هایی دارد.ولی احساس خوبی ندارد.

یا افرادی را می شناسم که رتبه های خوب دانشگاهی دارند و از نظر همه موفق هستند ولی وقتی با آن ها صحبت می کنم احساس خوبی نسبت به خود ندارند.

حلقه گم شده این انسان ها چیست؟

ماهیت واقعی خودباوری و اعتماد به نفس

اعتماد به نفس واقعی هیچ ارتباطی با آنچه در زندگی شما اتفاق می افتد ندارد.اعتماد به نفس و خودباروی واقعی نتیجه باور قلبی شما به توانایی ها و مهارت هایتان است .این باور که از عهده هر کاری بر می آیید.

خودباوری واقعی همواره از درون ما تولید می شود نه از بیرون.

خودباوری و اعتماد به نفس ناشی از تعهد درونی ما به خودمان است.این تعهد که هر چه لازم باشد برای رسیدن به رویاهایمان انجام خواهیم داد.

این مدل اعتماد به نفس به تفکر و درون خودمان بستگی دارد و به نتایج مربوط نیست و هر نتیجه ای کسب کنیم باز هم این اعتماد به نفس و خودباوری در ما وجود دارد.

خودباوری باور شخصی شماست نسبت به روح خودتان به عنوان یک انسان،این اعتماد که هر اتفاقی در زندگیتان بیافتد و با هر مشکلی رو به رو شوید آنچه لازم است انجام دهید،انجام خواهید داد.

مهم نیست که آن کارها را انجام خواهید داد یا نه؟

موضوع مهم این است که با میل و رغبت کامل آنرا انجام می دهید.

چنانچه به عنوان یک فرد به خودتان اعتماد داشته و خود را باور داشته باشید به رغم آنچه با آن رو به رو می شوید اقدامات لازم را صورت می دهید و به چیزی که میخواهید می رسید.

با این دید اعتماد به نفس واقعی و خودباوری اعتماد به یک توانایی و قابلیت شما نظیر وکالت ، نوازندگی ، فروشندگی یا غیره نیست، بلکه در اعتماد به توانایی شما در عمل کردن و اقدام کردن است.

آیا تفاوت این دو را می بینید؟!

مانند بسیاری از مردم من نیز پایه و اساس اعتماد به نفس شخصی خودم را بر آنچه انجام می دادم استوار کرده بودم و چنانچه به نتایجی که می خواستم می رسیدم گذرا خوشحال بودم و اگر چیزی بر خلاف میلم اتفاق می افتاد بسیار ناراحت می شدم.

مثلاً مدتی در پیج اینستاگرام خودم مشغول ترویج کتابخوانی بودم و پست ها و استوری های زیادی در این رابطه در اینستاگرام به اشتراک می گذاشتم.

هر زمان که مخاطب ها کامنت ونظر میدادند من خوشحال می شدم و با خودم می گفتم که کارم جواب داده است اما به محض اینکه می دیدم بقیه بی تفاوت می شوند ناراحت می شدم.

یادم می آید یک جلسه کتابخوانی داشتیم که ابتدا افراد زیادی در آن شرکت می کردند.بعد از گذشت یک ماه تعداد نفرات کمتر وکمتر شد و تا اینکه کسی نیامد.من به جای اینکه فکری برای جذاب تر شدن کارم داشته باشم این جلسات را لغو کردم.

اگر بخواهیم بر اساس پاسخ دنیا به کارهای خود احساس اعتماد به نفس و خودباوری داشته باشیم شاید هیچگاه ثباتی در رفتار ما وجود نداشته باشد.

عوامل خودباوری

۱-به افکار و باورهای خود آگاه باشید

افکار مثبت را در ذهن خودتان پرورش دهید و به یاد داشته باشید که شما یک انسان خاص با افکار و توانمندی های خاص هستید.این را حتما امتحان کنید.

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و از دیدن نقاط منفی هنگام انجام یک کار پرهیز کنید.چون به هر چیزی فکر کنید برای شما اتفاق خواهد افتاد.پس مثبت اندیش باشید.

به جای اینکه به خودتان بگویید “باید”این کار را انجاهم دهم بگویید می توانم این کار را انجام دهم تا حتی اگر نتوانستید احساس افسردگی نکنید.در ضمن گفتم حرف های دستوری به خودتان باعث مقاومت مغز در برابر تغییر می شود.

۲-برای خودتان هدف بنویسید

برای نوشتن اهداف جو گیر نشوید و سعی کنید آنها را منطقی و با توجه به توانمندی های خودتان بنویسید.

من مدت ها بود که دوست داشتم ساعت ۴:۴۴ از خواب بیدار شوم.اما هر بار نمی شد.حتی ۲ موبایل را کنار خودم تنظیم می کردم اما نمی توانستم بیدار شوم و هر روز از خودم بیشتر ناراحت می شدم چون نمی توانستم به هدفم برسم.

بالاخره متوجه شدم اگر زود بخوابم توان بیدار شدن در صبح زود را دارم.اکنون به راحتی می توانم سحر از خواب بیدار شوم.

خاطره بالا را گفتم تا بدانید اگر هدفی بگذاریم و نتوانیم به هر دلیل به آن یا بخشی از آن برسیم احساس ناراحتی خواهیم کرد.

اما هنگامی که اهداف خود را با نقشه مشخص معین می کنید و به سمتش حرکت می کنید خودباوری در شما زیاد می شود و اعتماد به نفس بسیار زیادی خواهید داشت.

۳-به خودتان توجه کنید

هر چه بیشتر از لحاظ روحی و جسمی به خودمان توجه کنیم و سالم تر باشیم قطعاً خودباوری بیشتر را تجربه می کنیم.

روزانه حداقل سه وعده غذای سالم و پر انرژی مانند ماهی ،میوه و سبزیجات بخورید تا بدن شما انرژی داشته باشد و حالتان عالی شود.

روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.ورزش کردن باعث آزاد شدن آندروفین در بدن می شود که احساس سرخوشی و حال خوب را در شما به وجود می آورد.

برنامه ای نیز برای کاهش سطح استرس های روزانه داشته باشید.شما می توانید با قدم زدن در پارک ، یوگا،مراقبه و مدیتیشن به این آرامش دست یابید و با استرس خداحافظی کنید.

۴-دستاوردهای خودتان را به خاطر بیاورید

گذشته ما در مجموع چه خوب و چه بد چیزیست که ما را تا اینجا رسانده است.قطعاً در گذشته دستاورهایی داشته اید که با مرور آنها حس خوب و خودباوری به دست می آورید.

۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان بگذارید و تمام دستاوردهایی که از گذشته به ذهنتان می رسد را بنویسید.لیست شما می تواند شامل یادگرفتن رانندگی،پختن یک غذا یا برنده شدن در یک مسابقه ورزشی در مدرسه باشد.

می توانید از لیست خود یک روزنامه دیواری زیبا بسازید تا هر روز با دیدن آن خودباوری خودتان را افزایش دهید.

محقق:رضا محمدی(عضو همیاران شهرستان سمیرم )


۵۲۱۴ بازدید


۱۸ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .