پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
پدیده خون‌بازی شروعی برای مراحل اولیه بازی نهنگ آبی
مدیرعامل جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی پویا شهرستان بروجن گفت: نهنگ آبی که تبدیل به موضوعی در صدر اخبار گردیده است یک بازی اینترنتی است که با استفاده از تکنیک های روانشناسی، سعی در ترغیب نوجوانان و کودکان برای شرکت در چالش و در نهایت انجام خواسته های بازی می باشد. این بازی، که یکی از خطرناکترین چالش های اینترنتی می باشد توسط شبکه اجتماعی روسی به نام وی کی مدیریت می‌شود و در آن از مخاطبان نوجوانان می‌خواهد به مدت ۵۰ روز، کاری را که از آن‌ها خواسته شده است، انجام دهند و در پایان، عکسی از تکلیف خود را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند.
سعید قوامی گفت: همانطور که اشاره شد، بازی نهنگ آبی در حقیقت یک چالش اینترنتی می باشد که در آن از بازیکنان خواسته های غیر معمولی می شود. این بازی فقط در تبلت و تلفن همراه قابل اجرا بوده و پس از دانلود آن و شروع بازی روزی یک بار برای بازیکن یک وظیفه جدید تعریف می شود که تا آن وظیفه انجام نشود، قادر به رفتن به مرحله بعدی نخواهد بود.
وی افزود: در چالش نهنگ آبی قبل از این که بازیکن بخواهد بازی را شروع کند چندین سوال در رابطه با اطمینان از این که می خواهید بازی را شروع کنید یا خیر، پرسیده می گردد. در همان ابتدای بازی به بازیکن هشدار داده می شود که در صورت شروع بازی دیگر حق خروج از بازی را ندارد و باید تا آخر بازی را انجام دهد.
قوامی با بیان اینکه مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است، افزود: خودزنی، حک شکل و شماره با چاقو بر ساعد، تماشای فیلم‌های وحشت آور، حاضر شدن در اماکن، سازه‌ها و بلندی‌های خطرناک برای گرفتن عکس سلفی و بیدار شدن در ساعات نامعمول بخش هایی از این چالش است که هر روز سخت‌تر می‌شود و در پایان پنجاهمین روز از نوجوانی که «بازی» را شروع کرده است، خواسته می‌شود تا خودکشی کند.
نحوه طراحی بازی و شیوه تاثیرگذاری آن بر روی روح و روان طوری است که کاربر را به چالش می‌کشاند! به همین دلیل نوجوانان، که همیشه دوست دارند توانایی‌های خود را به دیگر نشان داده و از گفتن کلمه نه واهمه دارند، بیشتر جذب آن می‌شوند، گویی گفتن کلمه بله به فرمان‌های بازی، آن‌ها را بزرگ و نیرومند جلوه می‌دهد. کنجکاوتر بودن نوجوانان، دلیل دیگر جذب آن‌ها به این بازی است.
مدیرعامل جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی پویا شهرستان بروجن بیان کرد: با توجه به گسترش این چالش در دنیا، به والدین عزیز توصیه می‌شود که فعالیت فرزندان در فضای مجازی را با حساسیت بیشتری کنترل کنند.به سبب اینکه معمولا نوجوانان و کودکان درک درستی از فضای مجازی و خطراتی که ممکن است آن ها را در این فضا تهدید کند، ندارند؛ والدین یکی از پر رنگ ترین نقش ها را در جلوگیری از ورود این بازی به محیط خانواده خواهند داشت.
نوجوانان به سبب اینکه در سنی هستند که بدنبال دیده شدن و کسب شهرت می باشند، معمولا هدف چالش نهنگ آبی قرار گرفته و به نوعی با انجام دستورات این بازی سعی دارند خود را شجاع نشان داده و به بقیه هم سن و سالان خود به نوعی فخر بفروشند. آن ها از خطرات احتمالی این بازی که ممکن است تهدیدشان نماید آگاه نبوده و به همین سبب مجذوب این گونه بازی هایی می شوند که به نوعی برای ارزیابی شجاعت آن ها طراحی شده است.
مدیرعامل جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی پویا شهرستان بروجن گفت: مراحل بازی نهنگ آبی با هک کردن لوگوی بازی روی ساعد شروع می‌شود به این شکل که فرد به کمک یک شیء نوک تیز روی ساعد دستش تصویر نهنگ را حکاکی می‌کند. چیزی شبیه به شکلی از خون بازی که این روزها در برخی مدارس فراگیر شده است و طبق گزارش‌هایی که این روزها از رواج پدیده خون بازی در مدارس خبر می‌دهند. خط خطی کردن دست و پا و آسیب زدن به بدن، موج نه‌چندان تازه‌ای است که در سال‌های اخیر وارد مدارس دخترانه کشور رویت شده است. پرگار، سوزن ته‌گرد، تیغ اصلاح و هرچیز تیز دیگر می‌تواند وسیله مناسبی باشد که با آن بتوانند روی دست و پاهایشان آن‌طور که می‌خواهند شکل‌های مختلف را خط‌ خطی کنند همانند مراحل اولیه بازی نهنگ آبی است و این می تواند زنگ خطر بسیاری جدی برای سلامت جسم و روان و جامعه ایجاد نماید. آسیب‌های اجتماعی در مدارس که زنگ خطر آن مدت‌هاست به صدا در آمده این‌بار فراتر از اعتیاد، فضای مجازی، دوستی‌ با جنس مخالف و عرفان‌های کاذب، به‌سمت خودکشی و در جدیدترین نوع خود، خون‌بازی دانش‌آموزان متمایل شده است. کنار هم قراردادن این موارد در کنار موارد دیگری که در سال‌های اخیر منجر به مخابره گزارش‌های بیشتر از خودکشی نوجوانان شده ، نشان می‌دهد در مورد چالش «نهنگ آبی» باید مراقب بود این تغییرات اجتماعی در سطح جهانی، تأثیری روی جامعه و بخصوص جوانان و نوجوانان ایران نگذارد.


۱۴۹۴ بازدید


۷ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این خبر در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .