پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
لزوم مراقبت از امنیت روانی جامعه

لزوم مراقبت از امنیت روانی جامعه

یکی از روانپزشکان دزفول ترس، اضطراب و استرس را از عوامل تشدید کننده بیماری کرونا دانست و بر لزوم مراقبت از امنیت روانی و اجتماعی در این شرایط تاکید کرد.

دکتر مصطفی سخاوت با اشاره به اهمیت مدیریت شرایط بحرانی برای دوری از استرس گفت: فرد درصورت مدیریت شرایط استرس، قوی‌تر می‌شود درغیراین صورت آسیب‌های جبران ناپذیری می‌بیند.

وی ورود ویروس کرونا به تفکر را موجب بروز برخی عوامل جسمی دانست و ادامه داد: برخی خود به خود دچار استرس هستند که این استرس با کرونا تشدید شده است؛ برخی دیگر از بیماری هراس دارند و برخی بدلیل کمال گرا بودن با قرار گرفتن در شرایط پراسترس دچار به هم ریختگی ذهنی می‌شوند.

استرس و تشدید علائم جسمی

دکتر سخاوت با بیان اینکه استرس‌ها می‌توانند خیلی از عوامل از جمله جسمی را تشدید کنند، گفت: برخی افراد این روزها با کوچکترین سرماخوردگی دچار تعریق، ضعف و بی‌حالی می‌شوند که اینها از علائم اضطراب هستند.

وی اضطراب در حد مناسب را تقویت کننده سیستم ایمنی دانست و افزود: درصورت بیشتر شدن اضطراب فرد احساس درماندگی، خستگی و افسردگی می‌کند که همین افسردگی شلاق بسیار سنگینی برای سیستم ایمنی است.

این روانپزشک با بیان اینکه ویروس در برابر عظمت انسان هیچ است، بیان کرد: افزایش صبر و تاب‌آوری برای مقابله با استرس ضروری است.

وی افزود: علائم بیماری کرونا در ۸۰ درصد افراد مبتلا بروز نمی‌کند لذا جای نگرانی درخصوص این بیماری نیست.

دکتر سخاوت همچنین درخصوص برچست ترسو زدن برخی افراد به دیگران بدلیل رعایت نکات بهداشتی گفت: این کار درست نیست و نباید به رفتارها و واکنش‌های افراد ایراد بگیریم.

خودداری از زیاد ماندن در فضای مجازی

این روانپزشک با تاکید بر لزوم دوری از موقعیت‌های تنش‌زا و پراسترس بیان کرد: مطالب زیادی در مورد کرونا در فضای مجازی منتشر می‌شود که بسیاری از آنها منبع درستی ندارند لذا نباید بیش از حد به فضای مجازی برویم.

وی همچنین خواستار دوری از دورهمی‌های پرتنش شد و افزود: اخبار مثبت درخصوص کرونا مثلا افراد بهبود یافته و ضد عفونی اماکن مختلف را نیز باید پیگیری کرد.

سخاوت نخستین راه مقابله با ویروس کرونا را انرژی دادن به همدیگر دانست و گفت: اگر انرژی را از بدن بگیریم در مقابل ویروس ضعیف می‌شویم.

وی افزود: بسیاری از افراد با کوچکترین علائم بیماری خود را به اورژانس می‌رسانند که این کار بار زیادی را برای پرسنل ایجاد می‌کند و لازم است قبل از مراجعه به اورژانس اقداماتی نظیر مشاوره تلفنی و رفتن به کلینیک‌ها و انجام معاینه را مدنظر قرار داد.

این روانپزشک خواستار استفاده از فرصت تعطیلی‌ها برای استراحت و بودن در کنار خانواده شد و گفت: برای ۲ هفته از رفتن در جمع‌های غیرضروری اجتناب شود.

لزوم آرامش دادن به یکدیگر

سخاوت با تاکید بر لزوم آرامش دادن به همدیگر در این ایام اظهارداشت: خیلی از امور از کنترل ما خارج هستند لذا نباید بیش از حد به آنها فکر کنیم بلکه باید به اموری که در کنترل داریم بیاندیشیم.

وی افزود: در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنیم چراکه انتقال این تنش به کودکان خطرناک است.

این روانپزشک با تاکید بر لزوم خودداری از مصرف دارو بدون تجویز پزشک بیان کرد: بانوان سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به آقایان دارند اما استرس‌های آنها در طول زندگی بیشتر است.

وی با بیان اینکه مادر نقش کلیدی در خلقت ایفا می‌کند، افزود: با توجه به قوی بودن سیستم ایمنی بدن و ترشح هورمون‌های استروژن و زنانه، بانوان کمتر کرونا می‌گیرند.

سخاوت درخصوص این موضوع که کودکان کمتر دچار کرونا می‌شوند، گفت: کودکان بدلیل نداشتن شناخت از بیماری، ترسی هم از آن ندارند لذا کمتر مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه ترس و وحشت آسیب زیادی به سیستم ایمنی می‌زند، افزود: اغلب بیماری‌های مزمن بدنبال افسردگی‌ها فعال می‌شوند.

منفعل شدن ویروس کرونا با شادی

این روانپزشک اظهارداشت: میکروب‌ و ویروس‌ زیادی در بدن ما وجود دارد که در حالت طبیعی مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما اگر فرصت پیدا کنند در سایه ضعف سیستم ایمنی حمله خود را آغاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا بدخیم نیست و فقط انتشار و دوام آن با سایر ویروس‌ها متفاوت است، از خانواده‌ها خواست ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به خود نگرانی راه ندهند.

سخاوت افزود: درمقابل دوام بیماری باید صبر داشته باشیم و با شاد بودن، ویروس را منفعل کنیم.

به گزارش ایرنا کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون حدود سه درصد گزارش نشده است.

این ویروس که به تازگی با منشا چین پیدا شده یک ویروس ناشناخته است و در حال حاضر تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و حاضر نشدن در اجتماعات و محافل عمومی است.

طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی دزفول ۱۳ نفر در بخش بیماری های حاد تنفسی بیمارستان بزرگ دزفول بستری هستند که نتیجه آزمایش کرونای پنج نفر منفی و سه نفر مثبت بوده همچنین تاکنون یک نفر فوت کرده است.



۱۹۴۲ بازدید


۳ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این خبر در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .