پایگاه جمعیت همیاران
سلامت روان اجتماعی ایران
چگونه نوجوانم معتاد نشود ؟
چگونه نوجوانم معتاد نشود ؟

یکی از عوامل اعتیاد در نوجوانان ، ناتوانی در برقراری ارتباط و بیان احساسات است

همه جا می‌بینیم و می‌خوانیم، اگر می خواهید فرزندتان دچار مشکلات رفتاری و اعتیاد نشود ارتباط عاطفی و صمیمانه با او برقرار کنید.حال ببینیم چرا اینقدر ارتباط عاطفی و صمیمانه موثر است؟ در ارتباط عاطفی، نوجوان چه چیزی را بدست می آورد که چنین سپر عظیمی محسوب می شود؟

در واقع والدین با پیوندهای عاطفی و صمیمانه نیازهای نوجوان را تحت پوشش قرار می دهند، ضعف درونی انسان شاهراه خطاهاست و زمانی که نوجوان در خانه بزرگ شمرده می‌شود و به او احترام می گذارید دیگر کاسه گدایی جلب توجه دیگران را به دست نمی گیرد و تن به هر کاری نمی دهد تا دوستان و اطرافیان خود را راضی کند.

صمیمیت و حس بودن، پذیرش در محیط خانه، او را توانمند می کند و می داند خانواده ی عزیزی دارد که نیازی به تحت فشار قرار گرفتن و نشان دادن خود در جمع دوستان نیست و شاخه ای نیست که با وزش باد به هر جهتی بوزد و بسیاری از ارزشهای خانوادگی را در این ارتباط تنومند آگاهانه و ناآگاهانه فرا می گیرد. او کسانی دارد که به درد و دل هایش پاسخ درست می دهند و از راهنمایی، مشورت و کمک آنها به موقع بهره مند می شود. و بهترین دوست خود را والدینش را معرفی می‌کند.

همچنین گاهی لازم است سپر بلای او باشید و اگر نادانسته به جای نامناسبی رفت و آمد داشت و یا با افراد نامناسبی نشست و برخاست داشت، او را از خطرات این امر آگاه سازید.

تو بزرگ شو
نوجوان علاوه بر پیوندهای عاطفی نیاز دارد خود نیز نوجوانی برومند و قوی، دارای اعتماد به نفس و خودباوری باشد. پس لازم است مهارتهای فردی او تقویت شود. مهارتها و شایستگی های تحصیلی را قوت بخشد، ضعف مهارتهای تحصیلی، احساس ناتوانی در نوجوان را بوجود می آورد. همچنین مهارتهای اجتماعی و چگونه ارتباط برقرار کردن با دیگران، ابراز وجود نوجوان را قوی تر می کند و می داند که می تواند در موقعیت های مختلف خود را به اثبات برساند.

در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده است یکی از عوامل اعتیاد ناتوانی در برقراری ارتباط و بیان احساسات است. بنابراین داشتن مهارتهای اجتماعی بسیار موثر هستند. علاوه بر مهارتهای اجتماعی، مهارت همدلی، آگاهی هیجانی همگی تاثیر گذارند همچنین اراده او را تقویت کنید تا سپری برای او شود.

با هم بیاموزیم
در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده است یکی از عوامل اعتیاد ناتوانی در برقراری ارتباط و بیان احساسات است. بنابراین داشتن مهارتهای اجتماعی بسیار موثر هستند
ضروری است والدین در مورد عوامل خطرساز، چگونگی شروع آن و تداوم مواد مخدر اطلاعات بسیاری را بدست آورند تا آگاهی های لازم را به کودک و نوجوان خود انتقال دهند. امروزه در عصر ارتباطات ممکن است نوجوان اطلاعات ضد، نقیص و نادرست بسیاری را دریافت کند.

باورهای غلطی در مورد مواد مخدر در گوش نوجوانان زمزمه می شود. بعنوان والدین لازم است با دادن اطلاعات درست در قالب گفتگو که هرازگاهی درباره موضوع های مختلفی با فرزندتان صحبت می کنید در اختیار او بگذارید. مواظب باشید فقط سخنران نباشید. گاهی شنیدن بهتر از بحث کردن است. از مسائلی که نوجوان به آن فکر می کند این است که پدر و مادرم درباره مواد مخدر چه نظری دارد در گفتگو اگر فرزندتان واکنش مناسبی از جانب شما ببیند خطر مصرف مواد در آنها کاهش می یابد.

در حین گفتگو خودتان را برای پاسخ گویی به سئوالات فرزندتان نیز آماده کنید و درباره سئوالاتی که ممکن است از شما بپرسد فکرکنید تا غافلگیر نشوید.
افراد که سرانجام بدی در اثر استفاده از مواد داشته اند را به او نشان دهید، از فرصت های پیش آمده در روزنامه، تلویزیون یا مکانهای عمومی که شاهد چنین افرادی هستید استفاده کنید. دیدن عینی چنین افرادی اراده نوجوان را در پیشگیری تحت تاثیر قرار می دهد.

شکر گذار خدا باشید
دیدگاه معنوی او را گسترش دهید. بخصوص 14 تا 16 سالگی نوجوانان آمادگی پذیرش مسائل معنوی را دارند. دیدن نقاط قوت زندگی و سپاسگزاری از خالق، روحیه امیدواری را در نوجوان تقویت می‌کند. از او بخواهید تا همیشه با خدای خود گفتگوی درونی داشته باشد و او را بهترین نگه دارنده و پشتیبان در زندگی بداند. چنین اعمالی به او کمک می کند تا خدا را ناظر بر اعمال خود ببیند و کمتر دچار خطا شود البته خودتان نیز الگوی مناسبی در این زمینه باشید.


۱۶۱۴ بازدید


۲ امتیاز


۰ نظر
نظرات کاربران


هنوز هیچ نظری ثبت نشده است !
نظر شما چیست ؟!
شما نیز می توانید نظر خود را راجب این مقاله در زیر بنویسید !
نام کامل شما * :
نام کامل خود را وارد کنید !
آدرس ایمیل شما :
آدرس ایمیل خود را وارد کنید !
متن نظر شما :
نظر خود را به فارسی در بالا بنویسید !
کد امنیتی :
کد امنیتی روبرو را وارد نمایید !
انسان خوشبخت نمی شود اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد !
شما هم می توانید در این کار سهیم باشید ! کمک های مالی شما مایه دلگرمی ماست !
دریافت کمک های مردمی
جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران
جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم. این سایت با همت و تلاش و پیگیری مستمر جناب آقای حمید بیخسته مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کشور در سال 1395 راه اندازی گردید.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران می باشد .
Copyright © 2015 for HamyaranIran.ir , By SmProgram web Developer , All rights reserved .